וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר – הילד עם האצבע בסכר הכלכלי

דפנה פפר

22.2.2009 / 14:33

חבורה נבערת באוצר מעזה להתנפל על האתרוג הכלכלי שלנו. דווקא האיש היחיד, שמקנה אמינות לכלכלה הישראלית, זוכה לכינויי גנאי עלובים

סטנלי פישר הוא שי לעם ישראל, מאז שהתמנה לנגיד. פישר שכיהן בתפקידים בכירים יותר בחו"ל, החליט לעשות ציונות אמיתית ולעבור לתפקיד הנגיד.

פישר שהיה סגן נשיא בבנק העולמי, סגן נשיא בקרן המטבע העולמית, סגן יו"ר של סיטי גרופ, יועץ לנגידים ובנקים מרכזיים הפך אצלנו לילד ההולנדי עם האצבע בסכר, שמונע נזק כלכלי ומקנה אמינות לכלכלת ישראל.

כיוון שפישר זוכה להערכה מקצועית בישראל ובעולם קמו באוצר מספר פחדנים עלומי שם והחליטו להשתלח בנגיד – "מגיע גביר העיירה מחו"ל, מלמד אותנו כלכלה ועוד מעמיד תנאים. מתלונן על הדלפות אינסופיות ולא סותם את הפה בעצמו".

קראתי את הידיעה פעמיים. פעם כדי להבין ופעם כדי להאמין. להבין איך נאספה חבורת קנאים חשוכת מרפא במשרד האוצר כדי להתנפל על האדם היחיד בצמרת הממסד הכלכלית שמקרין אמינות, מקצועיות, שיקול דעת, שקט. כל הדברים שחסרים לצערנו לחלק מהשרים ופקידי הממשלה. לפישר מקשיבים בפד, הוא מדבר ישירות עם בן ברננקי, הוא גם יכול תוך יום לעזוב אותנו ולקבל תפקיד יו"ר של בנק או מוסד פיננסי בינלאומי. פישר יתקבל בחום בחזרה לתפקיד בכיר בקרן המטבע או בבנק העולמי. דרך אגב שם הוא ירוויח הרבה יותר מבנק ישראל.

קראתי להאמין – איך כל מה שאני יודעת על פישר לא יודעים חבורת הסכלים מהאוצר שהעזו בבערות להתנפל על המנהיג הכלכלי האמיתי היחיד שקיים בשנים האחרונות בישראל?

אחרי הירשזון ובר און

פישר הכיר בתחילת כהונתו שר אוצר מוזר: אברהם הירשזון. כאחד שתרבות הדולרים במעטפות זרה לו, בלע פיו רוק והסביר להירשזון שבנק ישראל עצמאי. מזל שכך.

מהירשזון התרגל פישר לבר און די בקושי. בר און מקצועי מקודמו, התנגד לתוספות שכר ותקציב ואולמרט כפה עליו (משרד החינוך - יולי תמיר ועוד) פשרות לא נעימות לאוצר. פישר ראה, שמע והסתגל לשיטת שלטון דמוקרטית ים תיכונית מוזרה. כלכלני סוכנויות הדירוג הבינלאומיות ידעו שאחרי השיחות באוצר הם חייבים, ממש חייבים, לשמוע את פישר כדי לאמת נתונים ומגמות. ההנחיות שקיבלו היו ברורות – תקשיבו לאוצר, לרה"מ ובעיקר לפישר.

השכר בבנק ישראל

פישר קיבל לידיו בנק מרכזי ששילם משכורות והטבות חסרות פרופורציה על גבול בזיון ניהולי. בעניין זה צריך היה הנגיד לעשות יותר ופחות להתפשר. זה אולי כישלונו היחיד.

פטפטני האוצר האלמוניים כמובן מאשימים אותו באי ניתוח מקצועי של מגמת האינפלציה השנתית וגם בשינויים תכופים של שיעור הצמיחה בישראל. אפשר להניח מכך שתחזיות האוצר היו אי פעם מדויקות. ולא היא.

פישר טיפל בחכמה ובאומץ בשער הדולר הנמוך שפגע אנושות בייצוא. לאחרונה החל לרכוש אג"ח כדי להגביר הנזילות. הוא מגן שוב באומץ על מערכת הבנקאות שלנו כדי למנוע בהלה - ובהצלחה. "הבנקים בישראל יציבים ולא יעברו זעזועים גם בגלל שמרנות ניהולית", אמר פישר והציבור מאמין.

נכון לעכשיו כשליברמן מועמד לאוצר, שממשלת ימין צרה מידפקת בשער, כשהמערכת הפוליטית לא יציבה, סטנלי פישר הוא "אתרוג כלכלי". אותו יקבלו לשיחה נלבבת בממשל אובמה ובמוסדות הפיננסים המרכזיים, ולא את שר האוצר שמייצג ממשלת ימין צרה. האתרוג שמקנה אמינות לכלכלה הישראלית ומאפשר התמודדות עם טלטלות המשבר הכלכלי בשקט ובמקצועיות. לנגיד יש זכות מלאה להעמיד דרישות מקצועיות לאוצר וכל שר אוצר צריך לשמוח למלא אותן. פישר לא זקוק לאגו, הוא פועל רק על בסיס מקצועי ונקי מאינטרסים זרים.

לפישר קראו באוצר "פרימדונה", מהרסייך ומחריבייך ממך יבואו. לקנאה, לאווילות, יש כנראה שפע של מקום במסדרונות האוצר. עוד כשל שלטוני מבזה ומיותר שהציבור לא יקנה - הציבור בוטח בפישר הרבה יותר מבנערי האוצר.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully