וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הדיברות למשקיע המתחיל

רועי ראובן ויניב ארביב

8.4.2009 / 12:05

במצרים היו 10 מכות - בבורסה, אפשר למצוא גם עשרת אלפים - אז איך בכל זאת מתמודדים עם הג'ונגל בשווקים? עשרת כללי הברזל לשימושכם

רווחים בעיניים, חלומות בראש והרבה תקוות בלב - זה מה שמאפיין כל משקיע חדש שנכנס לשוק הפיננסים כשהוא מקווה לגלגל קצת כסף בבורסה. בפועל, הסטטיסטיקה מוכיחה כי רק 10% מהמשקיעים מצליחים לשרוד את השוק בעקביות ולאורך זמן. הסיבות שניתן למנות לכשלונותיו של המשקיע הפרטי הן רבות - אבל לרוב נובעות משלוש סיבות עיקריות: היעדר ידע רלוונטי, היעדר שיטתיות והיעדר משמעת עצמית.

רכישת שלושת אלה, ביחד עם אימוץ של כמה חוקים חשובים יכולים להגדיל את סיכויי ההצלחה שלנו כמשקיעים פרטיים ואולי לאפשר לנו להימצא בצד החיובי של הסטטיסטיקה הזו.

סבלנות, חביבי

1) סחור רק בכיוון המגמה - אין להילחם עם השוק! זהה את המגמה הנוכחית והצטרף אליה. הדרך להפקת רווחים משמעותיים הינה "לרכוב" על מגמה ורצוי כמה שיותר חזקה וארוכת טווח.

2) המתן בסבלנות - חוסר הסבלנות של משקיע מתאפיין לרוב בשני היבטים: כניסה לפוזיציה מוקדם מדי ויציאה לפני מיצוי הרווח הפוטנציאלי. אין להיכנס לעיסקה לפני האיתות המתקבל מהגרף - כניסה מוקדמת מדי, אולי תניב אפשרות לרווחים גבוהים יותר, אך ברוב המקרים תגרום להפסדים. מנגד, חשוב לאפשר לעיסקה לספק את פוטנציאל הרווח המירבי ולא "לחתוך" אותה טרם מיצוי הרווח האפשרי - יש לקבל את כל ההחלטות על פי קנה מידה מקצועי ולא כתוצאה מחוסר סבלנות.

3) הקפד על משמעת עצמית - בחר לעצמך שיטה ודבוק בה: חשוב לזכור כי עליך להתמודד עם השוק לפי זווית הראיה שלו ולא לפי משאלות ליבך - לכן פעל רק לפי הכללים של שיטתך וישם אותם בקור רוח ובאופן נטול רגש.

זו לא הכמות, זו האיכות

4) עצור הפסדים - חתוך הפסדים בעודם קטנים ואל תיתן להם לטפוח: לפני כניסה לפוזיציה קבע מראש את ההוראה לקטיעת ההפסד והיצמד אליה. ברגע שההוראה נתפסה, לא קרה אסון. חשוב לזכור שברגע שאינך חותך עסקה מפסידה אתה מחליף פעולה שיטתית בתקווה שמקורה ברגשות ולא בניתוח שכלתני של המצב בשטח. גם אם אתה מאמין שהמניה והשוק יתאוששו, היצמד להלחטה הראשונית ועצור ההפסד - עשוי לעבור זמן רב עד ההתאוששות המיוחלת, ועד אז יכול ההפסד לגדול למימדים עצומים.

5) שלוט בפחד הטבעי - רגש הוא דבר טבעי, לא מזיק ולעיתים אפילו מועיל מאוד - אך במינון לא נכון, עלול להיות האויב הגדול של המשקיע. חשוב לזכור שהפסד הוא חלק מהמשחק ואין לחשוש יתר על המידה מהפסד בעסקאות מסויימות. פחד אחר הוא הפחד מ"החמצת" עסקה מוצלחת - סימפטום שמקורו בתאוות בצע ומאפיין משקיעים לא מקצועיים. השווקים הפיננסיים מספקים אין ספור הזדמנויות - אין טעם להצטער על עסקה "שברחה".

6) הימנע מ'פעילות יתר' - כיף מאוד לסחור וקל מאוד להתמכר. הקניה והמכירה, הריגוש והאדרנלין מגרים ועושים את שלהם. חשוב עם זאת לזכור שלא כמות העסקאות היא המרכיב לרווחים גדולים, אלא היכולת לרכב על מגמות ארוכות טווח.

7) גלה נחישות - ישנן אלפי עסקאות אפשריות בחוץ. אם עיסקה מסויימת לא עונה על דרישותיך - אל תיכנס אליה. אם רוב האינדיקטורים והמודלים אינם לטובתך, אין סיבה לבצע הקנייה.

גלים יש בים, לא בבורסה

8) הישמר מהתמכרויות - חשוב לזכור שההשקעה בבורסה אינה קזינו - חשוב להביט על המסחר בעיניים פקוחות ולנסות לאתר בכל עת עסקאות שמהוות הזדמנות ומאידך לא להתפתות לעסקאות שהפוטנציאל בהם נמוך או הסיכון גבוה.

9) אל תתן לרווחים לסחרר - רצף של עסקאות מוצלחות עשוי לעורר תחושה של "גל רווחים" - חשוב לדעת שמדובר בתחושה כוזבת וכי אסור לחוש חסין מפני הפסדים רק בגלל הצלחה ממספר עסקאות טובות שביצעתם.

10) בצע רישום - רשמו ביומן מסחר כל עסקה שאתם מבצעים, זאת על מנת ללמוד מטעויות ולוודא כי לא יחזרו על עצמן. ביומן תעדו את תאריך ושעת העסקה, המניע לביצוע העסקה, ההוראה לקטיעת ההפסד (כמה אתם מוכנים להפסיד, מתי חותכים), סוג הפוזיציה (לונג, שורט), סוג המסחר (יומי, סווינג, ארוכת טווח וכו'), יעדי מחירים, מטרה סופית, סיבת היציאה מהעסקה וכמובן - השורה התחתונה, התוצאה הכספית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הכותבים הם בעלי מכללת "פסגות" ללימודי שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully