וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לבייב: חמאס מציע למשקיעים "תספורת"

סוכנויות הידיעות

7.10.2009 / 17:38

4,000 תושבי עזה שהשקיעו את כספם ברשת מנהרות להברחת מוצרים הפסידו 500 מיליון דולר ודורשים כעת את כספם חזרה מחמאס, שמצדו, הציע לשלם למשקיעים 16.5 סנט על הדולר

4,000 תושבי עזה שהשקיעו את מרבית כספם לרשת מנהרות להברחת מוצרים ממצרים לעזה הפסידו 500 מיליון דולר ודורשים כעת את כספם חזרה מחמאס - כך דיווחה היום בלומברג. חמאס, מצדו, הציע לשלם למשקיעים 16.5 סנט על הדולר.

המשקיעים שחלקם משכנו את כל רכושם, העניקו את כספם לשורה של מתווכחים ומפעילי מנהרות ב-2008 לאחר שישראל חסמה את הכנסת המוצרים לגדה. חודשים לאחר מכן, במהלך מבצע "עופרת יצוקה" שהתרחש בין 27 בדצמבר ל-18 בינואר, הפציצה ישראל את המנהרות והמשקיעים הפסידו את כל כספם.

כעת, תובעים המשקיעים את כספם חזרה מחמאס, השולט בעזה. שר הכלכלה של ממשלת החמאס, זיאד זאזה, אמר כי 200 אנשים נעצרו בחשד למעורבות בפרשת ההשקעה במנהרות, אך רובם שוחררו. חמאס מצדו מציע למשקיעים רק פיצוי חלקי של 16.5 סנט על הדולר - כספים שחולצו ממפעילת המנהרות הגדולה בעולם, איהאב אל-כורד. מרבית כספם של המשקיעים, לעומת זאת, אבד.

"אין שום שקיפות, שום תיעוד, אין רגולטורים, אף אחד מהמנגנונים שיכול לאפשר לנו לברר מה קרה לכל הכסף שאנשים השקיעו במנהרות", אמר סמיר עדאללה, לשעבר שר התכנון של הרשות הפלשתינית. "ההברחות מספקות חלק גדול מההכנסות של חמאס", הדגיש עדאללה.

פרשת המנהרות, שבשיאן עמד מספרן על 1,000-800, העמיקה את השקיעה במעמדו הציבורי של חמאס ברצועת עזה והדגישה את תלותה של הכלכלה הפלשתינית בהברחת מוצרים. "כשמשווים את הכלכלה שלנו לכלכלת ארה"ב, ורואים כמה הפכנו לתלויים במנהרות, אני מבטיח לכם - השערורייה הזאת חמורה בהרבה משערוריית מיידוף", ציין עומאר שבן, מנהל מכון המחקר הכלכלי פאל-תינק בעזה.

נבילה גבין, אם לחמישה מעזה שבעלה עיוור, משכנה את מכוניתה ואת תכשיטיה כדי להשקיע 12 אלף דולר ברשת המנהרות. היא הפסידה את כל כספה, ומתלוננת כי חמאס עודד את האזרחים להשקיע במנהרות אך לא מציע לכסות את הפסדיהם. "האימאם אמר לנו שלא נתחרט אם נצטרף לעסק המבורך הזה, וכך עשו אימאמים במסגדים בכל עזה", אמרה גבין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully