וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ בקומברס: "מדברים על מאות מפוטרים"

גיא גרימלנד

15.8.2010 / 11:05

עובד בחברה מספר כי ההנהלה הבכירה הגיעה מארה"ב כדי "לתפור" את סבב הפיטורים ולתת למנהלים את המספרים - כמה עובדים תיאלץ כל חטיבה לפטר

תאגיד כאן

(ערוץ 1)

לפני כחודש פנה ל-TheMarker עובד חברת קומברס ואמר: "תתחילו לבדוק, השמועות בבניין הן שקומברס הולכת שוב לסבב קיצוצים גדול. מדברים על עשרות עובדים ויותר". בעקבות הפנייה שאלנו את משרד יחסי הציבור של קומברס בנוגע לסבב פיטורים אפשרי בעתיד הקרוב, אבל קיבלנו הכחשה נמרצת מצדם.

המכתב ששיגר מנכ"ל החברה, אנדרי דהן, לעובדי החברה סימן את המתרחש לבוא: ירידה חדה בהזמנות, תזרים מזומנים שלילי ופיטורי עובדים. העובד שפנה אלינו אומר כעת ש"מדברים על גל גדול של יותר מ-500 מפוטרים. הפיטורים יתבצעו באופן רוחבי ובעיקר מחטיבת VAS, (Value Added Aervices) .

העובד סיפר כי ההנהלה הבכירה, כולל דהן, הגיעה מארה"ב ביום שני האחרון כדי "לתפור" את סבב הפיטורים ולתת לכל המנהלים את המספרים - כלומר כמה עובדים תיאלץ כל חטיבה לפטר. לטענת העובד, כבר ביולי פוטרו כ-100 עובדים, כולל מנהלים זוטרים, מה שמתאים למספרים של היקף הקיצוץ שקומברס סיפקה.

לפי החברה, מתוכנן בקרוב קיצוץ בהוצאות התפעול בהיקף של 45 מיליון דולר. הוצאות תפעול הן כל ההוצאות שקשורות למהלך התפעול הרגיל של החברה. חלק ניכר מהן מוקצה לשכר עובדים, שכר דירה, מחקר ופיתוח, פרסום, שיווק ועוד. כלל האצבע בענף ההיי-טק הישראלי גורס כי עלות של עובד לשנה היא 100 אלף דולר בממוצע, כ-30 אלף שקל לחודש. לפיכך, קיצוץ של 45 מיליון דולר הם בחשבון פשוט קיצוץ של 450 עובדים.

הבעיה העיקרית כיום של קומברס היא קיפאון והעדר חדשנות. החברה נמנעה במשך זמן רב ממציאת אפיקים חדשים מלבד שירותי ערך מוסף לסלולר, והקיבעון הוביל לכך שהרווח שלה בשוק זה, שנחשב תחרותי מאוד עם מתח רווחים נמוך, קטן והולך. לחברה אין מנוע צמיחה חדש ומשמעותי שיכול להעניק למשקיעים שלה אופטימיות, ולכן זו גם הסיבה לנפילה הקשה שחוותה המניה שלה בסוף השבוע. כיום, נראה כי הפרסום של קומברס בתחום הסלולר והאפליקציות אינו מנוע צמיחה חזק מספיק.

קומברס נחשבת כבר למפטרת סדרתית - לאורך השנים האחרונות החברה ממהרת לחתוך בבשר החי ברגע שהמצב הכלכלי נעשה קשה. בפברואר 2010 בוצע גל הפיטורים האחרון בחברה כשמשרותיהם של 225 עובדים ברחבי העולם קוצצו, כ-5% מעובדי החברה שמונה כ-4,500 איש. לצד הפיטורים, נאלצה החברה ב-2009 לקצץ גם בעלות ארוחות הצהריים ובתלושים לשי לחג.

הפיטורים בקומברס ב-2002, למשל, נהפכו לאחד מסמלי המשבר העמוק שאליו נקלעה תעשיית ההיי-טק הישראלית. זאבי ברגמן, כיום מנכ"ל נייס מערכות ומנכ"ל קומברס דאז, החליט להציב אמבולנס מחוץ לבניין החברה כדי לטפל בעובדים שיחושו ברע, ושומרים הוצבו על הגג כדי למנוע מעובדים ממורמרים לקפוץ אל מותם.

המנהג של החברה לפטר באופן סדרתי כדי "לאזן את המספרים" לא נעלמת מעיני העובדים, ובהתאם היא זוכה לציונים נמוכים בדירוג מקום העבודה המועדף בהיי-טק. קומברס מדורגת רק במקום 21 מבין חברות ההיי-טק שהכי טוב לעבוד בהן לפי סקר BDI. ב-2010 החברה ירדה ארבעה מקומות לעומת 2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully