וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקאית מוכשרת, פוליטיקאית מעולה

שלי יחימוביץ'

11.2.2010 / 8:40

ח"כ שלי יחימוביץ' מנסה להסביר לגליה מאור: הדיון בעניין יו"ר בנק לאומי אינו עליה ועל כישוריה - הדיון הוא על שלטון החוק ועל קיומו של מינהל תקין

החוק הקובע כי מנכ"ל בנק שבהסדר חייב בצינון של שנתיים אם הוא רוצה להיות דירקטור באותו בנק - הוא כה מובן מאליו, עד שהוא כמעט מיותר. דירקטוריון הוא גוף מפקח, מנכ"ל הוא דרג מבצע. לכן, מנכ"ל בבנק שבשליטת המדינה אינו יכול לעזוב את כיסאו בדרג המבצע ולעבור כהרף עין לכיסאו של מי שמפקח על הפעילות של הגוף שעד עתה הוא עצמו ניהל.

לא סביר, למשל, שראש ממשלה בתום כהונתו יתמנה למבקר המדינה. לא סביר שמנכ"ל בנק יהפוך בו ביום למפקח על הבנקים. כשבכיר בבנק דיסקונט, רוני חזקיהו, נהפך למפקח על הבנקים, הוטלה עליו חובת צינון ונאסר עליו לטפל בענייני הבנק שעבד בו למשך שנה. אז מה יהיה על גליה מאור, שהחליטה להיות יו"ר הדירקטוריון של הבנק שניהלה במשך 15 שנה? תחול עליה חובת צינון מלדון בענייני בנק לאומי?

באה מאור, שאין שום ספק בדבר כישוריה המעולים ובדבר תרומתה לבנק, והחליטה שעליה אין החוק חל. למה? אולי משום שהיא סבורה שחוקים נועדו לבני תמותה רגילים, ותחולתם פוסחת על מי שניחנו בכישרון רב. הלך רוח כזה הוא מסוכן. בנק לאומי אינו אקס-טריטוריה שבה שולט משטר מלוכני, יהיה המלך אהוב ככל שיהיה. מאור אינה שליט נצחי כל יכול, והחוק, שלא לומר ההיגיון והנורמות של ממשל תאגידי, חלים גם עליה. אם היא אינה מבינה זאת, הנגיד סטנלי פישר יוכל להסביר לה זאת בבהירות. לפחות באותה בהירות שבה הסביר לשרי אריסון שדני דנקנר צריך ללכת.

קשה מאוד להשתחרר מהרושם שמאור הכינה לנו תבשיל שלם, שנרקח מתחת לאפינו במשך תקופה ארוכה, והוספו אליו חומרי גלם ותבלינים מכל המינים: יו"ר דירקטוריון שמתפטר "במפתיע"; השותפים הגדולים שממש במקרה הם גם לווים של הבנק, המבקשים כעת, למרבה האבסורד, לקבוע מי יפקח על הלוואותיהם; הדירקטורים, שממש במקרה הוחלט דווקא כעת להשאירם בכהונתם למרות שיש להחליפם; וחוות דעת משפטית שמכשירה את המינוי. של מי? של היועץ המשפטי של לאומי-קארד, שהיא חברה בת של בנק לאומי.

ריח לא טוב עולה מהתבשיל הזה. הקשרים הסימביוטיים בין מאור לבין סביבתה בבנק, אשר אני מניחה שרק מקצתם צפים ועולים כאן, והתנהלותה המניפולטיבית בתוכם - הם לבדם סיבה טובה לכך שלא תפקח על הבנק. מאור אינה רק בנקאית מוכשרת. היא בעיקר פוליטיקאית מיומנת ביותר ששמה בכיס הקטן את שר האוצר יובל שטייניץ. שטייניץ הואשם, בצדק, במעורבות פוליטית לקויה. אלא ששיחת הטלפון הפסולה שלו לועדת המניות, מתגמדת לנוכח המבצע הפוליטי המתוחכם והרב שכבתי של מאור. אסור מכל וכל שפוליטיקאים יהיו מעורבים בבנק. מסוכן לא פחות - שלטון המנהלים.

מאור צריכה להבין: הדיון אינו עליה ועל כישוריה, שאותם תוכל להביא לידי ביטוי בכל בנק אחר. הדיון הוא על שלטון החוק ועל מינהל תקין.

הכותבת היא ח"כית, חברת ועדת הכספים ויו"ר ועדת האתיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully