וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם המנייה תעמוד באיתני "הטבע"?

דפנה פפר

11.1.2010 / 14:00

כדי לעמוד ביעדי הצמיחה והרווח, תזדקק חברת טבע לרכישות נוספות. לד"ר דפנה פפר יש חששות שהיעדים של החברה יומרניים ל- 2015

בשבוע שעבר קיימה טבע כנס אנליסטים בניו יורק, בה הציגה יעדים חדשים לפעילותה –מכירות של 31 מיליארד דולר, שמבטאות צמיחה של 14.3% בחמש השנים הבאות ורווח נקי בהיקף של 6.8 מיליארד דולר בשנת 2015. הרווח מבטא 22% ממחזור המכירות.

מנכ"ל טבע שלמה ינאי, הסביר בכינוס כי שליש מהיקף המכירות ינבע מרכישת חברות שאמורות לתרום 5 עד 6 מיליארד דולר למחזור.

הניסיון מלמד כי טבע מממנת את רכישותיה על ידי הקצאת מניות ומזומן. ברור שהקצאת מניות תגרום לדילול בעלי המניות הקיימים, מה שעשוי להשפיע כמובן על הרווחיות למניה. הנחת דילול התחזית של ינאי לרווחיות בשנת 2015 מעוררת סימן שאלה, וקשה להאמין שהרכישות ייצרו מיד ערך, דבר נדיר גם בחברה משובחת כטבע.

שמירה על האוצר

טבע בולטת במיוחד בשוק הגנרי, אשר רובו מצוי בארה"ב. רפורמת הבריאות של אובמה שמה דגש על שוק זה במטרה מוצהרת להוזיל את הטיפול הרפואי במדינה. הרפורמה שלכאורה מיטיבה עם טבע, המאתגרת 216 תרופות לשנים הקרובות, עלולה גם להזיק לחברה כבר בתוך שנה. עד היום, התחרות בענף הגנרי הייתה סבירה וטבע נהנתה מתנופה וערנות. מעכשיו, חברות ענק מתחילות לאתר בעצמן את השוק הגנרי כיוון שהבינו ששם טמונה הבוננזה הבאה וזהו לא תסריט שבטבע אוהבים.

במקרה של הקופקסון, התרופה האתית החזקה של טבע, מצויה החברה בצד ההפוך – טבע אינה יודעת מה טומנות בחובן השנתיים הקרובות, במיוחד לאור פיתוח גרסאות אוראליות מצד מתחרים. במידה ואכן אחת מהמתחרות יצליחו לפתוח את שוק הקופקסון, עלולה טבע שלא לעמוד בתחזית המכירות השנתית.

כניסה לשווקים הגרמניים והצרפתיים, שלא היו שווקים גנריים חזקים אצל טבע, יוצרים "פיצוי" מכירות אפשרי במידה ותרשם פגיעה בקופקסון. לא מדובר בשלב הקרוב בפיצוי מלא לנזק עתידי אפשרי מהתרופה, וגם הרווחיות הגנרית תלך ותצטמצם מבחינת התחרות והבלעדיות בשיווק.

כך, אנו עשויים לראות יותר ויותר מאבקים משפטיים מתישים ושיווק משותף שפוגע ברווחיות בגלל העדר בלעדיות. כל אלה לא ממש זכו לדגש ראוי במסיבת האנליסטים של החברה והם מעוררים סימני דאגה לא פשוטים.

עתיד תחרותי

עוד מימיו של אלי הורוביץ כמנכ"ל למשקיעים יש ניסיון טוב עם טבע. החברה עקפה תחזיות אנליסטים וידעה להפתיע לטובה רבעון אחר רבעון. טבע היא חברה נזילה ויכולה בקלות לבצע רכישות תוך תחרות בין הבנקים מי יעמוד ראשון בתור להעניק לה אשראי.

טבע גם עשויה לרכוש שליטה בחברות ביומד ישראליות שנסחרות ונמצאות עם מוצרים מעניינים בשלבי ניסוי מתמקדים יחסית. ואכן, ישנן בארץ מספר חברות שמעניינות את החברה והיא אינה מסתירה זאת.

היתרון הבולט של טבע על מתחרותיה התמקד מאז הקמתה ביכולת ניהול מקצועית גבוהה שאפשרה קריאת מהלכים קדימה וכניסה לתחומי גנריקה שהניבו רווחים נאים. יכולת הניהול המקצועית של החברה לא נפגעה בשנים האחרונות למרות חילופי הדורות, וכך גם יכולת הניהול הפיננסי, שלא נפגעה אחרי פרישת דן זיסקינד מנהל הכספים האגדי, החוזר השנה כדירקטור בחברה.

לציבור הרחב בשווקים יש ניסיון טוב ותשואות סבירות עם מניית טבע - אין בה ירידות מפחידות וגם לא עליות חדות מדי. הניסיון והניהול, ההכרזות קבל עם ועדה על יעדי מכירות ורווח שאפתניים, הסולידיות והמקצועיות של בכירי החברה, הרכישה שבפתח - כל אלה יחדיו יוצרים תחושה כי טבע עדיין חברה מובילה בתחומה, רק שהתחרות עלולה להפוך את השמנת בה הורגלנו לדיאט שמנת, וזו כבר אופרה אחרת. קחו את זה בחשבון.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully