וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא במספר המשכנתאות במאי

טל לוי

29.6.2010 / 10:15

הבועה מתנפחת: למרות הקשחת התנאים עליה הורה בנק ישראל, בחודש מאי נטל הציבור משכנתאות בסכום שיא של 4 מיליארד שקל - זינוק של 45% בהשוואה לשנה שעברה

הציבור ממשיך להסתער על דירות ולא רק שאינו מאט את הקצב אלא אפילו מגביר אותו: על פי נתוני בנק ישראל, נטל הציבור בחודש מאי הלוואות משכנתא בסכום שיא של 4 מיליארד שקל – זינוק של 45% לעומת הנתון בחודש מאי המקביל.

היקף עסקות הדיור שערך הציבור הגיעו בחודש מאי לכ-12 אלף לעומת 9,639 עסקות בחודש מאי המקביל. החל מחודש יוני 2009, עלה מספר העסקות באופן משמעותי ונותר מאז סביב 10,000-11,000 עסקות בחודש.

אחת הסיבות הבולטות לעלייה בהיקף העסקות והיקף הסכומים היא ריבית המשכנתאות הנמצאת בימים אלה בשפל היסטורי וזאת למרות שריבית בנק ישראל אינה נמצאת בשפל. הריבית הממוצעת על משכנתאות עומדת כיום רק על 2.44% - מה שמאפשר לרכוש דירה במימון זול יחסית. הריבית הממוצעת על משכנתאות לתקופה של 15-12 שנים עומדת כיום רק על 2.9%.

בנק ישראל ציין בהודעת הריבית כי סקר מחירי דירות בבעלות הדיירים מלמד שבמארס התמתן קצב עליית המחירים. עם זאת, בהסתכלות 12 חודשים אחורה עלו מחירי הדירות עד מארס ב-21%.

ההערכות הן שעליית מחירי הבתים תבלם אם היצע הקרקעות יגדל אולם לפי שעה המהלך עדיין אינו מתבצע. בנק ישראל מציין כי מתחילת השנה חלה ירידה מתמשכת בהיצע הדירות החדשות למכירה, בהמשך למגמה ארוכת הטווח. עם זאת, מספר הדירות שהוחל בבנייתן ב-12 החודשים האחרונים גבוה בכ-6 אחוזים לעומת 12 החודשים שלפני כן.

בנק ישראל פועל גם הוא באמצעים העומדים לרשותו הכוללים בעיקר שליטה על הריבית. עם זאת, הבנק נמנע מהעלאת ריבית בשל האפשרות שזו תחזק את השקל עוד יותר. בסוף חודש מאי הוציא בנק ישראל הנחיה חדשה הדורשת מהבנקים לבצע הפרשה של 0.75% משווי המשכנתא כאשר היא ניתנת בשיעור של יותר מ-60% מערך הדירה. כלומר, מי שמעוניין לרכוש דירה בעלות של מיליון שקל, יידרש להציג הון עצמי של 400 אלף שקל לפחות - או שיסווג כ"לווה במימון גבוה", מה שיחייב את הבנק לבצע הפרשה נוספת.

עם זאת, מבדיקה שערך TheMarker עולה כי ההחזר החודשי יגדל בעקבות ההוראה בכמה עשרות שקלים בלבד: ההחזר החודשי על הלוואה של 601 אלף שקל לרכישת דירה ב-900 אלף שקל בריבית של 6% על פני 15 שנים - יתייקר ב-37 שקל המשקפים תוספת של 0.11% לריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully