וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להטוטי דנקנר בקרדיט סוויס

דפנה פפר

27.7.2009 / 18:31

נוחי דנקנר קונה נוחי דנקנר מממש - וכור צוברת רווחים של מילארדים. עד עכשיו דנקנר הוכיח כישורי ברוקר מעולים. ועד כמה מילים על "החגיגה" בבורסה

הפעילות הבורסאית של נוחי דנקנר, בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי, במניות הבנק השוויצרי "קרדיט סוויס" מעוררת התפעלות בשוק ההון. מתחילת 2009 צברה כור רווחים של כ- 3.15 מיליארד שקל על המסחר במניות קרדיט סוויס. חלק הארי של הרווח אינו על הנייר אלא מוצא ביטויו במזומנים במאזני כור.

נכון להיום שווי השוק של כור, המחזיקה גם בשליטה במכתשים ובעוד מספר חברות קטנות יחסית למכתשים, מסתכם בכ- 5.1 מיליארד שקל. שווי שוק זה מעיד לדעת אנליסטים רבים על הימצאות כור בשווי שוק נמוך משוויה הכלכלי האמיתי. לכאורה סיבה להסתערות על המנייה, שדווקא בימים האחרונים נסחרת במגמה מעורבת, לאחר עליות תלולות מתחילת 2009. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שמניות קרדיט סוויס נסחרות בעליות שערים נאות כאשר מדובר בבנק גדול ותיק ומכובד.

מכתשים אגן מצננת

חוסר ההתלהבות הנוכחי מכור נובע ממביצועים חלשים שמפגינה מכתשים אגן, הנמצאת באחזקתה, לנוכח המשבר בענף האגרוכימיה בעולם וקשיים במספר פורמולות בברזיל שנאסרו להפצה. מכתשים שעברה טלטלות בשנתיים האחרונות בעיקר בהשפעת המשבר הכלכלי העולמי נמצאת כיום במעמד זינוק לקראת אפשרות של התאוששות מהמשבר הכלכלי במיוחד במדינות כברזיל וסין.

דווקא בזמן משבר, מכתשים נערכת נכון מבחינה אסטרטגית לפריצה והיא תהיה מעניינת במיוחד להשקעה כאשר מחירי הסחורות יעלו והלחץ הכלכלי על המגדלים – חקלאים יוקל. הקלה כזו עשויה לאושש את מכתשים וכך שתי הרגליים המרכזיות של כור יהיו יציבות ורווחיות.

השקעה ממוקדת

בבורסה שלנו דנקנר הפך כאמור לסימן הצלחה. קבוצת אי.די.בי היא הקונגלומרט מרכזי בכלכלה המקומית שמעורב או שולט בעסקי מזון, תקשורת, מלט, נייר, בניה, היי טק, ביומד ועוד. היכן שנכניס אצבע במשק הישראלי סביר שנמצא את דנקנר בשכנות קרובה אפילו צמודה. רוב השקעותיו מניבות, בדרך כלל, תשואות נכבדות.

חוסר המיקוד, לדעת פרשנים, בפעילות בכור לא מתבטא רק בהשקעה בכימיקלים מול פרנקים שוויצרים אלא גם ברכישות ומימוש מאסיביות במניות קרדיט סוויס. דנקנר רכש 3.4% ממניות הבנק ובגל העליות שפקד את הבורסות הוא ירד עד לאחזקה של 0.7% בלבד בבנק והרוויח מיליארדים. פרשני הבורסה לא ראו בכך קונסיסטנטיות בהשקעה אלא מימוש ספקולטיבי. מיותר לציין שמי שיכול לממש רווח של מיליארדים במהירות, כאשר מסביב יהום הסער מבחינה כלכלית, מפגין התמצאות כלכלית זריזה ומייצר רווחי הון יפים.

מבחינתי המימוש של דנקנר מלמד על אדם עם חושים בריאים ויכולת הכרעה מהירה - דבר שמהווה מחמאה למנהל מוכשר שהצליח בזריזות להפיק רווחי הון אדירים. החושים של דנקנר מוכיחים שאפשר וצריך לתת קרדיט לאיש שידע במשך השנים להתמקם ולנצל הזדמנויות.

מפה ומשם

לפני שנים, כשדנקנר רכש עם שותפיו את השליטה באי.די.בי ממשפחת רקנאטי הוא נראה כעוף מוזר. מהגורן ומהיקב אסף מימון וקנה תאגיד ענק במחיר מגוחך. הלוואות מהסתדרות ומהבנקים, מהמשפחה וממשקיע חיצוני מחו"ל. עם קצת לחץ על הרקאנטים ומשפחת קרסו נרכשה אי.די.בי כשבארץ שורר מיתון ושוק ההון צחיח. רק נשר ושופרסל שוות יותר מהסכום ששילם דנקנר על כל אי.די.בי. אח"כ באה רכישת חלק מהשליטה בסלקום ובהמשך רכישת כור מברונפמן ואי.די.בי חזרה לנגן כינור ראשון בכלכלה. רבים יגידו שמדובר בשיר הלל לדנקנר - לא אבוש בכך , האיש ראוי לפרגון.

בדרך אמנם הייתה תקלה ברכישת נדל"ן בלאס וגאס (מלון פרונטיר בשדרה המרכזית עם יצחק תשובה) שיצרה תחושת פספוס בתמונת ההצלחה הכללית של אי.די.בי. מספר חברות בת נוספות כהמלט, כלל פיננסים, לא הפגינו ביצועים מרשימים אך אלה סיפורים קטנים בנוף הכללי.

דנקנר לדבריו, ממוקד בהשגת נתח מהשליטה בקרדיט סוויס. עוד קו אשראי ואולי גיוס הון נוסף יביאו להחזקה של מעל 5% בקרדיט סוויס והפיכה לבעל מניות גדול ומשמעותי בבנק. אם בדרך המנייה תזנק והכלכלה העולמית תמשיך להתאושש, נוחי ימכור וכור תאסוף לקופתה עוד מיליארדי שקלים ללא חרטה או התנצלות. כל טענות המיקוד בעסקים לא עמדו עד עכשיו במבחן המציאות ולכן בואו נפרגן לדנקנר וניתן לו קרדיט להצלחה. למשקיעים במניות כור אין, לפחות בשלב זה סיבה לפקפק בביצועים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לפעמים החגיגה נגמרת?

לאחר שאתמול רשם מדד המעו"ף זינוק של 3.3% כצפוי הגיעו הבוקר פרשני הבורסה והבהירו "החגיגה במניות מוגזמת". בעידן המפולות האינסופיות רק לפני שנה לא שמענו פרשנות על – "הירידות המוגזמות". וכך הבוקר מדד המעו"ף נע כאחוז תזזית עד ירידה של כ – 1% ומיד לאחר מכן תיקון ותנודות.

שוק מניות מטבעו קורא כמה מהלכים קדימה. היציאה מהמשבר הכלכלי מסתמנת בבהירות יחסית – המצב טוב יותר מלפני 3 חודשים. השווקים בארה"ב עלו 12 יום ברציפות דבר שלא קרה שנים בעוד שהכלכלה האמריקאית משדרת סימני רגיעה. הכלכלה הסינית צפויה לצמוח השנה "רק בכ 7%". גם אצלנו הנגיד פישר משדר סימני רגיעה. האווירה משתפרת.

שתי סיבות מרכזיות תומכות בהתאוששות הבורסות ושתיהן נשארות כאן איתנו בתקופה הקרובה: העדר אלטרנטיבות השקעה שיניבו רווח ממשי וכסף זול שמסתובב במערכת.
ראו את הפצצת הנזילות של בן ברננקי בארה"ב צרפו לכך ציבור שמאס בפיקדונות שמניבים כמעט כלום והנה השוק דוהר בתל אביב בהשראת וול סטריט. אחרי שכותרות "החגיגה" יתפוגגו תאוות הבצע תחזור למלוך, כרגיל.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully