וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ביוני: מספר המשכנתאות בעלייה

טל לוי

3.8.2010 / 10:00

למרות הזינוק במחירי הדירות, נראה כי הציבור ממשיך לרכוש דירות: על פי בנק ישראל, מספר המשכנתאות עמד על שיא של כמעט 5 מיליארד שקלים - זינוק של 21% לעומת החודש הקודם

למרות עלייה של 21% במחירי הדירות בשנה האחרונה (ועלייה של 30% במחירי הדירות באיזור המרכז), נראה שהתיאבון של הציבור לדירות רק הולך וגדל: על פי נתוני בנק ישראל, הציבור נטל בחודש יוני הלוואות משכנתא בסכום שיא של 4.87 מיליארד שקל – זינוק של 21% לעומת החודש הקודם או זינוק של 33% לעומת חודש יוני המקביל.

היקף עסקות הדיור שערך הציבור בלבד (כלומר לא כולל לווים אחרים) הסתכם בחודש יוני ב-10,202 עסקות – עלייה של 6% לעומת החודש הקודם.

ריבית המשכנתאות נמצאת בימים אלה בשפל היסטורי וזאת למרות שריבית בנק ישראל דווקא הועלתה ב-0.25% לפני שבוע: הריבית הממוצעת על משכנתאות עומדת כיום על 2.31% בלבד – מה שמאפשר לרכוש דירה במימון זול יחסית. הריבית הממוצעת על משכנתאות לתקופה של 12-15 שנים עומדת כיום רק על 2.88%.

סיבה נוספת לעלייה החדה במחירי הדירות היא היצע הקרקעות הנמוך ומיעוט התחלות הבניה. בנק ישראל מנסה גם הוא לפעול כדי למתן את הביקוש לדירות שכן עלייה במחירי הדירות מייצרת אינפלציה.

ההחזר החודשי התייקר ב-400 שקלים בתוך שנה

בסוף חודש מאי הוציא בנק ישראל הנחיה חדשה הדורשת מהבנקים לבצע הפרשה של 0.75% משווי המשכנתא כאשר היא ניתנת בשיעור של יותר מ-60% מערך הדירה. כלומר, מי שמעוניין לרכוש דירה בעלות של מיליון שקל, יידרש להציג הון עצמי של 400 אלף שקל לפחות - או שיסווג כ"לווה במימון גבוה", מה שיחייב את הבנק לבצע הפרשה נוספת. בדיקת TheMarkerהעלתה כי עולה כי ההחזר החודשי יגדל בעקבות ההוראה בכמה עשרות שקלים בלבד.

לפני כשבוע העלה בנק ישראל את הריבית ב-0.25% ל-1.75% ופירוש הדבר כי כל מי שקיבל הלוואה הצמודה לריבית הפריים ראה את ההחזר החודשי גדל. על פי בדיקת TheMarker מדובר בעלייה של כ-80 שקלים ובסך הכל התייקר ההחזר החודשי בכ-100 שקלים בתוך חודשיים. מאז החל בנק ישראל להעלות את הריבית באוגוסט 2009 מרמה של 0.5% עלתה הריבית 5 פעמים ובסך הכל ב-1.25%. בסך הכל, עלה ההחזר החודשי הממוצע בכ-400 שקלים בשנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully