וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהי רשת המזון הזולה ביותר בשוק הפירות?

רינה רוזנברג

24.8.2010 / 11:00

פירות הקיץ מעולם לא היו יקרים יותר ולא פעם עולה השאלה מהי רשת מזון הזולה שתחסוך לכם הכי הרבה כסף. אז מי הזול ביותר - רמי לוי, שוק הכרמל, מגה בול או שופרסל דיל?

אחד הדברים המנחמים בחום הכבד של יולי ואוגוסט הם פירות העונה העסיסיים. אין כמו אבטיח קר, אפרסק, משמש או שזיף כדי לשפר את מצב הרוח, כשבחוץ שוררות 30-40 מעלות חום. בדרך כלל, באמצע אוגוסט מגיעים מחירי פירות הקיץ לתחתית. אך השנה, גם כשהקיץ מתקרב לקצו, מחירי הפירות גבוהים ולעתים גם כמעט בלתי אפשרי להשיגם.

"החורף האחרון היה חם מאוד - החם ביותר ב-50 השנים האחרונות - וכתוצאה מכך יבולי הפירות שזקוקים לקור החורפי כדי להתעורר ולפרוח כמו משמש, שזיף, נקטרינה, אפרסק ודובדבנים, היו נמוכים בכל האזורים ומכל הזנים", אומר אילן אשל, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות.

לדבריו, היבול הכללי של הדובדבן צנח ב-40% מהתפוקה הרגילה וגם הנקטרינה הפיקה יבול של כ-50% בלבד ממה שאנו רגילים בקיץ. "אלה פירות שכמעט אי אפשר לייבא כי חיי המדף שלהם קצרים מאוד. כתוצאה מכך המחירים עלו", אומר אשל. הפירות היחידים שלא נפגעו הם אבטיחים וענבים, אומר צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים - מזג האוויר החם לא השפיע עליהם לרעה ונרשמו יבולים טובים מאוד.

הקיץ החם גרם גם לבעיות בענף הירקות. "החמסינים משפיעים על הצמחים ואנחנו אמנם רגילים לימים חמים ביולי-אוגוסט, אך הפעם מדובר בהתנהגות אקלימית חריגה ואנו חווים את זה שוב ושוב בחודשיים האחרונים. החקלאים שמגדלים ירקות בעלי חיי מדף קצרים יותר, כמו עגבניות ומלפפונים, הם הנפגעים העיקריים", מסביר אלון.

"תנאי מזג האוויר ששררו בחודשיים האחרונים מקדימים את מועד ההבשלה, וכך יוצא שהעגבנייה, שהיתה אמורה להבשיל ביולי, הבשילה ביוני - וביולי כבר לא נותרו מספיק עגבניות בחנויות, ומחירן עלה בהתאם. תופעות כאלה קורות במוצרים שאי אפשר לקרר", הוא מציין. לדוגמה, המחיר הקמעוני הממוצע לעגבנייה ביוני היה 4 שקלים, לעומת 4.5 שקלים בממוצע ביולי.

מחירים גבוהים יחסית לשנה שעברה

כדי לראות איך החורף החם השפיע לנו על הכיס בקניית פירות וירקות, בחנו את נתוני המחלקה לשיווק תוצרת חקלאית של משרד החקלאות, המתייחסים לממוצע הקמעוני החודשי-ארצי. מהנתונים עולה כי השוק חווה שינויים, עליות וירידות כאחד. מחירי יולי 2010 לרוב גבוהים ממחירי הפירות והירקות באותה תקופה אשתקד, אך עם זאת גם קיימת ירידה ביולי בחלק ממחירי הפירות, לעומת המחירים ביוני השנה.

לדוגמה, מנגו מיה שעלה ביוני 16.5 שקל לקילו בממוצע עלה ביולי 11.4 שקל לקילו; במחירי האפרסקים חלה ירידה - אפרסק סויילינג בקוטר 6 סוג א' שעלה ביוני 18.4 שקל לקילו בממוצע ביולי, נמכר במחיר ממוצע של 13 שקל לקילו; גם בקטגוריית השזיפים נרשמה ירידה ממחיר של 12.5 שקל בממוצע לקילו של שזיפי אמבר בליק ביוני ל-10.8 שקל בממוצע ביולי .

לעומת זאת, מחירי חלק מהפירות עלו. נקטרינה אדומה שעלתה ביוני 11.7 שקל לקילו בממוצע, עלתה ביולי 15.3 שקל לקילו. גם בקטגוריית הענבים התופעה חזרה על עצמה במרבית הזנים: ענבים מסוג סופריור מותג, עלו 13.9 שקל לקילו ביוני לעומת 15.2 שקל לקילו ביולי.

מבחינת פערי התיווך בין המחיר הסיטוני למחיר הקמעוני עולה כי אין הבדל משמעותי בין יולי לבין יוני. בחלק מהמקרים הפער הגיע ל-100%, כמו במקרה של האבטיחים, שממוצע המחיר הסיטוני הארצי שלהם ביוני היה שקל לעומת ממוצע קמעוני ארצי של 2.27 שקלים ביולי. גם בקישואים הפער היה משמעותי והגיע ל-60% - מחיר סיטוני ממוצע של 3.9 שקלים ביוני לעומת מחיר קמעוני ממוצע של 6.36 שקלים ביולי.

אך יש גם מקרים קיצוניים פחות, שבהם פערי התיווך נמוכים יותר. אפרסקי שוגר ליידי בקוטר 7 שמחירם הסיטוני הממוצע הוא 13.5 שקל, נמכרו במחיר קמעוני ממוצע של 17.8 שקל (פער של 30%) או שזיפי ויקסון שמחירם הסיטוני הוא 9.65 שקלים לקילו, לעומת 13.35 שקל לקילו במחיר קמעוני (פער של 38%). "הפער בין המחיר הסיטוני לקמעוני גדול מאוד", קובע אלון, "כמי שמייצג את הצרכן והחקלאים אני מבין שלכל אחד יש הוצאות, כמו הובלה, טיפול בתוצרת ומיון, וצריך לכבד את התפקיד שלו במערכת - ושבסופו של דבר יש מקרים שבהם החקלאי נשאר עם סכום של פחות מחצי ממה ששילם הצרכן הסופי".

פערים של מאות אחוזים במחירים

כשהמחירים בשמים, ההחלטה איפה לקנות פירות וירקות מהותית יותר. כדי לבדוק איפה אפשר לבצע את הקנייה המשתלמת ביותר יצאנו בשבוע שעבר לשלוש רשתות הדיסקאונט המובילות בתל אביב - מגה בול, שופרסל דיל ורמי לוי, וכמו כן ביקרנו בשוק הכרמל.

בדקנו מחירים של 16 סוגי ירקות ופירות, בהם אפרסקים, נקטרינות, שזיפים, תפוחי אדמה, עגבניות ומלפפונים. מכיוון שבשוק הכרמל יש מספר רב של דוכנים לאותם פירות וירקות, המחירים המופיעים בטבלה משקפים את מגוון הדוכנים שנסקרו.

מהשוואת המחירים עולה כי רמי לוי מציע את המחיר הנמוך ביותר ב-10 מבין 16 הקטגוריות. במקום השני נמצא שוק הכרמל, שמציע את המחיר הזול בחמש מהקטגוריות, אחריו נמצאת שופרסל דיל עם ארבע קטגוריות ומגה בול סוגרת את הרשימה עם שלוש קטגוריות בלבד המציעות את המחיר הזול ביותר.

כשהגענו לשוק הכרמל כמעט ונפלנו בפח של המחירים המתייחסים לחצי קילו ולא לקילו, כפי שנהוג לציין במחלקות הירקות והפירות. תופעה זו אינה קיימת ברשתות השיווק ולכן כמו בכל שילוט של מחיר, ובמיוחד בשוק, שימו לב לאותיות הקטנות.

מבחינת מראה הפירות והירקות, לרובם היה מראה דומה, למעט העגבניות, שברשתות השיווק היו ירוקות ולא אדומות וספק אם לקוח רגיל היה קונה מהם, ואילו בשוק הן היו אדומות כמו שעגבניות צריכות להיראות. זו כנראה הסיבה להבדלים המשמעותיים במחיר - ברשתות השיווק המחיר לקילו עגבניות הוא 2 שקלים לעומת השוק, שבו מחיר של קילו עגבניות הוא 4-5.5 שקלים לקילו.

לקוחות שרוכשים ירקות ופירות באופן קבע בשוק, יעידו שאין להשוות בין הסחורה שקונים בשווקים לבין הסחורה שקונים ברשתות. ואולם, המיתוס כי הסחורה שבשוק גם זולה יותר, התגלה כמוטעה ביחס לרשת רמי לוי. ביחס למגה בול ושופרסל דיל שוק הכרמל עדיין מציע לרוב מחירים זולים יותר.

באופן כללי התגלו בבדיקה פערים של עד מאות אחוזים. בחלק מהמקרים הבחנו בפערי מחירים נמוכים של עשרות אגורות עד שקל לקילו, כמו בעגבנייה ובתפוח האדמה. אך במקרים אחרים - בעיקר בפירות כמו מנגו, אפרסק לבן, נקטרינה ושזיף - פערי המחירים הגיעו עד ל-6 שקלים לקילו. הירק היחיד שבו פערי המחירים היו גבוהים מאוד היה הקישוא, שברמי לוי עלה 3.7 שקלים לקילו, ובשופרסל דיל עלה 10 שקלים לקילו.

חשוב להבין כי מחירי הפירות והירקות הם דינמיים מאוד ברשתות השיווק והשווקים, ובחלק מהמקרים המחיר משתנה מדי יום. זאת, מכיוון שהמחירים הם תוצאה של היצע וביקוש של הלקוחות ושל כמויות הסחורה הקיימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully