וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר לאינטל: לא תתנו - לא תקבלו

אורה קורן

26.8.2010 / 8:00

המשרד מוכן להציע לחברה מענק של 110 מיליון דולר תמורת התחייבות שתפעל בישראל לטווח ארוך מכפי שהתחייבה עד כה ואף תשקול להגדיל את היקפי התעסוקה

משרד האוצר מוכן להציע לאינטל מענק של 110 מיליון דולר, תמורת התחייבות שתפעל בישראל לטווח ארוך מכפי שהתחייבה עד היום. על פי הנחיית שר האוצר יובל שטייניץ, צוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר חיים שני בוחן אפשרות לקבל מאינטל תמורות גדולות יותר בהיקף התעסוקה, ולטווח ארוך יותר.

במשרד האוצר מצפים מאינטל להתחייב לתעסוקה לטווח העולה על שלוש-ארבע שנים, ולהיקף מועסקים גבוה יותר מזה שאליו התחייבה. על פי חלק מהמקורות, אינטל התחייבה להעסיק כ-250 עובדים חדשים במפעל שיורחב. על פי מקורות אחרים מדובר ב-400 עובדים חדשים.

אינטל מתכננת להרחיב את מפעלה בקרית גת בהשקעה של 2.7 מיליארד דולר. לצורך זה ביקשה החברה מענק ממשלתי של 400 מיליון דולר והתחייבה להעסיק 400 עובדים חדשים. בהמשך הגיעה להבנה עם משרד התמ"ת, לפיה תקבל מענק של 200 מיליון דולר, אולם תעסיק רק כ-250 עובדים חדשים, לפי נתונים שנמסרו ממשרד התמ"ת.

אגף התקציבים במשרד האוצר מוכן לתת לאינטל מענק של כ-110 מיליון דולר. מקורבים למגעים בנושא ציינו כי בדיונים עם משרד האוצר מציגה אינטל את הסיכום שגובש עם משרד התמ"ת כהתחייבות ממשלתית, ואולם עמדה זו אינה מקובלת על משרד האוצר. זאת, מכיוון שהסיכום עם משרד התמ"ת הושג ללא תיאום עם משרד האוצר, ולמשרד התמ"ת אין תקציב למימון המענק לאינטל. גם במשרד התמ"ת לא רואים את הסיכום כהתחייבות ממשלתית, ולפיכך העבירו אותו לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בדיונים שנערכו במשרד האוצר הוסכם כי לממשלה יש עניין בהמשך פעילות אינטל בישראל, ובשמירה על מעמדה של ישראל כמקור ייצור למוצרים מתוחכמים וכמקור הייצור השני של אינטל, אחרי ארה"ב.

אינטל סירבה להגיב לידיעה.

"חשוב שהכוחניות של אינטל תובא בחשבון"

בתוך כך, מוטי הייבלום, מנהל המכון למיקרו-אלקטרוניקה במכון ויצמן, אמר כי אינטל היא חברה כוחנית, שאינה מאמינה בשיתוף פעולה, למעט במקרים שמתאימים לה. "אינטל היא חברה שלא מאמינה בעיקרון של 'לקחת ולתת', וחשוב שהכוחניות הזו של אינטל תישקל בכובד ראש על ידי הגופים המחליטים", אמר הייבלום.

המכון פועל בתחום של מוליכים למחצה ועוסק בתחומי מחקר ופיתוח דומים לשל אינטל. הייבלום מספר לדוגמה: "ביקשנו להיעזר בביקורת האיכות הקפדנית של אינטל בקניית כימיקלים, שאותה לא יכולנו לאפשר לעצמנו, וביקשנו לרכוש מאינטל כמות קטנה. אינטל סירבה, בעוד שחברה ישראלית אחרת הסכימה למכור לנו. בנוסף, ביקשנו מאינטל להשאיל לנו לתקופה קצרה חלק חילוף שרק היא החזיקה בישראל, והיא סירבה. בנוסף, כשאירגנו את הכנס הבינלאומי הגדול בעולם בתחום חקר מוליכים למחצה בתקציב של כחצי מיליון דולר, קיבלנו מאינטל, לאחר הפצרות ממושכות שתשתתף במימון, אישור ל-2,000 שקל. כשסירבתי לקחת את הסכום הוא הומר ל-2,000 דולר. בהמשך פסלה אינטל אפשרות למימון כניסה של 50 סטודנטים ישראלים לכנס", הוסיף הייבלום.

באינטל סירבו להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully