וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל ממשיך להסתיר את נתוני השכר מהאוצר

מירב ארלוזורוב

12.8.2010 / 8:00

הממונה על השכר: אי העברת הנתונים מנוגדת לחוק ומעכבת את פרסום הדו"ח השנתי של הממונה על השכר. צה"ל סירב להעביר נתונים על בעלי התפקידים שמשתכרים 30 אלף שקל ויותר

צה"ל ממשיך להסתיר את נתוני השכר של אנשי הקבע. הצבא לא העביר לממונה על השכר באוצר, אילן לוין, את נתוני השכר של אנשי הקבע ל-2009 - בניגוד לסיכומים בין צה"ל ללוין, בניגוד לחוק יסודות התקציב וכן בניגוד לחוק הרחבת נתוני השכר שיזמה ח"כ שלי יחימוביץ', שכולל במפורש את חובתם של אנשי כוחות הביטחון להעביר את הנתונים לממונה על השכר.

בשל העיכובים שלח לפני כשבועיים הממונה על השכר מכתב לראש אגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א), אלוף אבי זמיר. במכתב מפורט כי כבר בפברואר 2010 התבקש אכ"א להעביר לידי הממונה על השכר את נתוני השכר בצה"ל ל-2009 עד 15 באפריל, אך הנתונים לא הועברו. "על אף פניות חוזרות ונשנות מצדנו, טרם העברתם את הנתונים הנדרשים. אי העברת הנתונים מעכבת את פרסום דו"ח הוצאות השכר במגזר הציבורי ל-2009, ומהווה עבירה על חוק יסודות התקציב", כתב לוין לזמיר.

צה"ל העביר לממונה על השכר נתונים חלקיים בלבד. הצבא סירב להעביר את הנתונים לגבי כל בעלי התפקידים המשתכרים 30 אלף שקל ויותר בחודש, ולא העביר את הנתון של ממוצע השכר לדרגה (מה השכר הממוצע של סגני אלופים, למשל). כמו כן, לא הועבר הנתון של ממוצע עלות ההעסקה של אנשי הקבע לפי עשירונים - מבעלי השכר הנמוך ועד הגבוה.

מה שמפתיע הוא שמרבית הנתונים הועברו על ידי הצבא לממונה על השכר בשנים קודמות, ואף נכללו בדו"חות הקודמים של הממונה על השכר. ואולם, השנה מסרב צה"ל להעביר אותם כנהוג, בין השאר מאחר שהשב"כ - שנתוני השכר שלו ייכללו לראשונה בדו"ח הממונה על השכר הקרוב - העביר נתונים חלקיים בלבד. לפיכך, גם הצבא דורש להסתפק במסירת נתונים חלקיים.

הממונה על השכר מסרב לדרישה זו, ומסביר כי חלקיות הנתונים של השב"כ נובעת מכך שזו השנה הראשונה שבה השב"כ מפרסם את נתוניו - ולכן הממונה הסכים לבוא לקראתו. לעומת זאת, במקרה של ארגון גדול כמו צה"ל, שנכלל כבר בדו"חות השכר בשנים הקודמות, אין כל כוונה להסתפק בקבלת נתונים חלקיים בלבד.

היסטוריה של מאבקים

זה אינו המאבק הראשון של הממונה על השכר עם הצבא בנוגע לנתוני שכר. בתחילת השנה התנהל מאבק על קבלת קובץ נתוני השכר המלא של צה"ל לצורך ביקורת שוטפת של הממונה על השכר. לאחר שלוין הבהיר לצבא כי בלי קבלת הנתונים לא יהיה כל משא ומתן על תוספות שכר לאנשי הצבא, העביר הצבא קובץ נתוני שכר ראשוני.

גם בניסיונות של חשב משרד הביטחון לפקח על נתוני השכר של הצבא לא חלה התקדמות - החשב אינו מחובר למערכת המחשב של השכר בצה"ל, ואף שמתוקף תפקידו הוא אמור לפקח על תקציב הביטחון, הוא מקבל מצה"ל רק נתוני ממוצעים של השכר. הצעה שנכללה בהצעת חוק ההסדרים, ושהיתה אמורה לחייב את הצבא להעביר את נתוני השכר והגמלאות לפיקוח חשב משרד הביטחון, הוצאה מהחוק בלחץ שר הביטחון, אהוד ברק.

על אלה יש להוסיף את החוק שנחקק ביוזמת יחימוביץ', שנועד להרחיב את דיווחי השכר במגזר הציבורי גם למקבלי השכר הנמוך. משרד האוצר תמך בחוק, בין השאר כי על פי דרישתו הכניסה יחימוביץ' לחוק גם דרישה לדיווחי שכר ממערכת הביטחון. הצעת החוק התחשבה במגבלות ביטחון שדה, ולכן חייבה את הצבא בהעברת נתונים חציוניים וסדרי גודל של שכר בדרגות שונות. אף שהחוק נכנס לתוקפו ביולי 2009, הצבא, כאמור, מסרב להעביר את נתוני השכר המלאים לממונה על השכר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "תמוה שהאוצר בוחר לנהל התדיינות זו באמצעות כלי התקשורת. צה"ל מקיים דיאלוג ישיר עם הממונה על השכר במגוון נושאים רלוונטיים, וראוי כי הדברים ימוצו במסגרת דיאלוג זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully