וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה שאנחנו נשלם ללבייב את המשכורת?

מירב ארלוזורוב

23.9.2009 / 7:57

לבייב מבקש תספורת יקרה במיוחד של 3 מיליארד שקל - ועוד מצפה מאיתנו לשלם אותה. מירב ארלוזורוב לא זוכרת ששכרה אותו לעבודה אצלה בשכר כזה, ושאם נאשר את ההסדר - אנחנו פשוט פראיירים

לב לבייב, לשעבר טייקון בכיר וכיום מי שמנסה להציל את חברת אפריקה ישראל שבשליטתו מקריסה, מבקש מכם משכורת. לא משכורת חודשית חלילה, ובכל זאת משכורת. לא משכורת צנועה חלילה, אלא משכורת של 3 מיליארד שקל. רוצים לשלם לו?

לבייב חייב לכם, הציבור, כ-7.5 מיליארד שקל. זהו סך החובות של אפריקה ישראל למחזיקי איגרות החוב בשוק ההון, רובם המוחלט מחזיקים באיגרות החוב באמצעות החיסכון הפנסיוני שלהם. זה לא סוד שאין לאפריקה ישראל מהיכן לשלם את חובה לבעלי האג"ח, ולכן היא הציעה השבוע הסדר חוב. הסדר שמשמעו שאתם תיאלצו לוותר על קרוב ל-3 מיליארד שקל מהחוב שמגיע לכם, ובתמורה תקבלו חזרה רק חלק מהחוב, וכן מניות בחברת אפריקה ישראל עצמה ובחברות הבנות שלה.

במלים פשוטות: אתם התבקשתם השבוע, ברוב חסדכם, לאשר ללבייב משכורת של 3 מיליארד שקל - סכום החוב שאתם מתבקשים לוותר עליו, כדי שבתמורה לבייב ימשיך לנהל את אפריקה ישראל עבורכם. נראה לכם שהוא עשה עבודה מספיק טובה כמנהל כדי להצדיק משכורת כזו?

הפרט המשעשע בכל העניין הוא שאין לכם צורך של ממש בשירותי הניהול, הלא מוצלחים במיוחד, של לבייב. למעשה, אתם יכולים לוותר על שירותיו כמעט כליל. כל שצריך הוא להזכיר ללבייב, ולעצמכם, שאפריקה ישראל היא חברת אחזקות. משמע, היא סל של חברות, שכל אחת מהן מנוהלת בנפרד על ידי הנהלה משלה. חלק גדול מהחברות הללו מנוהלות מצוין. חלק גדול מהן גם מוכר לכם היטב, משום שהן נסחרות בשוק ההון הישראלי (וגם הלונדוני). לכן, אחזקה ישירה בסל החברות המרכיב את אפריקה ישראל היא עניין פשוט וקל: כל שצריך הוא לבקש מלבייב שייתן לכם את המניות של אפריקה ישראל בחברות הבנות, ושאין לכם צורך עוד בשירותיו כמנהל הקבוצה כולה.

הפלא ופלא, אתם גם תצאו נשכרים מכך: ההערכות בשוק ההון הן ששווי האחזקות של אפריקה ישראל בחברות הבנות שלה זהה כמעט לשווי החוב. במקום לשלם 3 מיליארד שקל בוויתור על חוב ולהמשיך להעסיק את לבייב, אתם יכולים לקבל לידיכם אחזקות בחברות בנות בשווי של קרוב ל-7 מיליארד שקל, ולהסתדר בלי לבייב.

פשוט? בוודאי שפשוט, אבל זה לא מבטיח כלל שהפתרון המתבקש הזה יקרום עור וגידים. יותר מדי כוחות מרכזיים ויותר מדי אנשים חזקים עלולים להיפגע מיישום הפתרון הזה - ולא בטוח כלל שהם יאפשרו לכם, או לגופים המוסדיים שמייצגים אתכם, לקדם רעיון כזה.

מי נפגע? לבייב, כמובן, שאם יאומץ הרעיון הוא יישאר בעל השליטה באפריקה ישראל, שאינה מחזיקה בדבר. המניות שבידיו ייהפכו לקליפה ריקה, ולבייב ייאבד את השקעתו ואת מקור כוחו בישראל.

כמובן שבנק הפועלים, שחדלונו ייחשף ברבים, ייפגע. הבנקים אמנם אוהבים להלעיז על הגופים המוסדיים שאינם מבינים דבר ואינם יודעים להשקיע באיגרות חוב, אבל לפעמים מתברר שהבנקים מבינים עוד פחות. כזהו המקרה של בנק הפועלים, שהעניק ללבייב הלוואה לשם הגדלת אחזקותיו באפריקה ישראל, וזאת תמורת בטוחה של מניות אפריקה ישראל. אם יאומץ הרעיון שהצענו ומניות אפריקה ישראל ייאבדו את מלוא ערכן, בנק הפועלים יישאר עם בטוחה שאינה שווה דבר - ויחשף בחוסר המקצועיות שלו וגם בצורך שלו להכיר בהלוואה אבודה בהיקף של כמיליארד שקל ויותר.

כמובן שייפגעו גם הטייקונים האחרים, שעוקבים בשבע עיניים אחר התפתחות המגעים על הסדר החוב באפריקה ישראל, כדי לבדוק אם כדאי גם להם לשמוט את חובם. משפחת עופר, נזכיר, כבר מראה לבעלי האג"ח את הדלת בכל הקשור לחובותיה של צים, והיו בטוחים שאם יתברר שאפשר לקבל מהציבור משכורת של 3 מיליארד שקל עבור דרדור חברה לחדלות פירעון, יהיו עוד רבים שימהרו לשמוט את חובם לציבור.

ייפגעו גם הבנקים האחרים כמובן, שהם כולם מממנים של הטייקונים בדרך זו או אחרת, ושהם ישמחו לגלות את המאכלת של פירוק/חיזוק ביטחונות/ויתור על שליטה מוסרת מעל הצוואר של הלקוחות שלהם, בעקבות חדלונו של הציבור כמחזיק של איגרות חוב. מבחינתם של הבנקים, ויתור של הציבור יניב להם רווח כפול: גם ישפר את מצבם כנושים של אותן חברות, שחבות כסף גם לציבור, וגם ישפר את תדמיתם, כמי שיודעים לנהל את תיק האשראי שלהם טוב בהרבה מהציבור.

בכנות, אם אכן ייצא לבייב עם משכורת של 3 מיליארד שקל מהסדר החוב של אפריקה ישראל, יהיה ממש בטענה של הבנקים שהם מקצוענים בכל הקשור לניהול אשראי, ואילו הציבור הוא חובבן ופראייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully