וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצור נוסף בפרשת "קרטל הלחם"

אורה קורן

30.5.2010 / 17:05

ישעיהו דוידוביץ', מבעלי מאפיית דוידוביץ', נעצר בנתב"ג עם שובו ארצה ונלקח לחקירה ברשות ההגבלים בגין חשד למעורבותו לכאורה בתיאום מחירים עם מתחריו

ישעיהו דוידוביץ', בעלי מאפיות דוידוביץ' נעצר היום בשדה התעופה עם חזרתו לארץ ונלקח לחקירה ברשות ההגבלים העסקיים. דוידוביץ' חשוד, כי היה מעורב ביצירה לכאורה של קרטל בענף הלחם, שכלל תיאומי מחירים וחלוקת שוק.

בשבוע שעבר פתחה רשות ההגבלים העסקיים בראשות רונית קן בחקירה גלויה של חשדות ליצירת קרטל בתחום הלחם בין המאפיות ברמן, אנג'ל, דוידוביץ' ומרחבית. ששת העצורים בפרשה נחקרו ושוחררו למעצר בית בתנאים מגבילים לאחר שמעצרם הוארך.

החקירות מתנהלות באינטנסיביות גבוהה. כל חוקרי הרשות עוסקים רק בפרשה זו. הנחקרים חשודים, בין השאר, בתיאום מחירים ביניהם במכירת לחם בפיקוח. מדובר בלחמים לבן וכהה, שלמים ופרוסים ובחלות רגילות. לטענת הנחקרים, לא ניתן לתאם מחירים במקרים של מוצרים שמחיריהם בפיקוח, בהם ממילא מתח הרווחים נמוך במיוחד, ולעיתים היצור מתנהל בהפסד ומסובסד על ידי הלחמים היקרים יותר.

עם זאת, ל-TheMarker נודע, כי חלק מהחקירה מתמקד בחשדות לכאורה, לפיהם הנחקרים תיאמו ביניהם הפסקת מבצעים למכירת שלושה מוצרים בפיקוח ב-10 שקלים. המבצעים התנהלו באיזורים בהם ממוקמות משפחות ברוכות ילדים, בעיקר באיזורי מגורים של חרדים.

בנוסף בודקים ברשות ההגבלים חשדות לחלוקת לקוחות בין החשודים, שהתייחסה לא רק ללחם המפוקח. עקרונית קיימות שלוש אפשרויות לחלוקת שוק הלחם. חלוקה גאוגרפית של צפון, מרכז ודרום, שמתאימה לחלק מהיצרנים אך לא לאלה שיש להם פריסה ארצית, דוגמת דוידוביץ'. חלוקת לקוחות דוגמת סימון רשתות, או חנויות שלכל אחד מהיצרנים תהיה גישה בלעדית אליהם, וחלוקה לפי מיכסות, לדוגמה, הסכמה שיצרן אחד יספק לרשת 20% מהמאפים והאחר את השאר. לא ברור, בשלב זה, לאילו מהחלוקות ישנן ראיות ברשות ההגבלים.

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אמרה כי "מדובר במוצר בעל חשיבות צרכנית ממדרגה ראשונה, בעל השפעה על כל בית במדינת ישראל. פגיעה בתחרות והחשדות שנחקרים בעניין קרטל הם בהחלט מהחקירות היותר חשובות שהתנהלו ברשות. בהתאם לכך השקענו ונמשיך להשקיע משאבים, במטרה להשלים את החקירה בהקדם".

רשות ההגבלים ציינה בבקשתה להארכת מעצר החשודים, כי החשדות נגדם כוללים עבירות של תיאום מחירים, תיאום מיכרזים וחלוקת שוק בתחום הלחם בפיקוח. מדובר בלחם שמשמש לאוכלוסיות החלשות ביותר.

"מבצעי העבירות הגיעו להסדרים אסורים על חשבון הצרכנים, בין היתר באמצעות המוצר החיוני והבסיסי ביותר שהם רוכשים – הלחם הפשוט", ציינה הרשות. לדבריה, הקרטל היה מאורגן היטב ומנוהל על ידי בכירים בחברות החשודות, שלא פעם כיוונו את התיאום לאוכלוסיות מרובות ילדים המורכות כמויות גדולות של לחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully