וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תגלית האנרגיה הגדולה בישראל אי פעם"

אבי בר-אלי

18.1.2009 / 9:00

בכיר במשק האנרגיה: "תגלית הגז הטבעי מול חופי חיפה היא מאוד משמעותית - וככל הנראה הגדולה ביותר שנמצאה בישראל מעולם"

חברת ישראמקו הודיעה בוקר כי עתודות הגז הטבעי בקידוח "תמר 1", 90 ק"מ מחופי חיפה, הן "משמעותיות ביותר". זוהי כמות הגז הגדולה מעולם שנתגלתה בישראל - פי 3 מהכמות בקידוח של שותפות הגז הטבעי "ים תטיס" - בערך של 15 מיליארד דולר. בהודעת החברה נאמר כי "המפעילה מעריכה כי בכפוף לקבלת נתונים נוספים מהקידוח, הערכת עתודות הגז הטבעי עשויה אף לגדול".

"אנו נרגשים מהתוצאות. זה אחד הקידוחים המשמעותיים שבדקנו, ונראה שמדובר בתגלית הגדולה ביותר בתולדות החברה"– כך אמר צ'ארלס דוידסון, נשיא חברת נובל אנרג'י (Noble Energy), השותפה בקידוח "תמר 1".

לדבריו, האינדיקציות להימצאות גז טבעי במאגר מוצקות, ומצביעות על גז בהיקפים זהים לאלה שהוערכו טרם הקידוח, אם כי היקף זה עשוי עוד לעלות. בנובל מציינים עוד כי יחלו בקרוב בטסטים (הפקת גז בפועל), וכי ישקלו עם השותפות ביצוע שני קידוחים נוספים באזור.

ביום ראשון שעבר הודיעו החברות השותפות בקידוח על אינדיקציות ראשונות להימצאות גז טבעי בשכבת החול שבקרקעית אתר הקידוח – והביאו לזינוק של עשרות אחוזים במניותיהן בבורסה.

"תמר 1" נחשב למבטיח מבין אתרי הקידוח הפוטנציאליים בארץ ולחופיה, ולפי הערכות מכיל מאגר של כ-109 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, באחוז הסתברות של 35%. בפרויקט המיועד שותפות נובל אנרג'י האמריקאית (36%), ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים (15.625%) אבנר חיפושי נפט וגז (15.625%), ודור-גז חיפושים (4%). הקידוח נחשב למורכב במיוחד, היות שהוא נערך במים עמוקים מאוד (1,700 מטר), במרחק רב יחסית מן החוף (90 ק"מ) ודרש חציבה בשכבת מלח בעובי של 1,400 מטר.

השותפות בקידוח צפויות לדון בימים הקרובים בהמשך הפעילות באתר, וייתכן כי יורו על ביצוע טסטים כדי לאמוד באופן סופי את גודל מאגר הגז. הוכחת תגלית גז מסחרית באתר הקידוח נושאת בהשלכות רחבות היקף – כלכליות ומדיניות. מכירות הגז מהמאגר עשויות להסתכם במיליארדי דולרים ולהניב לשותפות בקידוח רווחים נאים ותמלוגים גבוהים למדינה.

בנוסף, תגלית כזו תגוון את מקורות האנרגיה של ישראל, תסיר את תלותה העתידית בגז ממצרים ותבטיח תחרות על מחיר הגז. גז טבעי הוא אחד ממקורות האנרגיה החשובים ביותר. תחנות כוח לייצור חשמל, מפעלי תעשייה ואוטובוסים עושים בו שימוש לצורך פעולתם.

פי 30 מההסכם עם מצרים

"תגלית הגז הטבעי, כפי שעולה מהודעת ישראמקו לבורסה, היא אכן מאוד משמעותית - והיא ככל הנראה תגלית האנרגיה הגדולה ביותר בישראל מעולם", כך אמר הבוקר מנהל בכיר בשוק האנרגיה הישראלי. "עם זאת, הכל עדיין יכול להיות, ובהחלט ייתכן שהתוצאות הסופיות יהיו פחות טובות ממה שמצפים. קצב הזרימה של הגז, האיטום של המאגר, יכולות ה-'recovery' - כל אלה עדיין לא ברורים. הכל תלוי עכשיו במבחני ההפקה".

הבכיר הוסיף כי גודל המאגר שעליו דווחו החברות המפעילות - 88 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) - הוא אכן גדול. "לשם השוואה, תנאי הסכם האספקה של מצרים לחברת החשמל, שאורכו 30 שנה, מדבר על כמות כוללת של של 3 BCM, כך שהתגלית הזו היא כמעט פי 30 מכל ההסכם עם המצרים".

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully