וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לרכב דפוק יש זכויות

יעקב חלווה

27.5.2009 / 21:21

עשיתם תאונה עם הרכב? יש לכם את הזכות לבחור בעצמיכם את המוסך, השמאי והחלקים שישמשו לתיקון. כל מה שחברות הביטוח לא רוצות שתדעו

במקרה של תאונה, רוב חברות וסוכני הביטוח מכתיבים לנו תנאים, ומנחים אותנו לאיזה מוסך לגשת ולאיזה שמאי לפנות. אלה קובעים עבורנו את אופן התיקון ומהותו, כמו גם את שווי הרכב לאחר סיום התיקון. המבוטחים מקבלים את הדין בשתיקה והרבה פעמים משלמים ביוקר.

אך אין סיבה שדברים יתנהלו כך. כבעלי כלי רכב, זכותכם מתוקף חוק לשלוט על כל הנעשה לרכב שלכם מהתאונה ועד ליציאתו מהמוסך. ולא פחות חשוב: זכותכם לקבל את חלקיכם בפיצוי בעבור ירידת ערך רכושכם כתוצאה מהתאונה
.
לאחר תאונה עם הרכב, הדבר הראשון שאנו עושים הוא ליצור קשר עם סוכן הביטוח או עם חברת הביטוח שלנו. רובם מנחים אותנו מה לעשות, מזמנים עבורנו שמאי רכב ומפנים אותנו לאחד מהמוסכים שעימם הם קשורים בהסכם. למוסכים אלה קוראים מוסכי הסדר. מה שלא מספרים לנו הוא שאנחנו ממש לא חייבים לפנות למוסכי ההסדר של חברות הביטוח.

מוסכי הסדר עובדים קודם כל בשביל חברות הביטוח. רוב חברות הביטוח היו רוצות לשלם כמה שפחות, ולכן הדרישה שלהם ממוסכי ההסדר היא שהתיקון יהיה מינימלי ככל שניתן.

תיקונים אלה, מאופיינים בשימוש בחלקים זולים שרובם אינו עומד בהוראות יצרן הרכב, שימוש בחומרים פשוטים ולא מתאימים, ולעיתים אף ביצוע חובבני ולקוי של העבודה כולה. חשוב לציין, כי קיימים גם מוסכי הסדר טובים ומקצועיים, אך הם יכולים להיות טובים אך ורק כאשר הם מתקנים כלי רכב לא מתוקף הסדר מוסכים. רובם, אגב, מודים כי אי אפשר לבצע עבודה טובה במחיר שמשלמים להם חברות הביטוח.

אתם קובעים - החברה משלמת

מסתבר שלכל מבוטחי הרכב יש את היכולת להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות בכל הקשור לטיפול ברכב אחרי תאונה. לפניכם מספר כללים חשובים שיעזרו לכם לצאת בשלום מתיקון הרכב אחרי תאונה.

בידיכם הזכות הבלעדית לקבוע לאיזה מוסך יכנס הרכב לתיקון:

רוב חברות הביטוח "ימליצו" לכם (תוך כדי הפעלת לחצים ומתן "פיתויים") לפנות לאחד ממוסכי ההסדר עימם הם חתומים, אבל בידיכם האפשרות להחליט אחרת. אם יש מוסך מורשה שאתם מכירים וסומכים עליו, דעו כי יש באפשרותכם וזכותכם בחוק להכניס את הרכב לשם אחרי תאונה. שימו לב, כי אין סעיף בפוליסת הביטוח שלכם שמאלץ אתכם לבחור רק מוסך מבין מוסכי ההסדר של חברת הביטוח.

בידיכם הזכות הבלעדית לקבוע מי השמאי שיעריך את הנזק:

למרות שרוב חברות הביטוח ידאגו לכם לשמאי רכב מטעמם, על פי חוק השמאים 2002/7, זכותכם לבחור שמאי מטעמכם, שאינו כפוף לשיקולי חברת הביטוח. שכר טרחתו של שמאי אחר, אגב, משולם אף הוא על ידי חברת הביטוח. נקודה נוספת למחשבה - על השמאי חל איסור להשפיע בכל דרך שהיא על המוסך לרכוש חלפים ממקור ספציפי. הינכם זכאים לקבל חלקים איכותיים ובטיחותיים, העומדים בהוראות היצרן כלומר מקוריים ו/או OEM .

מומלץ לא להתפתות להטבות ומבצעים:

במקרים רבים חברות הביטוח יציעו לכם הנחה של כמה מאות שקלים בדמי ההשתתפות העצמית, ולעיתים אף יבטלו אותה לגמרי. למרות שמדובר בהצעה מפתה, לא בכדי הן יוצרות פער בגובה ההשתתפות העצמית בפוליסה בין מוסך הסדר למוסך רגיל עצמאי ונייטרלי. אם איכות התיקון תהיה ברמה ירודה, והרכב יתוקן בחלקים שרמתם ירודה, ערך הרכב יירד בסכום הגבוה במאות אחוזים יותר ממה שתחסכו בהשתתפות העצמית (מאות שקלים).

זכרו כי בבדיקת רכב לפני קנייה ניתן לראות בבירור אם הרכב עבר תאונה ואם הוא תוקן כמו שצריך, בחלקים מקוריים או מועתקים.

מי שאחראי על איכות התיקון בחוק הוא המנהל המקצועי במוסך:

חברות הביטוח מצהירות, כי יתנו לכם אחריות לתיקון, אך מדובר בהטעיה. האחראי הוא אך ורק המנהל המקצועי אשר רשאי לבחור את החלפים שאתם יתוקן הרכב ואת אופן התיקון, וזאת על פי סטנדרטים מחמירים של מקצועיות, בטיחות ואמינות.

באפשרותכם לעמוד על כך שהרכב יתוקן בחלפים ראויים, באופן שתישמר רמת בטיחותו של הרכב. מומלץ ורצוי להתייעץ עם המנהל המקצועי, ולקבל ממנו מידע מלא על אופי תיקון הרכב, סוג החלפים בהם השתמשו בתיקון ומקורם.

דאגו לקבל פיצוי ראוי על ירידת ערך רכושכם / רכבכם כתוצאה מהתאונה:

בסיום התיקון מחויב השמאי על פי חוק, לתת את חוות דעתו ולציין בה את אחוז הפיצוי הכספי לירידת ערכו של הרכב כתוצאה מהתאונה. מומלץ לבחור "שמאי אחר" - שמאי עצמאי וניטרלי שאינו קשור בהסכם עם חברות הביטוח. רק שמאי כזה יוכל לפסוק את מלוא הפיצוי בגין ירידת ערך לרכב.

במקרה ובחרתם "שמאי חוץ" (שמאי המופיע ברשימה של חברות הביטוח) ויש לכם חילוקי דעות עמו, הנכם זכאים להזמין "שמאי אחר" להתייעץ עימו. ברוב המקרים יתגלו פערים משמעותיים לטובתך בין השמאים לגבי סכום הפיצוי אותו תקבלו מחברת הביטוח.

דעו כיצד לעבוד מול חברת הביטוח:

במקרה של תאונה, תפקידה של חברת הביטוח הוא אך ורק לשלם לכם את מלוא עלות התיקון שנועד להחזיר את הרכב למצבו הקודם. חברת הביטוח וסוכן הביטוח אמורים לספק לכם את כל המידע הדרוש ולעשות הכול כדי לפצותכם ולהחזיר את רכבכם למצבו קודם התאונה. כל השאר, זו כבר אחריות שלכם.

הכותב הוא יו"ר ועד ענף פחחות וצבע ארצי באיגוד המוסכים בישראל ומנכ"ל מוסך המיישרים – חלווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully