וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס: לממן שכר דירה לסטודנטים ואברכים

רנית נחום הלוי

19.8.2010 / 14:50

מהלך שיוויוני או כלי עוקף לסיוע לאברכים? שר השיכון יוזם תוכנית לפיה ימומנו דירות לסטודנטים ואברכים אשר משתכרים בפחות מ-5,400 שקל ואין בבעלותם דירה

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס יוזם תוכנית לתשלום שכר דירה למי שלומד לימודים תורניים ואקדמאיים, המשתכרים פחות מ-5,400 שקל או לא משתכרים כלל, ולא מחזיקים בבעלותם דירה. גובה המימון ינוע בין 3,950-1,500 שקל לחודש.

השתתפות המדינה בהחזרי שכר דירה קיימת עשרות שנים. נכון להיום מסייע משרד הבינוי והשיכון לכ-137 זכאים. זכאים הם מי שלא מחזיק בבעלותו דירה, יש לו שלושה ילדים ומשתכר עד 5,400 שקל. הסיוע שניתן ב-2009 עמד על סך של 1.25 מיליארד שקל בשנה.

יוזמת משרד הבינוי והשיכון באה לתקן את המצב הקיים, לפיו מי שנהנה עד היום מהסיוע היו משתכרים עד תקרת מינימום. במקרים בהם בני הזוג פוטרו מעבודתם, לא מצאו עבודה או עקב בעיות בריאותיות הפסיקו לעבוד, הם לא נכללו בקריטריונים ולכן לא קיבלו סיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון.

"בשנה האחרונה קיבלנו הרבה תלונות, מצד חרדים וסטודנטים שעונים על הקריטריונים אך לא מצאו עבודה או שעבודתם הופסקה ולכן הם נמצאים מחוץ לקטגוריה", מסביר גורם במשרד הבינוי והשיכון. "נתקלנו בין היתר במקרים של מי שעבד והשתכר עד 5,400 שקל, אך לאחר שפוטר מעבודתו הסיוע פסק. היוזמה באה לתקן את העיוות הקיים. הרי אין היגיון שמי שירוויח יקבל, ומי שלא משתכר כלל לא ייהנה מהסיוע".

על אף היוזמה הברוכה, תמוה הדבר כי היא אינה כוללת את שאר אוכלוסיית ישראל ומתייחסת רק לאוכלוסיית הלומדים בלבד (אברכים ואקדמאיים). הרי את רוב האוכלוסייה הענייה בישראל, לא נמצא בין כתלי האקדמיה. בניגוד לאוכלוסיה הכללית, מרבית מהאוכלוסיה החרדית מבצעת עסקות בדמי מפתח. רוכשי דירות אלו אינם רשומים כבעלים בנכס ולכן לא רשומים בטאבו כמי שמחזיקים בבעלותם דירה. המשמעות היא שאוכלוסיה זו תוכל דווקא ליהנות במקביל מההטבה החריגה.

עם זאת, במשרד הבינוי והשיכון מסבירים כי היוזמה נעשתה לאחר בדיקה ומיפוי במשך חצי שנה של מספר מקבלי הבטחת הכנסה בישראל על ידי משרד החינוך והביטוח הלאומי ומיפוי שיעור מחזיקי הדירות מתוכם. מקבלי הבטחת הכנסה צריכים לעמוד בשלושה קריטריונים - אין בחזקתם דירה ורכב, ויש להם שלושה ילדים לפחות. בעוד שמקבלי הבטחת הכנסה על ידי משרד החינוך הם אלה שלומדים לימודים תורניים, מקבלי הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי הם כלל האוכלוסייה בישראל. מבדיקה שבוצעה במשרד הבינוי והשיכון עולה כי 85% ממקבלי הבטחת ההכנסה על ידי משרד החינוך, מחזיקים בבעלותם דירה, ולכן לא ייהנו מהסיוע שיזם כעת המשרד.

"משמעות הדבר היא כי 85% ממחזיקי הדירות, אלה המקבלים את הבטחת הכנסה ממשרד החינוך הם אברכים, ולכן הם לא יהנו מהסיוע", אומרים במשרד הבינוי והשיכון. "מהנתונים עולה כי נסייע לכ-15% ממקבלי הבטחת ההכנסה, ומדובר בעיקר באקדמאים. בהחלטה הנוכחית קבענו כללים שיוויוניים המכניסים את כולם לקטגוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully