וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בדרך לתקציב דו-שנתי נוסף?

מאת מירב ארלוזורוב

10.2.2010 / 7:55

למרות התנגדות הכנסת - גובר הסיכוי לתקציב דו-שנתי נוסף. ראש אגף התקציבים אודי ניסן: יתרון התקציב הדו-שנתי מאפשר תכנון - וגובר על החיסרון העיקרי, שהוא האי-ודאות במהלך בנייתו

גוברים הסיכויים לתקציב דו-שנתי נוסף: לאחר שמשרד האוצר הביע תמיכה רשמית בקביעת תקציב אחד ל-2011 ול-2012, נראה כי גם משרד ראש הממשלה נוטה לתמוך בהצעה. עם זאת, הכנסת צפויה להתנגד למהלך. שר האוצר, יובל שטייניץ, כבר הביע תמיכה עקרונית בעריכת תקציב דו-שנתי נוסף, וגם אגף התקציבים באוצר צירף את תמיכתו. ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, אודי ניסן, אמר באחרונה בראיון ל-TheMarker כי יתרונותיו של תקציב דו-שנתי עולים על חסרונותיו.

לדברי ניסן, אחד היתרונות החשובים הוא העובדה כי התקציב הדו-שנתי נותן למשרד האוצר ולמשרדי הממשלה האחרים מרווח זמן של כשנה לעסוק בתכנון תקציבי לטווח הארוך ובבניית רפורמות, ולא בצרכים הבוערים של התקציב השוטף. ניסן העיד כי גם מרבית מנכ"לי משרדי הממשלה האחרים מרוצים מאוד מרעיון התקציב הדו-שנתי, וטענו כי התקציב הדו-שנתי ל-2009-2010 שיפר במידה ניכרת את יכולת התכנון והעבודה של משרדיהם.

להערכת ניסן, היתרון שמעניק התקציב הדו-שנתי במתן יכולת תכנון לממשלה - ממשלת ישראל חלשה מאוד ביכולות התכנון שלה - גובר על החיסרון העיקרי, שהוא האי-ודאות במהלך בנייתו.

ההחלטה תלויה במיקוח מול משרד הביטחון

התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012 יצטרך להיות מוכן עד אמצע 2010 - משמע, יתבסס על תחזית לשנתיים וחצי קדימה. מרכז המחקר של הכנסת העיר כי בכך טמונה סכנה של טעויות וצורך בשינויים במהלך תקופת התקציב. אגף התקציבים מסכים כי זהו חיסרון, אבל סבור כי ניתן להתגבר עליו באמצעות תיקונים לתקציב - ובכל מקרה, חיסרון זה נופל מהיתרונות לעבודת הממשלה.

התמיכה של אגף התקציבים בתקציב הדו-שנתי הכריעה את הכף גם מבחינתו של משרד רה"מ, שצפוי בעקבות זאת לתמוך במהלך. תקציב דו-שנתי מעניק לממשלה יתרון יציבותי ניכר, שכן אחת הסכנות להמשך כהונתה של הממשלה הוא אישור התקציב שהגישה בכנסת.

המעבר לתקציב דו-שנתי יבטיח לממשלת נתניהו יציבות, לפחות בהקשר התקציבי, עד שנת הבחירות הבאה - 2013. עם זאת, צפוי כי תקציב דו-שנתי יעורר התנגדות עזה בכנסת, שרואה בכך מהלך לעקוף אותה - מכיוון שכביכול הממשלה לא תזדקק לאישור הכנסת במשך כשנה וחצי.

לעומת זאת, בממשלה סבורים כי אין מדובר בהקטנת יכולת המיקוח של הכנסת מול הממשלה - כי הרי הכנסת היא שתקבע את התקציב הדו-שנתי בכל מקרה. בממשלה סבורים כי התהליך יועיל לכנסת, שתוכל להקדיש יותר זמן לדיונים מעמיקים ברפורמות ולהגדלת הפיקוח על ביצועי הממשלה.

ההערכה היא כי ההחלטה תלויה במיקוח בין ראש הממשלה לשר הביטחון, אהוד ברק - וכי אם השניים יגיעו להסכמה פוליטית על כך, הממשלה תציע תקציב דו-שנתי נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully