וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 סיבות מדוע חייב ברק לישון בסוויטה

גיא רולניק

24.10.2009 / 14:15

גיא רולניק מבין את קוצר ראותו של מבקר המדינה ומוצא לפחות שבע סיבות לכך שאהוד ברק ופמלייתו חייבים היו להתאכסן באינטרקונטיננטל

כמה פופוליסטי, כמה צהוב, כמה נמוך.

הכיסוי התקשורתי שבו זכה דו"ח מבקר המדינה על שהותו של שר הביטחון אהוד ברק בסוויטה במלון אינטרקונטיננטל בפאריס, בעלות של כ-20 אלף שקל ללילה, הוא רק ביטוי נוסף לרדידות, לחוסר המקצועיות ולרדיפה אחר סנסציה שבהם לוקה העיתונות.

עיתונאים מקצועיים יותר, עיתונאים מעמיקים יותר, עיתונאים בעלי פרספקטיבה ארוכת טווח היו מבינים מיד את קוצר ראותו של מבקר המדינה ומוצאים לפחות שבע סיבות לכך שאהוד ברק ופמלייתו היו חייבים להתאכסן באינטרקונטיננטל. הם היו לומדים שבצבא, בביטחון, במערכה, צריך להסתכל לפני הכל על התמונה הגדולה. מי שמתעמק רק בפרטים לא יבין את הסיכונים, את ההזדמנויות ואת האסטרטגיה הנדרשת בשדה הקרב:

1. ראשית, אהוד ברק הוא לא האיש שהחליט לבחור בסוויטה באינטרקונטיננטל. גם לא מנכ"ל משרד הביטחון פנחס בוכריס, וגם לא הקצינים הבכירים הרבים בלשכת שר הביטחון. אי אפשר לייחס את ההחלטה אפילו לפקידות בלשכה.

ההחלטה לבחור באינטרקונטיננטל ולהוציא מיליון שקל על שהות בת חמישה ימים היא הכרחית ומתבקשת מהתרבות, מהמסורת ומהנוהגים במערכת הביטחון הישראלית. כאשר התרבות של מערכת הביטחון נפגשת עם ההרגלים של השר ממגדלי אקירוב לא יכולה להיות תוצאה אחרת. הסוויטה באינטרקונטיננטל היא הכרחית, היא מובנת מאליה. זאת לא רוח המפקד, זאת רוח הארגון כולו.

2. למעט הלוחמים ביחידות השדה, חלקים רבים ממערכת הביטחון הישראלית שוכנים בסוויטות באינטרקונטיננטל: בין אם זה רכש ציוד במיליארדי דולרים עם בזבוזי עתק, הקמת גדר הפרדה בתקציב גבוה פי חמישה מהתקציב המקורי או פרויקטים מגלומניים ומיותרים של פיתוח אמצעי לחימה שאין בהם שום צורך - כולם שומרים על סטנדרט של סוויטה באינטרקונטיננטל. והרי לא יעלה על הדעת שבחלקים המובחרים ביותר במערכת הביטחון יהיה סטנדרט אחד ואילו בנסיעותיו של הבוס הגדול ממגדלי אקירוב יהיה סטנדרט אחר. צה"ל הוא כור ההיתוך הישראלי, וכל ניסיון של הבוס להתבדל היה משדר מסר שלילי למערכת.

3. מערכת הביטחון מורכבת מעשרות חלקים שבראשם עומדים גנרלים וגנרלים בדימוס החולשים על תקציבי ענק. כל גנרל מכיר את ההנאות הקטנות והגדולות של רעיו. אצל אחד זה סלון אווירי, אצל השני זה ג'וב מיותר במשלחת רכב ואצל השלישי זה פרויקט פיתוח סודי ומיותר.

עוצמתה של מערכת הביטחון מושתתת על שיווי משקל עדין, מדויק וחזק, שבו כל אחד מכיר את הצ'ופרים של חבריו ולכן כולם שותקים. אם הבוס ממגדלי אקירוב היה מחליט לפתע לחתוך את מספר חברי המשלחת לסלון האווירי ב-80% ולמצוא מלון ב-400 יורו בלילה - המידע הזה היה מתפשט תוך דקות כאש בשדה קוצים בכל מערכת הביטחון.

הגנרלים, ראשי האגפים ומנהלי היחידות היו מבינים מיד ששיווי המשקל מופר. כל אחד היה חושש שחברו עלול להפתיע אותו עם תרגיל דומה: אחד עשוי לסגור משלחת רכש מיותרת, שני עשוי לבטל פרויקט סודי מיותר ושלישי היה מציע לחתוך 50 פקידות משועממות שמכינות קפה ובוהות בתקרה בשאר הזמן.

בתוך ימים ספורים היה מתערער האמון בין ראשי המערכת, שיווי המשקל היה מופר, המערכת היתה קורסת. מלחמת עולם פנימית היתה פורצת בתוך מערכת הביטחון, ובריתות, נאמנויות, סידורים והרגלים שנבנו במשך עשרות שנים היו קורסים. הסוויטה באינטרקונטיננטל מבטיחה את הסדר הקיים, וכל אם יהודייה ומשלם מסים ישראלי החרד לביטחון העם צריך להודות לה.

4. אלפי בעלי מקצועות חופשיים מענפי ההיי-טק, התעשייה, המסחר והשירותים שטפו את אתרי האינטרנט בטוקבקים המשמיצים את חשבון ההוצאות של הבוס ממגדלי אקירוב בשהותו בסלון האווירי.

זה מפני שהם אנשים קטנים, לא מעודכנים ולא מעורים. סוויטה באינטרקונטיננטל הולמת את המקובל במערכת הביטחון: היא מתאימה לפנסיות התקציביות של הגנרלים (הכפולות מהמקובל בסקטור העסקי במקצועות זהים), היא מתאימה לרמת הפריון ביחידות רבות, והיא בעיקר מתאימה לארגון שתקציבו הכולל גדל השנה ל-50 מיליארד שקל - בעוד המשק כולו שוקע במיתון בעקבות משבר גלובלי.

5. הבחירה בסוויטה שמחירה הוא 20 אלף שקל ללילה הכרחית כדי לשמר את העוצמה הביטחונית ואת ההרתעה של צה"ל.

שערו בנפשכם שהבוס ממגדלי אקירוב או אחד מאנשיו הבכירים היה נתקף לפתע בחשש או בהיסוס כשאנשיו היו מודיעים לו שהוחלט להסתער על הסוויטה באינטרקונטיננטל. שערו בנפשכם מצב שבו הבוס הגדול ואנשי הצוות הבכיר שלו מגלים מורך לב וחשש מפני ביקורת ציבורית.

התוצאות עלולות להיות הרסניות: גנרל שהיסס מול חשבון אפשרי של 20 אלף שקל בסוויטה - עלול להישבר מחר בדיון בוועדת הכספים, באגף התקציבים או בלשכת ראש הממשלה על תוספת של מיליארדים לתקציב הביטחון. מי שלא יכול לעמוד בעוז מול מיליון שקל עלובים בפאריס, הסיכוי שלו להילחם על מיליארדים בירושלים - קלוש.

קור הרוח בכיבוש הסוויטה חשוב לא פחות מקור הרוח הנדרש במבצעים סודיים בעורף האויב. אם אתם רוצים תקציב ביטחון של 50 מיליארד שקל - סוויטה באינטרקונטיננטל היא הכרחית.

6. מיליונים זרמו לחשבונות הבנק של בנותיו של אהוד ברק מאז התמנה לשר הביטחון. כמו אביגדור ליברמן לפניו, גם ברק מסרב לתת למשלם המסים הסברים לגבי מקור הכסף. מי שממשיך להתעניין בסוויטה באינטרקונטיננטל, שכל הוצאת הכספים בגינה מתועדת היטב בדו"ח מבקר המדינה, ולא דורש חקירה ציבורית מיידית של המיליונים שהגיעו לידי משפחת ברק - הוא כנראה אידיוט גמור.

7. זאת היתה שנה קשה לעשרות אלפי שכירים במשק הישראלי: משבר גלובלי, נפילות בבורסה, פיטורים המוניים בהיי-טק, קיצוצי שכר בענפים רבים. לממשלה אין מענה אמיתי ומיידי לכל האנשים האלה - והמינימום שהיא יכולה לעשות הוא לספק למשלמי המסים, לעובדי הקבלן, למובטלים, לקשישים ולזקנות במסדרון של בית החולים - מעט השראה.

יידע המורה בבית הספר, יידע השומר בחניון, יידע עובד הקבלן - שגם בשעה קשה זאת שומרת ישראל על זקיפות קומה, על כבוד, על הדר. ואין דרך חזקה, איתנה וברורה יותר לשלוח מסר של עוצמה מאשר סוויטה באינטרקונטיננטל ב-20 אלף שקל ללילה. רק מדינה חזקה, רק שר ביטחון גאה, רק עם מלוכד יכולים להסכין בעת הזאת עם סגנון כזה, עם הוצאה כספית כזאת.

דם, יזע, דמעות וסוויטה באינטרקונטיננטל - אי אפשר להפריד ביניהם. אל תשאלו מה המדינה יכולה לעשות עבורכם - שאלו אם שר הביטחון מסודר בסוויטה טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully