וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבעות לא חידשה דבר, המניה זינקה ב-20%

17.8.2010 / 16:25

לאחר שהמסחר במניות החברה הופסק עד להבהרת הדיווח על הנפט שנמצא במאגר מגד 5, שיחררה גבעות את ההודעה הלא-ברורה, לפיה אין לה הערכה מתי תפרסם את שוויו של הקידוח

לאחר שעות ארוכות של המתנה ובהתאם לבקשת רשות ניירות ערך, הוציאה שותפות גבעות בצהרים הבהרה להודעה שפירסמה אתמול בלילה: "בכוונת השותפות לבצע הערכה כלכלית לשווי הבאר של 'מגד 5' ולשדה 'מגד', שתתבסס על מידע שייכלל בדו"ח הסופי". ההודעה החדשה שפורסמה על ידי השותפות אמנם לא הוסיפה כל מידע למשקיעים, וכן לא נמסר בה מתי הערכה המתוכננת תהיה מוכנה.

באישון לילה, תחת הכותרת התמימה "אירועים כלליים" וללא הפניה שמאפיינת הודעות מהותיות, פירסמה שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם (19.59% , 11.6) את ניתוח הביניים של תוצאות מבחני ההפקה שערכה לקידוח "מגד 5" שליד ראש העין ושלהן ציפו המשקיעים במתח רב. גבעות ציינה כי לפי התשקיף שהוציאה מ-2009, 10% ממאגרי "מגד" יהיו ברי הפקה ברמת סיכוי גבוהה. לפי התרחיש האופטימי ביותר מדובר ב-152 מיליון חביות, כמות נאה בהחלט, אך השאלה המהותית היא כמה צריך יהיה להשקיע בכדי להפיק כמות מסחרית מתוך הבארות.

מניית גבעות עלתה בשעות הבוקר לשער של 16.4 אגורות, זינוק של 69% ממחירה עם פתיחת המסחר, ובמהירות איבדה גובה עד לשער של 9.7 אגורות - עלייה של 13.4% בלבד. מאז המניה נסחרה במגמת עלייה, כשבסיום העלייה הסתכמה ב-19.6% במחזור השני בגובהו בבורסה (200 מיליון שקל). קודם לכך, הנהלת הבורסה הפסיקה את המסחר במניית גבעות, והתנתה את חידוש המסחר בהודעה חדשה שתוציא השותפות ותבהיר את זו של הבוקר.

"ככל שאני קורא את ההודעה, אני נדהם יותר. יש בה כל כך הרבה סימני שאלה ואנחנו לא מקבלים תשובות לגבי כמות הנפט בר ההפקה - שהוא הנתון המשמעותי לו מצפים המשקיעים מהמבחנים", כך אמר אנליסט בתחום האנרגיה לאחר פרסטום הדו"ח של גבעות בשעות הלילה. "העובדה שהם צריכים להפנות בהודעה לפרטים שמופיעים בתשקיף מ-2009 מעידים על כך שאנחנו לא מקבלים את הנתונים המלאים. ההודעה כרגע הינה חסרת משמעות. שוב ניאלץ לחכות ל-15 בספטמבר כדי לקבל תשובות".

השותפות פירסמה נתונים רבים, ביניהם גודל מאגר מוערך של 1.52 מיליארד חביות נפט במגד 5. עם זאת, בהודעה מצוין כי "יש לשים לב שיש להבחין בין כמויות הנפט במאגר לבין כמויות נפט בר הפקה, שהינם נמוכים משמעותית ואין פרטים לגביהם בשלב זה". מטיוטת הדו"ח עולה כי "לסלע המאגר יש אמנם שיעורי חדירות ונקבוביות נמוכים אך הוא בעל יכולת אכסון גבוהה של נפט".

על פי התוצאות הראשונות, כל דגימות הנפט בעלות איכות גבוהה של 39-40 API עם מעט מאוד גופרית ולכולן יחס גז נלווה/נפט גבוה מאוד העומד על 1,650 רגל מעוקב גז נלווה לכל חבית נפט אחת (נתון זה משקף כמות של גז נילווה שוות ערך לכ-30% נוספים של נפט לכל חבית נפט אחת). כמות קטנה (פחות מ-10%) של מים עלתה במשך המבחנים השונים.

"מה שמעניין במבחני ההפקה הוא שיעורי הנפט בר ההפקה, ולא גודל המאגר. כמה הם יכולים להוציא מהמאגר. יש הרבה שאלות פתוחות שעדיין לא קיבלנו תשובות עליהם. נראה שהם התחייבו לדיווח במועד מסוים, וההודעה הזו יצור כלאיים", אמר היום אנליסט.

"ההודעה חיובית למרות שאי אפשר לגזור עדיין שווי כלכלי"

לעומתו, אומר הבוקר אנליסט אחר המסקר גם הוא את התחום כי "הנתון של 1.525 מיליארד חביות הוא בהחלט חיובי, כי הוא מסיר אי ודאות מסויימת. אנחנו צריכים לדעת שני דברים - שיש נפט ושאפשר להפיק אותו. השלב השני הוא כמה מזה אפשר להוציא, אבל החלק הראשון הוא חיובי, למרות שאי אפשר לגזור מזה כלכליות. זה נשמע טוב אבל צריך לחכות ןלראות מה קורה עם זה".

"אני מקבל את הטענה של ותיקי שוק ההון שאמרו שלפני 10 שנים דיברו על מיליארד חביות בשדה מגד שאי אפשר להפיק, ושואלים מה השתנה. בעיניי תוספת של 500 חביות היא חיובית. גבעות מדברים על 19 מיליון חביות לקמ"ר. מה שנאמר פה שבמקטעים 7-8 יש 9 מיליון חביות, אז צריך לחכות לתוצאות מבחני ההפקה למקטעים האלה. יכול להיות שיש שם גז, ויכול להיות שהוא לוחץ על הנפט ואז הזרימה שלו יותר חזקה".

"בדקתי עם מומחים בתחום שאמרו לי שבעולם בדרך כלל היחס בר הפקה למאגר הוא בין 15%-25%. אם יש תרחיש שמרני של 780 מיליון חביות שאפשר להפיק 10% בסיכוי גבוה, לפי התשקיף. אם נפרוש את זה ל-40 שנה, עם כל ההנחות השמרניות עדיין מדובר בשווי חלומי עבור המשקיעים. השאלה היא כמה חביות אפשר להוציא ליום. ההודעה הקודמת הייתה חסרת משמעות כי הנתון הנוסף הוא כמה בארות יקדחו במקביל. יכול להיות שיעשו ארבע בארות והעובדה היא כי זה מאגר גדול. אז יש משחק לא ידוע. בשורה התחתונה, ההודעה חיובית אך בהחלט רחוקה מלהספיק".

"ההודעה ספקולטיבית בעיני והמספר מוגזם"

גיאופיסיקאי המתמחה בתחום הסביר היום את מהות ההודעה: "אגיד לך את האמת, בעיני ההודעה ספקולטיבית, גם כשאני מתייחס רק לרזרבות של 1.525 מיליארד חביות עליו דובר כעת ולא על תהליך הפקה עצמו. המספר שפורסם נראה לי מוגזם ומאוד מוקדם להעריך. צריך קידוחים רבים באזור כדי לבדוק ולהעריך מה גודל המאגר בכל האזור. נכון להיום קיימים באזור 3 קידוחים במרחק 15-10 ק"מ אחד מהשני. מדובר במרחקים גדולים אחד מהשני וקשה להעריך על סמך זה. חוץ מזה, אני לא יודע על מה מבוססת ההערכה בהודעה. יכול להיות שבוצעה הכפלה פשוטה של עובי השכבה ואחוז הנקבוביות (כמות החללים בקרקע). סביר להניח שאין להם הרבה מידע על תכונות הקרקע , צריך עוד שנים רבות".

"בינתיים, אני לא מתייחס בכלל לתהליך ההפקה ולכמות. צריך יכולת להפיק כמות טובה של חביות ליום מהמאגר, כי כרגע זה יכול להיות כמו והשועל שמסתכל על הענבים ולא יכול לקחת אותם. תכונות קרקע כמו חדירות יכולות לסייע להפקה", הוסיף הגיאופיסיקאי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

לאילו נתונים אנחנו צריכים לצפות ב-15 לספטמבר?

"בשורה תחתונה, אני רוצה לראות את היכולת של הבאר להפיק חביות ליממה לאורך זמן. כמה הקידוח הספציפי יכול לתת. זו התשובה שתסביר את הכלכליות. לגבי הרזרבות, אני לא חושב שאפשר להעריך כרגע, זה הערכות מאוד גסות והכל ייכנס בטווח של הסתברויות".

פעיל בעל אחזקות בגבעות: "יש פה קנאה מקצועית, הרבה יצרים ופוליטיקה. זו סטירת לחי לבתי ההשקעות"

"אני לא מלך גבעות, יש לי אמנם אחזקות מינוריות אבל לדעתי ההודעה חיובית מאוד." אמר היום פעיל בשוק ההון, בזמן הציפיה להודעת ההבהרה. הפעיל לא מודאג מכך שהכמות שניתן כיום להפיק ממגד 5 היא נמוכה ואומר כי "בשלב הבא גבעות צפויה להתקין 10 ברזים והשטח הוא גדול ויוציאו מכל בור את הכמות היומית עד שיגיעו לכמות הרצויה.".

מה השתנה מלפני 10 שנים, עת הוכרזה כמות מוערכת של מיליארד חביות פוטנציאליות בקידוח?

"לוסקין הוא הצליח להגיע לעומקים, אחרים והטכנולוגיה השתנתה. היום בקידוחים ימיים לדוגמא, הבדיקות הססיסמיות שונות ממה שהן היו פעם. היו צריכות ללכת לרופה שיפענח את הצילום. יכול להיות שגם באמצעות המרצה הם יכולים להפיק כמות גדולה יותר של חביות ביום."

אבל גורמים רבים אומרים שההודעה לא מספקת?

"יש פה הרבה יצרים ופוליטיקה. יש שורטיסטים ובעיה בשער המניה. חוץ מזה יש קנאה מקצועית בקרב המומחים, ובתי ההשקעות והעיתונאים מדברים ככה מטעמי אגו. בקרב בתי ההשקעות יש מדיניות שלא להשקיע במניות נפט ובטח שגבעות נחשבת למוקצית מחמת מיאוס. כל מי שאמר לדפוק שורט על הנייר מסתובב היום עם זנב מקופל בין הרגליים. זו סטירת לחי לכל בתי ההשקעות."

הפעיל טוען כי חוסר הפרגון, כפי שהוא מכנה זאת, ללוסקין, הולך שנים אחורנית: "לפני שנים רבות הגיע איש חרדי למשרד התשתיות וביקש רישיונות חיפוש, הוא נראה מוזר אך לימים הסתבר שהוא היה אחד הגיאולוגים הגדולים בעולם. הוא עבד בחברות נפט גדולות בעולם, באוסטרליה, חיפש נפט ומצא. קראו לו טוביה לוסקין. הטעות הגדולה שהוא עשה זה שהוא חיפש נפט לבד ולא עם עוד חברות. כשאתה לוקח סיכון ענק אתה יכול לאבד את הכל."

"אני שנים בשוקי ההון" אומר הפעיל. "כבר בשנות ה-90 לוסקין בא אלינו לבורסה וביקש לגייס כסף כדי לקדוח באזור. בקידוח נמצאו 40 חביות נפט ביום, המניות זינקו ואז אחרי יומיים הפסיק הזרם, מכיון והוא נתקל בסלע. אז הוא שוב ביקש כסף והפעם אמר כי לא יתקל בסלע. אותו הדבר התרחש- הנפט פרץ, אך פסק עוד יום-יומיים. בפעם השלישית הוא ביקש שוב כסף, הפעם אחרי שתכנן לקדוח בזווית של 90 מעלות מהצד. אך המקדח נשבר באמצע הקידוח. מאותו יום, כל פעם שהוא ניסה לגייס כסף אף אחד לא האמין לו. אבל זיכרון המשקיעים קצר, ואחרי תגלית "תמר" הוא שוב קיבל כסף מהמשקיעים."

גבעות: מאגר נפט ידוע מאז שנות ה-90

עובדת הימצאות מאגר נפט בשדה מגד ידועה כבר משנות ה-90. הבעיה עד כה היתה שלא ניתן היה להפיק את הנפט בכמויות מסחריות. מטרת מבחני ההפקה המרכזית היא לבדוק כמה חביות נפט ניתן להפיק ביממה, כמות הגוזרת את שוויו הכלכלי של הקידוח.

את המבחנים ערכה גבעות ב-8 מקטעים הממוספרים מ-1 עד 8. השותף הכללי מעריך בנוסף כי מקטע 6 הינו בעל שטח הפקה פוטנציאלי של 175 קמ"ר וכי שאר המקטעים הינם בעלי שטח הפקה של 50 קמ"ר. התקווה, כפי שזה נראה כעת, טמונה במקטעים 7-8, שבהם לא בוצעו מבחני ההפקה אך כמות הנפט מתחתיהם מוערכת כגדולה ביותר, לפי גבעות.

הדו"ח הכללי הצפוי להתפרסם ב-15 בספטמבר יקבע סופית מהי הכמות שניתן להפיק ביממה ממגד 5. מידע המבוסס על בדיקות הגז והנפט, בחינת גודלו של המאגר וסימולצייה שתספק תחזית הפקת נפט ל-20 שנה.

לפני שלושה שבועות, הודיעה גבעות כי הסתיימו מבחני ההפקה וכי תוצאות הניתוח צפויות ב-15 לאוגוסט וב-15 בספטמבר. על פי ההודעה בסיום המבחנים, קידוח מגד 5 הפיק 3,015 חביות במשך 189 שעות, כמות שאיכזבה את המשקיעים והוכרז על ידי החברה כמסחרי. דובר אז על קצב של כ-16 חביות לשעה או כ-380 חביות ליממה. בנוסף, העריכו השותפות, כי הגז הנלווה לנפט יספק כמות שוות ערך של כ-90 חביות ליום. בסך הכל, מדובר בפוטנציאל כולל של כ-470 חביות ביממה. הכמות היתה מאכזבת ביחס לציפיות אך ייתכן שמניתוח המבחנים יתקבל קצב הפקה שונה.

גבעות עוררה דיון ציבורי נרחב במהלך מבחני ההפקה, עת הוציאה לציבור המשקיעים הודעות רבות, קצרות ולא תמיד בהירות וספגה ביקורת על התנהלותה. לדברי אנליסט בכיר בשוק, לאחר אחד מהדיווחים האחרונים, "עד שהשותפות לא תסיים את מבחני ההפקה בצורה סופית ותצהיר על קצב ההפקה המשוער - אין מה לעשות עם הודעות הביניים". כעת, הגיעו התוצאות המלאות.

באסיפת משקיעים שנערכה במארס האחרון, אמר טוביה לוסקין, גיאולוג השותפות למשקיעים כי "יש לנו מיליארדים של חביות". בנוסף, הוא ניסה לפשט למשקיעים את המונחים הגיאולוגים המורכבים וההבדל בין גודל מאגר לנפט בר הפקה: "יכול להיות שתהיה לנו הרבה מאוד סחורה במחסנים, אבל לא יהיו לנו כבישים טובים מספיק בכדי להעבירה לעיר", הדגיש לוסקין. "מצד שני, יכולים להיות לנו הרבה כבישים אבל בלי סחורה במחסנים. אנחנו זקוקים לשניהם".

מהם מבחני ההפקה?

במהלך המבחן עצמו נעשות פעולות הגורמות לנוזלים (נפט, מים או גז) שבמקטע הנבחן לזרום החוצה מבור הקידוח. מטרת המבחנים בכל קידוח נפט נועדה לבדוק איזה סוג של נוזלים או גז יש במקטע ואת קצב ההפקה הצפוי ב-4 מקטעים בקידוח מגד 5 שבהם מעריכה גבעות את הסיכוי הטוב ביותר להפקת נפט.

מהן נקבוביות?

ההצטברות של נפט בסלע המאגר יכולה להיות בתוך החללים שבין גרגירי הסלע, היכולים להיות מלאים במים, גז או בנפט. שיעור הנקבוביות מצביע על כמות המים הנפט או הגז ביחס לשאר רכיבי הסלע אשר אמורים לזרום דרך השברים הטבעיים. ככל ששיעור הנקבוביות גבוה יותר, כמות המים, הנפט או הגז שבסלע גבוהה יותר.

(עדכון ראשון: 7:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully