וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אטיאס יגרום לעליית מחירים של עד 15%"

28.6.2010 / 16:40

בכירי הקבלנים בישראל יוצאים במתקפה נגד שר הבינוי והשיכון: "הוא מבטיח ולא עושה כלום". בנוסף, הקבלנים טוענים כי המחסור בדירות ימשיך, כמו גם העלייה במחירים

בכירי הקבלנים בישראל יוצאים היום במתקפה נגד שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. צחי לנדאו, מנכ"ל חברת צ. לנדאו ויו"ר ועדת משאבים בהתאחדות הקבלנים, אורי דורי וגיל גבע, מנכ"ל חברת תדהר, נפגשו בשבוע שעבר עם אטיאס ויצאו מאוכזבים מהפגישה.

"מאז הקמת הממשלה הנוכחית אנחנו עדים מדי מספר חודשים לכותרות והצעות תוכניות מרהיבות – פעם זה תוכנית הפשרת הקרקעות של שר השיכון, פעם זה רפורמה במינהל, ובפינאלה קיבלנו גם את תוכנית האוצר - כולם יודעים הכי טוב איך לפתור את בעיית היצע הדיור בישראל ולהוריד את המחירים, הם מקבלים את הכותרות שלהם ומבטיחים את ציון שמם בתיקון הבעיה. בשורה התחתונה, שזה יתברר כלא מועיל, אף אחד מהם לא יהיה שם לקחת אחריות והאשמה וכעס הציבור על המשך עליית המחירים של הדירות (שצודק בעיקרון) יופנו לקבלנים", אמר צחי לנדאו.

לדבריו, "אף אחת מהתוכניות לא מביאה לסימנים של שיפור בצד ההיצע של דיור. ברבעון השני של 2010 שוב היתה ירידה בהתחלות הבנייה, המכרזים שהבטיח שר השיכון לא יוצאים כמובטח והתוצאה תהיה המשך המחסור החמור בדירות ועליית מחירים".

בעיית העובדים הזרים

גיל גבע התייחס לעניין גירושם של כ-3,000 פועלים זרים מתחום הבנייה: "לקח לאטיאס הרבה זמן להתפנות אלינו ורק בשבוע שעבר הוא הואיל לפגוש אותנו. מבחינתנו אין מועד אחר כי הגירוש נכנס לשלב הראשון בתחילת החודש הבא וזה היה לפני ישיבת הממשלה האחרונה שלפני הביצוע. מתי הם מתכוונים לדון בזה? אחרי שבג"ץ לא יאשר הארכת צו המניעה לגירוש? אחרי שהעובדים כבר יהיו מחוץ לישראל?".

גבע טוען כי תיאר לשר אטיאס את ניסיונותיו העקרים שעשה על מנת להכשיר עובדים מהשוק המקומי, ישראלים וערבים, להחליף את העובדים הזרים: "סיפרתי לו על השקעה פרטית שעלתה לי כ-2 מיליון שקל להכשיר עובדים מקומיים לעבודות הללו. 1.8 מיליון שקל מהכיס הפרטי שלי. בנוסף, הצעתי תנאי שכר מעולים, תוספות, הטבות ובונוסים מפליגים - מה יצא לי מזה? עובד אחד ויחיד. שאלנו אותו גם אם הוא יודע מה הועילו התקציבים הממשלתיים הגדולים להכשרת ישראלים בענף – 30 מיליון שקל! הם יצרו עובדים בודדים. 30 מיליון שקל".

אורי דורי הציג בפני אטיאס את "האמת" במספרים על העובדים הזרים בענף הבנייה ובמשק הישראלי בכלל: "לפי הנתונים הרשמיים והלא רשמיים, בישראל יש כיום כ-300 אלף עובדים זרים, פחות מ-120 מהם חוקיים. מבין החוקיים רק 8,000 עובדים בבנייה - שאר האשרות החוקיות הולכות לחקלאות ולסיעוד – על מה אנחנו מדברים פה? ככה הממשלה חושבת שתפתור את בעיית הזרים - הסברנו לשר גם כי חלקם של הזרים מתוך סך העובדים בבנייה הוא קטן מאוד - 8,000 מתוך 150 אלף - הרוב הגדול הם ישראלים".

צחי לנדאו הוסיף בעניין זה כי "הסברנו לשר שהוא חייב לקחת בחשבון כי העובדים שיישארו יפגעו בגלל העיכובים ומצבם של עשרות אלפי העובדים בתעשיות הנלוות, כמו מפעלי הבלוקים, בטון קרמיקה, יורע ויכול להגיע אף לפיטורים", אמר לנדאו. לטענתו, יתייקרו תקורות הבנייה בשל עיכובים במשך הביצוע שיכולים להגיע לחצי שנה או יותר ולהעלות את המחירים ב-10%-15%. "דירה בבית שמש שעולה היום 900 אלף שקל תעלה מיליון שקל ויותר".

"חבל ששר השיכון לא עושה כלום - זה ממש לא ברור. יש דברים שקשה לעשות כמו הפשרת הקרקעות וההקלות במע"מ, אבל בנושא העובדים הוא היה חייב להפעיל את השפעתו", הוסיף לנדאו. "הוא הבטיח להעלות את הנושא בישיבת הממשלה וביקש שניתן לו לעשות זאת בדרכו מול כל הגורמים בממשלה ובקואליציה וכך סיכמנו את הפגישה האחרונה. נדהמנו לגלות כי הנושא לא עלה כלל בישיבה ביום ראשון ושהתקשרנו לבדוק מדוע קיבלנו תשובות שבמילים עדינות נכנה אותן: 'לא אמינות' - הוא לא עשה כלום, הוא לא מתפקד. התפקיד של שר השיכון הוא לעזור לקבלנים - לפחות לשמוע אותם. רדפנו אחריו במשך שבועות והוא פשוט לא התייחס. לבסוף הוא נפתר מאיתנו בהבטחות סרק - ולבסוף לא עשה כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully