וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאניקה: וול סטריט מידרדרת על רקע המשבר

אלון שן ועומר רבין

6.5.2010 / 23:47

דאו גו'נס צנח ב-3.2% , נאסד"ק התרסק ב-3.4%. מעט מוקדם יותר התרסקו המדדים המובילים בעד 9%, ככל הנראה בשל תקלה טכנית שמקורה בטעות הקלדה. מדד הפחד זינק לשיא של 40%

הלילה השחור של המשקיעים בוול סטריט: טעות הקלדה של אות אחת, ככל הנראה, היא שהצליחה לעורר גל פאניקה בכלכלה העולמית, לשלוח את המדדים המובילים בוול סטריט באחת לצניחה של 9% ולהזניק את מדד הפחד לשיא מבהיל.

ירידות השערים שנרשמו כבר מתחילת המסחר הן על רקע הירידות החדות באירופה בשל משבר החובות של יוון וכן חששות של המשקיעים כי יתפשט למדינות נוספות ביבשת ויעכב את יציאתו של העולם מהמשבר הכלכלי.

עם זאת, ככל הנראה מקור הירידה החדה שהביאה לקריסת המדדים באחת היא בטעות טכנית של סוחר שהתבלבל והקיש את סכום המכירה בעסקה שביצע במיליארדים במקום במיליוני דולרים ובכך גרם באחת לצניחת המדדים - הערכה זו נבחנת כעת על ידי הרשויות בארה"ב וטרם התקבל אישור סופי לאמיתות הדברים. על פי גרסה זו, הזוכה לחיזוקים הלילה ע"י מקורות בשוק ההון האמריקאי, הסוחר האלמוני לחץ בטעות על האות B (המסמנת את המילה האנגלית Billion, מיליארד) במקום על האות M המסמנת עסקה במיליונים. כתוצאה מכך שוגרה למחשבי הבורסה הוראת מכירה בסכום עתק שהביאה לקריסת המנייה ולצניחה במדדים.

הטעות הביאה בשעה 21:47 (שעון ישראל) את המדדים המובילים לקרוס באחת בלא פחות מ-9% כשהם משאירים את כל המשקיעים בהלם וסוחפים גל עצום של פאניקה בכלכלה העולמית. מדד VIX, הבוחן את התנודתיות של העסקאות בוול סטריט ומספק אינדיקציה על מידת העצבנות של השווקים, המריא לשיא של 40%. מדובר בירידה החדה ביותר שרושמים המדדים מאז המשבר הכלכלי של שנות השמונים בארצות הברית. הנתונים עוררו פחד ובהלה בבורסה וגרמו לסוחרים בכל רחבי העולם להיצמד אל המסכים לדאגה ולשגר הוראות לביצוע במניות.

המדדים התאוששות בזמן שחלף עד הסגירה, כך שבסיכום יומי, מדד הדאו גו'נס צנח ב-3.2% ל-10,520 נקודות, נאסד"ק התרסק ב-3.4% ל-2,320 ו-S&P 500 ירד ב-3.2% ל-1,128נקודות. גם במסחר במט"ח ניכרו השפעות המשבר הכלכלי באירופה והאירו צנח לשפל של שנה וחודשיים למול הדולר.

בתוך כך, הודיע הבית הלבן כי הממשל בוחן היטב את המשבר ביוון ואת השפעותיו האפשריות על הכלכלה הגלובלית. "אנו מנהלים קשר הדוק עם הגורמים הרלוונטיים ביוון ובאיחוד האירופי", אמר דובר הבית הלבן.

בורסות אירופה ננעלו אף הן היום בירידות חדות, לאחר מסחר תנודתי ביותר על רקע המשבר ביוון, הבחירות בבריטניה והחלטת הריבית של הבנק המרכזי של אירופה.

לונדון ירדה ב-1.5%; פרנקפורט איבדה 0.8%; פאריס ירדה ב-2.2%; מדד סטוקס 600 הכלל-אירופי ירד ב-1.5% לשפל של חודשיים, לאחר שעבר מירידות לעליות למעלה מ-10 פעמים במהלך היום.

המסחר באחד העם היום נחתם דווקא במגמה חיובית במדדים המובילים: מדד תל אביב 25 הוסיף 0.6% לרמה של 1,140.61 נקודות ובסיכום שבוע נחלש ב-2% בהמשך לירידה של 3% בשבוע שעבר, ומדד תל אביב 100 עלה ב-0.6% לרמה של 1,068.28 נקודות והשלים ירידה של 2.6%.

עדכון ראשון: 21:46

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully