וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים בהונדורס הצליחו לבעוט בנייקי

עומר רבין

10.4.2010 / 10:56

אוניברסיטת ויסקונסין היוקרתית ביטלה את החוזה של עם חברת נייקי להדפסת חולצות של קבוצות האוניברסיטה לשחקנים ולאוהדים על רקע ניצול ועיכוב שכר עובדים במפעל בהונדורס

סימנים ראשונים לקואליציית מאבק בתנאי העבודה של חברות הענק האמריקאיות בעולם השלישי? אוניברסיטת וויסקונסין הממוקמת בעיר מדיסון במדינה הודיעה אמש (שישי) בצעד חריג כי היא מבטלת את הסכם הזכיינות עם ענקית ציוד הספורט נייקי, במסגרתו החברה הפיקה, שיווקה ומכרה חולצות ואביזרי ספורט ממותגים עם סמלי האוניברסיטה הידועה בין היתר בזכות נבחרת ההוקי המובילה שלה. מדובר באוניברסיטה הראשונה בארצות הברית הנוקטת בצעד מסוג זה, על רקע הדאגות והטענות כנגד נייקי במחאה על התנאים שהיא מספקת לעובדיה בהונדורס.

באוניברסיטה טוענים כי ענקית הספורט לא עשתה מספיק כדי לעזור לעובדיה לקבל את השכר המגיע להם עבור עבודתם בשני מפעלים של החברה שנסגרו במפתיע בשנה שעברה על רקע המשבר הכלכלי: "נייקי לא פיתחה וגם לא עושה רושם שבכוונתה לפתח דרכים משמעותיות להתמודדות עם הבעיה של עובדים שפוטרו, של צרכיהם ושל צרכי משפחותיהם בהונדורס. בנוסף, היא גם לא הציגה שינוי מדיניות שיאפשר לוודא מניעת הישנות של מקרים דומים בעתיד – בגלל הסיבות הללו, החלטנו לסיים את ההתקשרות עם החברה נכון לעכשיו", נכתב בהודעת האוניברסיטה.

חברת נייקי הביעה אכזבה רבה מהחלטת הנהלת המוסד, ובהצהרה שפירסמה הלילה טענה כי המפעלים המדוברים לא הופעלו על ידה אלא על ידי ספקי משנה שהיו אמונים על פעילותם ועל התשלום לעובדים אשר גם אחראים לפיצוי העובדים בגין סגירת המפעל. עוד נאמר בהודעת נייקי כי אף אחד מהמוצרים הנושאים את שמה של האוניברסיטה לא יוצר במפעלים בהונדורס. "היינו בקשר זה תקופה ארוכה עם אנשי אוניברסיטת וויסקונסין במקביל לבדיקות שערכנו בחודשים האחרונים עם הגורמים השונים בהונדורס כדי להבין טוב יותר את הבעיה הנוגעת לעובדים לשעבר של החברה ועדכנו את ראשי האוניברסיטה בכל הידוע לנו", נכתב עוד בהודעת החברה. ככל הידוע, ספק המשנה של נייקי עדיין מצוי בחוב של לא פחות מ-2.6 מיליון דולר שטרם שולמו לעובדים בהתאם לחוקי העבודה המקומיים בהונדורס בגין הסגירה הפתאומית של המפעל.

יש לציין כי הקוד האתי להתקשרויות של האוניברסיטה מחייב ש-500 החברות המייצרות מוצרים הנושאים את השם או הלוגו של האוניברסיטה יהיו כולן אחראיות גם למדיניות ולפעולות של ספקי המשנה. ביטול החוזה עם נייקי צפוי להסב לאוניברסיטה נזק ישיר של 49,000 דולר הנכנסים למוסד ככל שנה כתמלוגים תמורת שיווק המוצרים. עם זאת, המשמעות האמיתית של הצעד היא בעיקר סמלית ועשוייה לפגוע קשות בדימוייה של נייקי וגם להתניע שורה של צעדים דומים מצד מוסדות אקדמיים מובילים אחרים ובכך לפגוע באחד מענפי השיווק המובילים של החברה בארה"ב.

ההחלטה סיפקה מאוד את הקבוצות השונות באוניברסיטה ומחוצה לה הפעילים למען זכויות אדם ונגד ניצול כוח עבודה זול במדינות עולם שלישי ואשר לחצו על האוניברסיטה בשבועות האחרונים לקבל את ההחלטה. הסטודנטים הנאבקים למען שיפור תנאי העבודה במדינות אלה הביעו תקווה כי ההחלטה תסלול את הדרך עבור מוסדות מרכזיים נוספים לנקוט בצעדים דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully