וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכורת 13 לכולנו

אפרים דוידי

4.9.2010 / 17:31

השוטרים והסוהרים יצטרפו לקצינים ועובדי הבנקים ויתוגמלו במענק שנתי? אפרים דוידי חושב שכל עוד רמת השכר נשארת זהה והמחירים מזנקים, מגיעה לכולנו משכורת נוספת בשנה

משרדי ביטחון הפנים והאוצר סיכמו השבוע על הענקת "משכורת 13" לשוטרים ולסוהרים בשנות שירותם הראשונות. כמו-כן, סוכם כי קציני המשטרה ושירות בתי הסוהר בדרגת פקד או כלאי יתוגמלו במענק שנתי.

הסיכום שנחתם ואשר גובש בהסכמת ובסיוע מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן ונציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר בני קניאק, מקנה לאלפי שוטרים וסוהרים מענק חד פעמי תמורת הסכמתם להמשיך את שירותם. גובה המענק נקבע ל-10,000 שקלים, והוא ישולם בשתי פעימות, הראשונה עם החתימה.

בנוסף גם מאות קצינים בדרגת פקד או כלאי יזכו למענק חתימה. גובה המענק שלהם נקבע על 11,000-9,000 שקלים בשנה. האוכלוסייה הזכאית היא קבוצת הביניים בדרגה, בוותק של בין 4 ל-10 שנים, אשר לעיתים מוצאים את עצמם עם משכורת הנמוכה מזו של הפקודים שלהם.

מן המשרד לביטחון פנים נמסר כי למרות הסיכום בכוונתו להמשיך בעבודה משותפת עם גופי ביטחון הפנים לבחינת שינויים במערכת השכר והתגמול במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר, במטרה להביא "לתגמול הולם יותר", בראש ובראשונה לשוטרי וסוהרי ה"שטח". כי באמת, לא נעים למאות שוטרי היס"מ ומשמר הגבול ההורסים שוב ושוב את הכפר הבדואי אל-עראקיב, להיווכח בסוף החודש ששכרם גבוה במעט מהכנסותיהם של תושבי הכפר שנהרס. גם שכרם של הסוהרים, האמורים לקלוט את עצורי אל-עראקיב, אינו גבוה במיוחד.

לא מפליא שהממשלה הימנית ביותר בתולדות מדינת ישראל דואגת לתוספות שכר עבור אלה, כגון שוטרים וסוהרים, האמורים לדאוג לשמירה על הסדר החברתי הקיים. בצה"ל, ומזה שנים רבות, משלמים "משכורת 13" ויש המקבלים גם "משכורת 14". עוד הבטיח השבוע שר החינוך גדעון סער ב"ריאיון בלעדי" שפורסם ביומון-חינמון-ביטאון של מפלגת השלטון, "ישראל היום", ש"בבתי ספר שיצטיינו נחלק מעין משכורת 13". מה זה יצטיינו? לשר פתרונות.

יש להודות ש"משכורת 13" אינה המצאה צה"לית. היא קיימת במגזרים מסויימים במשק, כחלק מההסכמים הקיבוציים – כגון הבנקים. גם בחו"ל שוטרים וסוהרים מקבלים "משכורת 13", אבל על פי קריטריונים מקצועיים, שאף הם נקבעים בהסכמים קיבוצים. ברוב מדינות מערב אירופה, מדי פעם איגודי השוטרים והסוהרים, מעדכנים את ההסכם הקיבוצי. ואצל כולם מופיעה אותה הטבה. אגב, גם שוטרים וסוהרים שובתים ומפגינים באירופה כאשר נפגעות זכויותיהם כשכירים. כמו כן, במדינות רבות באירופה ואמריקה הלטינית "משכורת 13" (מלאה או חלקית, בתשלום אחד או בכמה תשלומים) ניתנת לכלל העובדים. כך נקבע בחקיקת העבודה.

וכאן נשאלת השאלה: מדוע רק סוהרים, קצינים ושוטרים, רשאים לקבל "משכורת 13"? מדוע ייתר עובדי המגזר הציבורי (כגון: כלל המורים, הפקידים, האחיות...) לא זכאים ל"משכורת 13"? ומה עם עובדי המגזר הפרטי? רק לעובדי הבנקים מגיע? ומה עם פועלי המתכת, עובדי הטקסטיל והמזון? להם לא מגיע?

כמובן, "משכורת 13" מגיעה לכולנו, לכלל השכירים. זאת, במדינה בה רמת השכר אינה עולה, ובה מחירים עולים במהרה – כולל במוצרי בר-קיימא בסיסיים כגון דיור ושיכון. ועוד: זו דרישה מהמעלה הראשונה כאשר חלקו של השכר בעוגת ההכנסות הלאומית בנסיגה מתמדת, לשמחת בעלי ההון.

אך, כדי להפוך את הדרישה למציאות, יש צורך באיגודים מקצועיים המסוגלים לאמצה ולהיאבק למימושה. זה נכון לאיגוד השוטרים בגרמניה ולוועד עובדי בנק לאומי בישראל. אבל לצערנו, ההסתדרות מזמן איבדה כל רצון להשפיע על חלוקת ההכנסות במדינת ישראל. ההסתדרות של עיני עסוקה בקומבינות עם הממשלה והמעסיקים. שכר העובדים לא בדיוק עומד בראש סדר העדיפויות שלה.

*ד"ר אפרים דוידי, המכללה חברתית-כלכלית www.sea.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully