וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים ויתרו על טורקיה והתאכזבו מיוון

עירית רוזנבלום

3.9.2010 / 8:00

המטיילים שחיפשו תחליף לטורקיה פנו ליוון אך לא תמיד קיבלו את מה שציפו לו. "אין תחליף אמיתי לתמורה שמקבלים בטורקיה - לא במראה של המלונות, לא במחיר ולא בשירות"

קיץ 2010 היה הראשון שבו לא היו כלל טיסות לאתרי הנופש של טורקיה - ואת מקומם תפסה יוון. כמו עם מאהב חדש, ליעד היווני נדרשה תקופת הסתגלות. הדילים "הכל כלול" הטורקיים, המלונות מדופני השיש, התעסוקה לילדים מבוקר עד ליל ומצבורי הגלידה והחטיפים ללא חשבון - כל אלה היו ואינם.

לפי הערכות, ביולי ובאוגוסט נסעו לאיי יוון כ-350-400 אלף ישראלים, לעומת כ-150 אלף בקיץ שעבר - עלייה של 167%. במרבית המקרים, מטיילים שלא ציפו לחוויה המוכרת של טורקיה חזרו מיוון מרוצים. ואולם סוכני נסיעות ששיווקו את יוון כתחליף המושלם לטורקיה, נתקלו בלא מעט תלונות מהלקוחות.

בין התלונות שהגיעו אל סוכני נסיעות עלו טענות נגד מלון קפסיס ברודוס, למשל, ששווק כמלון 5 כוכבים דה לוקס הן באתר האינטרנט של המלון והן בשיחה עם נציגת סוכן הנסיעות. לפי התלונות, לקוחות שרכשו חבילה בשווי 489 דולר לאדם בחדר לארבעה ל-3 לילות, הגיעו למלון מיושן, חדרם היה קטן מאוד והמזרנים במיטה הרביעית היו קרועים. בנוסף, הם טענו, המזגנים כמעט שלא עבדו, רצפת המקלחת הוצפה במים שעלו מהביוב, המעליות לא היו תקינות ועבור השתייה בארוחת הערב נדרשו לשלם - עובדה שלא הוזכרה בעת סגירת הדיל בישראל.

במלון דימיקו בכרתים לא הוחלפו המצעים במיטות במשך שבוע, המגבות הוחלפו רק בכל יומיים, בחדרים לא היו טלוויזיות למרות ההבטחות. תלונות אחרות נגעו לאי נגישות של חדרים לנכים במלונות אף כי צוין אחרת, לאיכות המזון ואפילו למי ים מלוחים בבריכה.

מלון קפסיס שווק בישראל על ידי החברות ארקיע והשטיח המעופף. בתגובה אומרים סמנכ"ל השיווק של ארקיע, דודו מחלב, ומנכ"ל השטיח המעופף, אייל קשדן: "מלון קפסיס הוא מלון 5 כוכבים מתוך מבחר גדול של מלונות שמוצעים. בקטגוריה של 5 כוכבים הוא הזול ביותר ומציע שירותים של מלון 5 כוכבים המוכר לישראלים ממלונות בישראל. ניתן בתוספת של עשרות דולרים בודדים לבחור במלונות עם מפרט שירותים עשיר יותר. למלון זה עשרות לקוחות ישראלים מרוצים החוזרים אליו שוב ושוב".

"יצרו ציפיות לא מציאותיות"

אחד מסוכני הנסיעות בארץ טוען כי ישראלים שנסעו לטורקיה כבר הכירו את המלונות והמותגים, ואף נהגו לחזור לאותו בית מלון, ואילו "ביוון, רוב המלונות אינם ממותגים ואינם מוכרים לישראלים. לקוחות רבים לקחו דילים זולים - ופה התחילו הנפילות. יוון אינה טורקיה. המחירים לא דומים, וגם התמורה אינה דומה. אלה שני סוגים שונים של נופש - שונים בגודל החדר ובהיקף הפעילות לילדים".

אחת הטענות שעלתה נגד הסוכנים היא שהם העדיפו למכור לציבור הלקוחות מוצרים זולים או נחותים, מכיוון שהסיטונאי שילם עליהם לסוכן עמלה גבוהה. לדברי גורם בענף, כדי למשוך את הלקוחות "הציעו להם 'מלון חמישה כוכבים ב-400 דולר כמו בטורקיה'. אבל ביוון יש מלונות שקיבלו חמישה כוכבים לפני זמן רב ויש מלונות ארבעה כוכבים שצריך להתרחק מהם".

סוכן אחר אמר: "בשורה התחתונה, אין תחליף אמיתי לתמורה שמקבלים בטורקיה - לא במראה של המלונות, לא במחיר ולא בשירות. שכר העבודה בטורקיה הוא ברמה של העולם השלישי, ולכן לא נקבל את רמת השירות של טורקיה בשום מקום אחר. יוון שייכת לגוש היורו. היוונים לא ציפו שיציגו אותם כתחליף לטורקיה. בעקבות המתיחות עם טורקיה הישראלים התחילו לחפש חלופות באגן הים התיכון, והיוונים לא היו ערוכים עם החבילות. עם זאת, מה ששיחק לטובתם של היוונים היה המשבר הכלכלי שקירב אותם מבחינת המחיר. המטבע של התייר התחזק יחסית למטבע היווני".

מקור נוסף בענף מספר כי כאשר התברר עומק המשבר עם הטורקים, הסיטונאים נלחצו ועשו כל שביכולתם להציג את יוון ובולגריה כתחליף ראוי לטורקיה. "המודעות בעיתונים הציבו את רודוס ובולגריה מול אנטליה ויצרו ציפיות לא מציאותיות אצל הלקוחות", אמר. לדבריו, גם ביוון יש מלונות יוקרה נפלאים, "אבל כשרוצים לבנות חבילה במחיר דומה לטורקיה, מפנים את הצרכנים למלונות שנותנים תמורה נמוכה יותר ונראים טוב פחות".

סוכן אחר אומר שאחת הבעיות הקשות ביוון היא שאין די חדרים ל-2 מבוגרים ו-3 ילדים. לדבריו, "לטורקיה נסעו בממוצע 3.2 איש למשפחה, לעומת 2.7 הנוסעים ליוון".

אלטרנטיבות ראויות אך לא זהות

גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, אומרת שנכון להיום, אין יעד באזור אגן הים התיכון שהוא חלופה זהה לטורקיה. "ראשית, המחירים גבוהים יותר מטורקיה, מפני שהתשלום לספקים שם הוא ביורו", אומרת זכאי. "שנית, בתי המלון אינם דומים לקלאבים המפוארים עם אינספור האטרקציות והפעילויות לכלל המשפחה. כמו כן, שיטת "הכל כלול", גם אם יש כזו, אינה דומה לטורקיה בשפע שלה. האלטרנטיבות דומות וראויות אך לא זהות. מרבית המלונות שנמכרים השנה לישראלים הם מלונות שהסוכנים עובדים עמם שנים ומכירים אותם היטב".

מחלב אומר שיוון הוגדרה כמחליפה של טורקיה בגלל קרבתה הגיאוגרפית והדמיון מבחינת שירותי התיירות שהיא מציעה. לדבריו, "אף אחד לא אמר שהיא מחליפה את 'הכל כלול' של טורקיה, אבל זה די קרוב. מלכתחילה אמרנו שהקונצפט הוא של חצי פנסיון, ואפשר לנפוש ולטייל באזור. יוון מציעה טיסה קצרה, מחיר נמוך ומלונות 5 כוכבים מפוארים. בניגוד לטורקיה, אין את הריצה סביב האוכל, ואפשר לצאת לטייל בסביבה ולאכול במסעדות הכפריות. עם זאת, הקונצפט של 'הכל כלול' התחזק בכמה מהאיים".

מחלב טוען שרוב הישראלים נהנו מהחופשה ביוון, ועל כך מעידה לדבריו העובדה שיש כאלה שהיו ביוון ביולי, החוזרים לחופשה באי אחר בחגים. לדבריו, בחגי תשרי המטוסים בתפוסה של 85%-90%, ונוספו טיסות. בנוסף, הוא אומר, ברודוס, בכרתים, במיקונוס ובקוס נפתחו מלונות מפוארים שמציעים רמה גבוהה במחירי הרצה. "היוונים הפגינו הכנסת אורחים יפה מאוד. הם ידעו לנצל את הירידה של טורקיה ונתנו לישראלים הרגשה טובה במלונות ובמקומות הבילוי, כדי שהטעימה הזאת תביא אותם גם בשנה הבאה".

סוכן אחר מציין אף הוא שהלקוח הוא המשווק הטוב ביותר, ואם יוון היתה אופציה גרועה לא היו מכירות טובות כל כך לחגים. "מאות אלפים טסו וחזרו מבסוטים. אלה שלא - הם אלה שתמיד לא מרוצים וכאלה שהתאכזבו בגלל הפער בין הציפיות לבין המציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully