וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועלים עומד בפני מהפיכה

עו"ד צחי כהן

22.4.2009 / 15:02

דירקטורים יתחלפו, שמות חדשים יועלו לתפקיד המנכ"ל והפיקוח ההדוק יימשך. עו"ד צחי כהן כבר רואה לאן זה מתגלגל...

דבר אחד בטוח: פגישתם של סטנלי פישר והמפקח על הבנקים חזקיהו עם בעלת השליטה בבנק הפועלים, שרי אריסון, הייתה טעונה. עפ"י הדיווחים השונים, בנק ישראל הביע בעיקר אי שביעות רצון מתפקודו של יו"ר הבנק דני דנקנר כשהוא מעלה בפני אריסון מספר "רעיונות-בקשות": החלפת חלק מחברי (ובעיקר חברות) הדירקטוריון, אי מינויו של ציון קינן למנכ"ל וכן רמז ברור מאוד מצד פישר וחזקיהו – נשמח לראות את היו"ר מוחלף. עם זאת, על פי המקורות, פישר לא הציע שמות ספציפיים של מועמדים לתפקידים בבנק. אם היה עושה כך - התערבותו במתרחש בפועלים הייתה חריפה מדי גם לטעמו. במקום, הלך על התפר הדק כאמור לאריסון "את בעלת הבית, אבל כדאי שתקשיבי לעצותינו. כדאי מאוד".

שרי אריסון, כך מספרים, לא ממש אהבה את התערבות בנק ישראל במתרחש ברכושה: יועצה המשפטי, עו"ד פיני רובין, ניסה להרגיע את רוח הסערה שפקדה את המפגש, אך ללא הצלחה: כשבבנק המרכזי כינו את הדירקטוריות שלה, איריס דרור ואפרת פלד "מקבלי החלטות שאינם אנשי בנקאות מובהקים" - היא רתחה. כעסה רק גבר כשצוינה הידידות הקרובה בין היו"ר דנקנר לבין המנכ"ל המיועד קינן כמכשול אפשרי לדעות עצמאיות בהנהלה הבכירה.

בדבר אחד פישר היה חד משמעי: בגיבוי המלא שנתן לחזקיהו, מפקח שלא בא מהאקדמיה אלא מהשטח ומכיר את הנפשות הפועלות. צריך לזכור: לא היה בהיסטוריה הבנקאית שלנו מפקח שיצא שש לקרב כחזקיהו דבר המעיד על אמונתו בחששות מניהול הבנק. ניסיון העבר מלמד שמפקחים על הבנקים מכהנים מספר שנים ופורשים לתפקידים מרופדים בשכר במערכת הבנקאית עצמה – במקרה שלפנינו, חזקיהו פוגע בעתידו המקצועי לאחר שיפרוש מהפיקוח.

התגובה הגיעה מהר

הרבה מנהלים מצאו עצמם מחוץ ל"פועלים" בשנים האחרונות: אלי יונס, שלמה נחמה, שלמה זיו, שי טלמון, יעקב רוזן, אמיר ברנע, בארי בן זאב ונוספים - חלקם בגלל ריבים פנימיים, חלקם כי נמאסו על בעלת השליטה וחלקם כי גילו עצמאות יתר. בכל פעם, נמצא "שליח" אחר שהסביר את הצעד ואריסון עצמה נמנעה מתגובה.

הפעם, תגובתה של אריסון התקבלה פעמיים: גם הצהרת אמון מוחלטת בדנקנר, וגם חוות דעת מצודדת של פרופ' אריה בבצ'וק מאוניברסיטת הארוורד, שלפיו התנהלות הדירקטוריון בפיטורי זיו ומינוי קינן הייתה תקינה. פישר וחזקיהו, הרי, אינם אנשים שניתן לנגחם באופן אישי והם גם מקצוענים ללא דופי. לכן, הטקטיקה היא להגן על המהלך בהסתמך על חוות דעת מקצועיות.

בורסת השמות נפתחה

ויש כבר בורסת שמות להנהלה ולדירקטוריון, כאלה שאם יוכנסו – יצליחו לרצות גם את פישר וחזקיהו: להחזיר את שי טלמון מכלל ביטוח למנכלו"ת, להכניס משפטן בכיר ברמתו של רובין או שופט מחוזי בדימוס לדירקטוריון – ואם יש רצון לייצוג נשי, למצוא בעלות ניסיון ושיעור קומה: בנק ישראל מוכן לקבל כדירקטוריות את רוית בר ניב מ "שיכון עובדים" שבבעלות אריסון, עו"ד רות אורן – אם תסכים או פרופ' סוזי נבות – אם תסכים. גם פרופ' רמי פרידמן, אם יסכים, הוא שם אפשרי. הועלו גם שמות של תעשיינים ומנכלי"ם מתאימים לדירקטוריון.

התנהגות בעייתית

הנגיד וחזקיהו אמנם נמנעו, כך אומרים, מלהיכנס לעניינים אישיים – אך לא נמנעו מלחזור ולהזכיר את המשבר הכלכלי העולמי, בעיות בהלימות הון ותיק אשראי ובעיקר את הצורך בסמכות מקצועית לעילא שתקרין שקט ובטחון.

פישר גם נמנע מלהזכיר את רכישת בנק "פוזיטיף" התורכי שספק אם ניתן להגדירו כרכישה מוצלחת, את אי מתן האישור לפועלים לרכוש את בנק S.D.M הרוסי רגע לפני שהכאוס הכלכלי פקד את כלכלת פוטין, את התעניינות במוסדות פיננסים באוקראינה שנזקקת לסיוע מקרן המטבע. חזקיהו חזר והעלה את בעיות תיק האשראי בו עדיין מסתתרים מרבצי בעיות לא פתורות שעלולות להשפיע על המשך המחיקות והפגיעה ברווחי הבנק.

אבל למרות ההסתפקות ברמיזות – השורה התחתונה דווקא הייתה ברורה: מעכשיו ייווצר קשר ישיר איתה לגבי מהלכים עקרוניים בבנק וראוי שתאזין לפיקוח - הכל כמובן תוך שמירה על כבודה וזכויותיה כבעלת השליטה. פישר נעים ההליכות גם לא היסס להבהיר חד משמעית לאריסון: "אם לא תפנימי את הצורך בשינויים בבנק נדאג להבהיר את דעתנו בצורה פחות נעימה".

אז מה יקרה בבנק הגדול במדינה עכשיו? סביר להניח שמעכשיו יתרחש תסריט שונה: "תסריט היום שאחרי הפיצוץ". ההתגוששות תירגע מעט, כי טובת הבנק דורשת זאת, תוקם ועדת איתור או לחילופין יוצע מנכ"ל מוסכם (וזה כבר כנראה לא יהיה ציון קינן), ודנקנר? הוא כנראה יסתפק ב"כרטיס צהוב" אבל גם בכמה זוגות עיניים באוצר ובבנק המרכזי שיעקבו אחרי כל צעד שלו. יהיו גם שינויים בדירקטוריון הבנק במהלך החודשים הבאים - ייתכן שפלד ודרור לא יפרשו, אך כוחם של נציגי הציבור יגדל פלאים בהדרגה מה שיחליש משמעותית את השפעתן.
אבל הסאגה של בנק הפועלים לא הסתיימה: יהיו עוד התגוששויות, אבל כנראה שגם אריסון מבינה שהשמירה על השקט חשובה יותר מהאגו יהיו עוד התגוששויות אבל גם אריסון מבינה שעדיף שקט על פני סערה. לעובדי הבנק והמשקיעים בו ניתן רק לקוות ששני הצדדים, גם פישר וגם אריסון, יצליחו לרדת בזהירות מהעצים עליהם טיפסו בלי התחלקות והתלקחות נוספת – תקווה שממש לא בטוח שתתממש...

עו"ד צחי כהן הוא מנהל היחידה ללימודי חוץ המרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully