וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצוצות מבריקים בפלסטין

ג'ון דפטריוס

11.6.2010 / 1:54

אירועי המשט לא רק התניעו מתיחות מדינית, אלא גם היוו נקודת מפנה עבור הכלכלה הפלסטינית המנסה לשדר יציבות ונאבקת על עצמאותה. ג'ון דפטריוס על הפוטנציאל הכלכלי שמעבר לגדר

בתוכנית שלנו יש פינה מיוחדת שנקראת "ניצוצות מבריקים" המציגה את הכוכבים העולים של הדור הבא: אלו שיש להם רעיונות מבריקים שמקימים חברות, יוצרים מקומות עבודה ומגשימים חלומות.

השבוע, חזינו כיצד ההתקפה על המשט לא רק פגעה בשלום לטווח ארוך אלא גם היוותה פגיעה משמעותית עבור הפעילות הכלכלית. לפני המפנה השלילי באירועים בשטחים השבוע, משקיעים התייחסו ליציבות היחסית המובילה לגידול של ממש בגדה המערבית. הם דיברו מוקדם מדי. בשנה שעברה הגידול הכלכלי צמח ב-8.5% על סמך הבטחות הממשלה לסיוע, השקעות פרטיות נכבדות מהאזור הערבי וגולה מאוד פעילה.

בשנת 2010 לבד, ממשלות מתנדבות תרמו 100 מיליון דולר של סיוע ישיר לתקציב. לפי הערכה גסה הושקעו בגדה המערבית ובעזה כשני מיליארד דולר בחמש שנים האחרונות. זהו סכום עצום עבור אוכלוסייה שמונה פחות מארבע מיליון תושבים.

השקעה זו מתרגמת למשט מלא ברצון טוב פוליטי ועסקי עבור קהילה שנודעת בהישרדותה, בייחוד היזמים שבה – אותם "ניצוצות מבריקים" שרוצים להזיז ענייניים.

קרן ההון הפרטית אבראאג' קפיטל (Abraaj Capital), מדובאי, השיקה בדבוס בינואר קרן פלסטינית של 50 מיליון דולר עבור עסקים קטנים ובינוניים, כחלק מיוזמה רחבה יותר של מיליארד דולר לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים. בכל מקום בעולם, העסקים הקטנים בדרך-כלל מייצרים 90% ממקומות העבודה.

במשרדו במרכז הפיננסי הבינלאומי בדובאי, מייסד אבראאג' עריף נאקווי אמר שהתגובה הראשונה להתקפה על המשט חייבת להיות רגשית, מאחר ואנו עדים להזדמנות נוספת שהוחמצה. נאקווי אינו חלק מהגולה הפלסטינית, אלא ממוצא פקיסטני. עם זאת, הוא חלק ממה שאנו מכנים מקהלת המשקיעים המאמינים שפעילות כלכלית והזדמנויות הן המרשם הטוב ביותר ליציבות.

קשה לשלוח סחורות כשלא יודעים כמה זמן יבלו המשאיות במחסום

משקיעים כמו נאקווי מנסים לראות את השטחים כיחידה אחת, אבל המציאות שונה: בגדה המערבית, בה ראש הממשלה סלאם פיאד ביצע רפורמה נוספת ותוכנית פיתוח, המסחר שלא תלוי בתנועה חופשית של סחורות משגשג – שירותים פיננסיים, מפעילי תקשורת, ומיקור חוץ. רבים רוצים שהמחסומים יוסרו ושתהיה תנועת סחורות צפויה מראש כדי שאפשר יהיה לפתח את המסחר הפנימי. קשה לשלוח פריטים מתכלים כשאתה לא יודע אם המחסום יהיה ל-20 דקות או 20 שעות.

בעזה, המצב תואר כמשבר הומניטרי והמספרים תומכים בהגדרה זו. לפי האו"ם, האבטלה מגיעה ל-44%. 70% מהאוכלוסייה חיים מדולר ליום. 80% מקבלים סיוע. המקור של תושבי השטחים משותף, אבל היחס אליהם שונה.

ההתקפות על משט הסיוע נעשו באותו זמן של כנס ההשקעות הפלסטיני בבית-לחם. אם יש כינוס שיכול להדגים תמיכה חיצונית של ממשלות, עמותות, ועסקים בשטחים - זה הכינוס. נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן שינה את שם הכנס ל"כנס החופש" לאחר העימות השבוע בלב ים.

ניתן להבין שם זה כחופש לסיוע שיוכל להגיע לעזה, אבל גם עבור ה"ניצוצות המבריקים" שצריכים יציבות מתמשכת כדי לפרוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully