וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפר מתפשט: שדה התעופה בברצלונה נסגר

עומר רבין

18.4.2010 / 11:28

ענן האפר מתפשט לדרומה של אירופה, ומאיים לשתק את נמלי התעופה שעדיין נותרו פתוחים. טיסת החילוץ של אל על מברצלונה בוטלה, והחזאים מעריכים שענן האפר לא יתפזר בקרוב. טיסות החילוץ מאתונה, רומא ומדריד ייצאו כסדרן

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט, קריינות: אילן שניג)

ענן האפר המכסה את אירופה מתפשט דרומה: שדה התעופה בברצלונה נסגר לתנועה, לאור הערכת מצב שקיימו רשויות התעופה בספרד בה הוחלט כי תנאי הטיסה אינם מאפשרים תנועה אווירית סדירה לשדה וממנו. בעקבות ההחלטה שב מטוס אל על שהיה בדרכו לחלץ נוסעים שנתקעו באירופה מן העיר על עקבותיו וטיסת החילוץ שהייתה אמורה לצאת מהשדה בשעה 11:15 - בוטלה. יש לציין כי השדה נסגר מספר דקות בודדות לפני הגעתו לחלץ את הנוסעים שנתקעו באזור ובזמן שהנוסעים כבר המתינו בטרמינל - אך הוא נאלץ לשוב על עקבותיו. טיסה נוספת שהייתה אמורה לצאת מברצלונה הערב לתל אביב - בוטלה גם היא.

מחברת אל על נמסר לוואלה! חדשות כי טיסות החילוץ שקנבעו להמשך היום מרומא, מדריר ואתונה יוצאות, בשלב זה, כמתוכנן. "במקביל ממשיכה אל על לחפש יעדים חלופיים מהם ניתן יהיה להחזיר את נוסעי החברה השוהים באירופה", נכתב בהודעת החברה.

לדברי כלכלנים, מסתמן כי התפרצות הר הגעש באיסלנד גרמה למשבר התעופתי הקשה ביותר בהיסטוריה, אף יותר מזה שנרשם באירועי ה-11 בספטמבר. על פי ההערכות נאמד הנזק לשוק התעופה ביותר מ-200 מיליון דולר ליום כתוצאה משיתוק הפעילות האווירית ביבשת ומסתמן כי שיתוק שדות התעופה יימשך גם בימים הקרובים. על פי הערכות כלכלנים, נאלצת כל אחת מחברות התעופה (ובהן גם אל על הישראלית) לספוג נזק של עשרות מיליוני דולרים מדי שבוע.

נחום מליק, חזאי ראשי של חברת "מטאוטק", העריך בשיחה עם וואלה! חדשות כי "מכיוון שההתפרצות נמשכת, ורוחות צפון מערביות ממשיכות לנשוב, ימשיך האפר הוולקני לזרום לבריטניה לצפון אירופה ומזרחה כשהוא מגיע לגובה של עד שמונה קילומטר".

הר הגעש באיסלנד. רויטרס
הר הגעש באיסלנד/רויטרס

מליק טען עוד כי רוחות צפוניות חזקות לכיוון דרום עשויות להביא את האפר גם למדינות בדרום היבשת ויכסה את ספרד ואיטליה. עם זאת, ציין כי האפר מתערבב בתנועתו עם העננים והדבר עשוי להביא לפיזור מסויים בריכוז שלו. "כל עוד תימשך התפרצות הר הגעש באיסלנד יישאר האפר מעל אירופה – עם זאת, לפחות בימים הקרובים אין צפי כי הענן יגיע לאזורנו".

ענן האפר הוביל לביטולן של אלפי טיסות בכל רחבי היבשת, כאשר בישראל בוטלו עד כה כ-200 טיסות שהיו מיועדות לצאת לאירופה – 50 מתוכן היום. עשרות אלפי נוסעים ישראלים נוספים מצויים כעת באירופה ללא יכולת לחזור ארצה. לאור זאת, הודיעה אמש חברת אל על כי תפעיל היום רכבת אווירית משדות התעופה הפעילים בדרום היבשת לישראל. החברה תוציא היום מספר טיסות על גבי מטוסיה הגדולים ביותר (מטוסי ג'מבו 747 ו-777), באמצעותם תוכל להשיב ארצה קרוב ל-3,000 ישראלים בטרם אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות.

עדיפות לנוסעי אל על

טיסות החילוץ הראשונות מאתונה ומרומא יצאו בשעה 10:00 ומתוכננות לנחות בנתב"ג בשעות הצהרים. נכון לרגע זה עדיין מתוכננת טיסת צהרים ממדריד וכן טיסת חילוץ שתצא מרומא בשעה 21:40 וטיסה נוספת בשעה 22:00 ממדריד.

"העדיפות למקומות על הטיסות הללו היא קודם כל לנוסעי אל על", אמרה דוברת החברה הבוקר לוואלה! חדשות. "החלטנו לאפשר לנוסעינו לשנות את כרטיס הטיסה שלהם ללא תשלום נוסף ולאפשר לנוסעים שנתקעו בכל עיר ביבשת לעשות דרכם לאחד משדות התעופה הפעילים ולשוב ארצה משם". על הנוסעים ליצור קשר מיידית עם מוקד החברה בטלפון 03-9771133 ולהבטיח את מקומם על הטיסות. לדברי החברה, נרשמת בשעות האחרונות היענות גבוהה מצד ישראלים למושבים המוצעים.

נוסעים שהגיעו לאירופה עם חברות תעופה אחרות ומבקשים לשוב עם אל על על סיפונה של אחת מהטיסות המיוחדים מוזמנים גם הם ליצור קשר עם המוקד – ולהירשם לטיסה על בסיס מקום פנוי בלבד ובתשלום מחיר כרטיס טיסה. בשל העלות הגבוהה של שילוח המטוסים באופן מיוחד לשדות התעופה, עולה מבדיקת וואלה! חדשות כי מחירו של כרטיס לטיסה זו להגיע עד לסכום של כ-900 דולר.

במקביל, הודיעו הבוקר רשויות התעופה בהולנד כי יערכו טיסות ניסוי על מנת להעריך את רמת הסיכון למטוסים כתוצאה מטיסה בתוך ענן האפר הוולקני המכסה את יבשת אירופה. "מטרת הטיסות היא לערוך מדידות בדבר השפעות אפשריות של האפר על חלקי המטוסים", אמר שר התחבורה ההולנדי.

יש לציין כי הטיסות יופעלו בהתאם להערכת מצב באשר לכיוון תנועתו של ענן האפר. באל על צפויים לקיים הערב הערכת מצב נוספת בה יוחלט, בהתאם לנתונים הזורמים מאירופה, האם להמשיך במדיניות הרכבת האווירית גם בימים הקרובים במטרה להשיב ארצה ישראלים נוספים.

במקביל, מציעה אל על גם 6 טיסות מיוחדות במהלך היום לנוסעים האמיצים המעוניינים בכל זאת לעשות דרכם לאירופה לשדות התעופה שברומא, מדריד, ברצלונה ואתונה. חברת ישראייר צפויה גם היא לתגבר את טיסותיה מרומא ארצה היום במטרה להשיב את נוסעיה שנתקעו בעיר.

פרופסור ישעיהו לוי מהטכניון הסביר כי ישנם כמה דרכים שבהם האפר עלול לגרום לנזקים למנועי המטוס. סכנה ראשונה היא שחיקה של הלהבים. חלקיקי האפר הפוגעים בלהבי המנוע במהירות רבה עלולים לשחוק את המתכת, לשנות את הפרופיל האווירודינמי של הלהב. סכנה נוספת היא סתימת מעברי הקירור של המנוע דבר שעלול להביא להתחממות יתר שלו ולכיבויו. כמו כן, עלולים חלקיקי האפר להגיע לתא הבעירה של המנוע, שם יותכו ויתגבשו לכדי גושים שיגרמו לתקלות במנוע. לדברי לוי, טיסות הניסוי הנערכות כרגע באירופה בוחנות את האפשרות לטוס מתחת לענן האפר או לחצות אותו במהירות ולטוס מעליו.

פרופסור עודד נבון מהאוניברסיטה העברית הסביר כי בפעם הקודמת שהר הגעש האיסלנדי התפרץ בשנת 1821, ארכה ההתפרצות כשנה. לדבריו, אין כל דרך להעריך כמה זמן תימשך ההתפרצות הנוכחית. כמו כן באזור נמצא הר געש פעיל יותר העשוי להתפרץ גם הוא, אם כי אי אפשר להצביע בוודאות על קשר בין שתי ההתפרצויות.

עדכון ראשון: 10:01

המדריך המלא לתקועים באירופה

לא מצליחים לעלות על טיסה? מחפשים דרך לצאת מאירופה? וואלה! חדשות מחברת אתכם ישירות לצינורת המידע בדרך ליציאה מהיבשת. לחצו על מדריך החירום לתקועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully