וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירי הבתים בישראל גבוהים ביחס לעבר"

טל לוי

20.7.2010 / 16:00

מסקירה שערכה קבוצת הראל עולה כי מחירי הבתים בישראל גבוהים ביחס לממוצע ההיסטורי ב-13%. הכלכלן הראשי של הראל: "פער זה גבוה יותר ברוב המדינות האחרות במדגם"

"מחירי הבתים בישראל גבוהים ביחס לממוצע ההיסטורי ב-13%, אולם פער זה גבוה יותר ברוב המדינות האחרות במדגם" - כך עולה מסקירה שערך ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, ד"ר מיכאל שראל על בסיס המדד שערך מגזין האקונומיסט.

האקונומיסט הציע מדד לבחינת רמת מחירי הבתים במדינות שונות: השוואה של יחס מחירי הבתים למחירי השכירות כיום, לעומת הממוצע ההיסטורי של יחס זה. שראל הוסיף את הנתונים עבור ישראל לנתונים שפורסמו על ידי האקונומיסט עבור מדינות אחרות (הנראים בטבלה למטה). עבור ישראל, השתמש שראל בנתוני הלמ"ס החל מינואר 1999.

"אין בישראל בועת נדל"ן"

שלשום (יום ראשון) פורסם דו"ח של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית, בראשות הכלכלן רובי נתנזון, שקבע כי "אין בישראל בועת נדל"ן, אלא תהליכי שוק טבעיים הם שגרמו לעליות המחירים". בד"וח תוקפים המחברים את ההתבטאויות של בכירים בממשלה, ובמיוחד של שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, שהזהירו מפני בועת נדל"ן, והצהירו על הצורך להוריד את מחירי הדירות. אזהרות אלו, כך טוען הדו"ח, גרמו ליזמים להירתע מלהיכנס ליזמות בתחום הנדל"ן ובכך השיגו דווקא אפקט הפוך - של הקטנת היצע הדירות והמשך עליות המחירים.

בדו"ח נכתב עוד, כי "המחסור בהיצע הדירות נובע משני חסמים עיקריים: הראשון הוא המונופול של מינהל מקרקעי ישראל על הקרקע והשני הוא הליכי התכנון המסורבלים. נוסף לשתי בעיות מהותיות אלה ישנה גם בעיית הציפיות מפעולות הממשלה. בעקבות עליית מחירי הדיור והחשש מהיווצרות בועה בשוק הנדל"ן יצאו רבים מראשי המשק והממשלה בהצרות לגבי חשיבות הורדת מחירי הדיור. שר השיכון ציין, בין היתר, כי יש צורך בהפשרת קרקעות וייזום בניית שכונות חדשות. הצהרות אלה גרמו אצל קבלנים רבים לחשש מירידת מחירים, לכן קטן רצונם להסתכן וליזום פרויקטים חדשים".

מחירי הבתים בישראל גבוהים ביחס לממוצע ב-13%. TheMarker
השינוי ביחס של מחירי הבתים למחירי השכירות/TheMarker

"מחירי הדירות בישראל רק עולים"

פרופ' סטיוארט גבריאל, ראש מרכז זימן לחקר הנדל"ן באוניברסיטת UCLA, אמר באחרונה בראיון ל-TheMarker כי "מחירי הדירות בישראל רק עולים בשנתיים האחרונות בניגוד למקומות אחרים בעולם. המצב שבו אנשים מאמינים כי מחירי הדירות רק עולים, ואין אפשרות שיירדו, הוא מצב מסוכן".

לדבריו, "כל הגורמים שהובילו למשבר בארה"ב היו תוצר של האווירה הכללית, שמזכירה את המצב בישראל כיום. אנשים ראו בנדל"ן את ההשקעה הבטוחה ביותר, שלא ניתן להפסיד ממנה, קיבלו בהבנה את עליות המחירים הקיצוניות וגילו נכונות לשלם מחירים מופקעים". גבריאל מזהיר גם את הבנקים בסוגיית המשכנתאות: "כשאני מסתכל על המחירים בישראל, אני סבור שמסוכן לתת משכנתאות למי שאינו מסוגל לעמוד בהחזרים. מי שלא שם הון רציני על השולחן - אסור לתת לו משכנתא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully