וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו הכלכלי של שטייניץ פורש מתפקידו

מוטי בסוק

26.4.2010 / 21:05

בעת האחרונה עבר חתול שחור בין שטייניץ ומואב, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת של מואב. מחליפו יהיה אבי שמחון, הקרוב מאוד בעמדותיו הכלכליות לאלו של שר האוצר

פרופסור עומר מואב, יועצו הכלכלי הבכיר של שר האוצר יובל שטייניץ, יסיים בקרוב את תפקידו. פרופסור אבי שמחון, יחליף אותו. מואב, הקרוב מאוד בעמדותיו הכלכליות לשר האוצר, מונה לתפקיד זמן קצר לאחר ששטייניץ מונה לתפקיד שר האוצר.

מואב עמד בראש הוועדה המייעצת לשר האוצר, גוף הכולל 18 אישים, אנשי עסקים, כלכלניים ואנשי אקדמיה, שהתכנס אחת לחודש, וייעץ לשר האוצר בנושאי משק שונים. באחרונה עבר חתול שחור בין שטייניץ ומואב, גם על רקע מספר התבטאויות שנויות במחלוקת בתקשורת של מואב, והוחלט על סיום הקשר בינהם.

מואב הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטה העברית ובמכון שלם. יחליף אותו עמיתו, פרופסור אבי שמחון, גם הוא איש האוניברסיטה העברית, שהיה חבר במועצה המייעצת לשר האוצר. בדעותיו הכלכליות דומה שמחון מאוד למואב.

"הקפיטליזם לא נפל"

"אני בעד תפישה שתומכת בכלכלת שוק, הפרטה וצמצום מעורבות הממשלה, כי אנחנו יודעים שככל שהמשק תחרותי יותר עוגת הממשלה - כלומר מה שהיא יכולה לחלק לאזרחיה - יותר גדולה", אמר מואב בראיון ל-TheMarker. "לכן הגישה בעולם היא כלכלת שוק עם חלוקה מחדש. זה לא סוציאליזם במובן של ניהול של הממשלה ובעלות על הנכסים, אלא חלוקה מחדש של חלק מהנכסים. גיליתי שאני נחשב לסוציאל דמוקרט מודרני, אבל סוציאל דמוקרטיה זה מכבסת מלים כי גם אני וגם שלי יחימוביץ' סוציאל דמוקרטים", אמר.

"הקפיטליזם לא נפל", ציין מואב באותו הראיון. "הוא נפל רק במוחם של חלק מהאנשים שאפילו לא רוצים שהקפיטליזם יפול - כי הוא שהביא להם את הרווחה. הקיבוץ הוא ההוכחה הנחרצת שגם עם המגרעות של הקפיטליזם, זו השיטה הכי טובה. הקיבוצים איבדו את בניהם המוכשרים והטובים כי הם לא רצו לחיות שם. רוסיה הסוציאליסטית באמת יצרה אדם חדש - אדם שמחפש איך לדפוק את המערכת", ציין.

"יש הטוענים שהכלכלנים לא חזו את המשבר. זה נכון חלקית, כי הצורה הספציפית שלו לא נחזתה, אבל רבים הזהירו שהמשבר בפתח. הרבה כלכלנים התבטאו והסבירו שהמצב של ארה"ב, החוב הגדול והצריכה הגבוהה, אינם בני קיימא. נכון שמעטים חזו מאיפה תתחיל הקריסה. רוב הכלכלנים לא עוסקים בתחזיות מקרו-כלכליות. כלכלנים מנסים להבין תהליכים ולזהות קשרים בין משתנים שונים. לכן לעשות הקשר ולהגיד שבגלל המשבר אין מדע הכלכלה זו טענה מגוחכת".

"הרגולציה נכשלה אבל זה לא אומר שהקפיטליזם נכשל. מה שהמשבר הוכיח הוא שתפקיד הממשלה הוא לעסוק ברגולציה כדי שלא יהיו קונספירציות של פירמות נגד הציבור. אנו יודעים שיש משחק תמידי בין השחקנים המתוחכמים שרוצים לרמות את הרגולטור, וזה יימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully