וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות הקבלנים: מחירי הדירות יעלו

רנית נחום הלוי

9.8.2010 / 14:15

בהתאחדות התפלאו על הוספת מיסוי על מבני ציבור ושטחים ציבוריים. מנכ"ל ההתאחדות: "הממשלה מתנערת מאחריותה; זה כמו לקצץ בתקציב הביטחון ולהטיל מס על הציבור"

ועדת הפנים של הכנסת תדון מחר בהצעת חוק לתקציב לשנים 2011-2012 לפיו תשונה שיטת המיסוי על קבלנים ויזמי נדל"ן. לפי ההצעה שהגיש משרד האוצר, כל רשות מקומית תוכל לקבוע מס תשתיות לביצוע עבודות לפיתוח ותטיל מס מבני ציבור על יזמים, מה שיחייב אותם בביצוע עבודות והקמת מבני ציבור.

בהתאחדות הקבלנים הביעו פליאה על שינוי השיטה והוספת מיסוי על מבני ציבור ושטחים ציבוריים. לטענתם, יביאו המסים לעליית מחירי הדירות. הצעות דומות שהעביר משרד האוצר בעבר נפלו בהצבעות בוועדת הכספים של הכנסת.

תחום פיתוח הקרקע לבנייה למגורים נמצא באחריות הרשויות המקומיות. דבר זה מחייב אותן להיות בעלות יכולת כלכלית לביצוע הפיתוח. נכון להיום, המקור הכספי למימון הוא באמצעות היטלי פיתוח ואגרות שהרשות קובעת במסגרת חקיקת עזר הטעונה בדיקה של שר הפנים. אישור כל היטל עובר הליך פרטני והרשות המקומית נדרשת לעדכן את התעריפים מידי כל כמה שנים, מה שמחייב הליך אישור נוסף. לטענת הממשלה, מדובר בהליך מורכב, שמהווה חסם לקידום הליכי פיתוח קרקע.

ההצעה החדשה תביא להסדר חדש שבו היטלי הפיתוח לא יוטלו במסגרת חקיקת חוק עזר, אלא ייקבעו בחוק וכל רשות מקומית תוכל לגבות מס פיתוח בהתאם להוראות שיקבע שר הפנים. ההצעה לתיקון חוק ההסדרים מטילה מס חדש על הקבלנים לפיו כל רשות מקומית תוכל לגבות מס מבני ציבור ומס שטח ציבורי עבור כל נכס שבתחומה, בין שהוקם במסגרת בנייה חדשה ובין אם לא, לאחר אישור שרי הממשלה. "חשיבות פישוט ההליכים וקיצור לוחות הזמנים לצורך מתן אישורים מסוג זה מתחדדות ביתר שאת נוכח ההאטה בענף הנדל"ן והצמצום הצפוי בהתחלות הבנייה ובהיצע הדירות לגמורים", נכתב בדברי הסבר להצעת החוק.

בהתאחדות הקבלנים לעומת זאת זעמו, וקוראים לעצור את כוונת האוצר, בעיקר בתקופה בה הממשלה מנסה למצוא פתרונות לעליית מחירי הדיור. "הממשלה רוצה להוזיל את מחירי הדירות? יוזמת חקיקת האוצר תביא לעלייה נוספת של עשרות אלפי שקלים במחירי הדירות הגואים", אומר ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים. לעניין המיסוי החדש על הקמת מבני ציבור או שטח ציבורי אמר בובליל, "משמעות המיסוי החדש היא כי גם בנייה פרטית תחויב במס. האוצר עושה כל מאמץ להסתיר מהציבור את השלכות החוק, כולל מאנשים שכבר ביצעו מהלכים לקראת בנייה וקניית קרקע. כתוצאה ממחדלי הממשלה בשוק הדיור בישראל, היצע הדירות אינו מדביק את הביקוש ולכן כל נטל נוסף שיופנה ליזמים ולקבלנים, יתגלגל במלואו לציבור רוכשי הדירות ויתבטא בהגדלת מחירי הדירות בהתאם".

הערכות בהתאחדות הקבלנים הם כי הקמת מוסדות ציבור נאמדת בכ-15 מיליון שקל לכל 10,000 תושבים ומדובר בתוספת של כ-64 אלף שקל לכל יחידת דיור. לדברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים ערן ניצן, "המהלך יביא לכך שכל הרשויות יפעילו לחץ כבד על השרים על מנת לקבל את מלוא תקרת התוספת המותרת. הצעת החוק למעשה פוטרת לחלוטין את חובתה של הממשלה לשאת בנטל מימון צורכי הציבור והיא מעבירה את כל הנטל לציבור עצמו - הדבר דומה לקיצוץ שייעשה בתקציב הביטחון והטלת מס ביטחון במקומו שיועבר ישירות למשרד הביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully