וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקנות ב-eBay ולהישאר בחיים

15.10.2010 / 12:29

למרות הפופולריות שלו, עדיין חוששים רבים מקנייה באתר המכירות הפומביות eBay. מדריך למי שרוצה להתחיל

למרות שאתר המכירות הפומביות איביי (ebay) קיים כבר 15 שנה, שוב ושוב אנו מופתעים לגלות שעדיין ישנם לא מעט גולשי אינטרנט ותיקים ומנוסים שלא משתמשים בו. לא מדובר בהכרח בהחלטה מושכלת, אלא לפעמים בכזאת שמקורה ב"אני לא יודע איך להתחיל עם זה" או "אני פוחד שירמו אותי/לא ישלחו לי את המוצר". איביי הוא אתר רחב יריעה, וככזה הוא יכול אולי להיות מעט מבלבל למשתמש החדש. אבל באמת שלא צריך קצת יותר מתשומת לב ראשונית כדי להתחיל להשתמש בו בקלות ובנוחות.

לכן החלטנו להביא לכם מדריך לשימוש בסיסי באיביי. מדריך זה מתעסק בקניה באתר ולא במכירה בו. את נושא המכירה נכסה בכתבה נוספת שתתפרסם כאן בסוף השבוע הבא.

מתחילים לחפש

כדי לא להיות ארכניים מדי, נתחיל את המדריך בשלב שלאחר שלב ההרשמה. נצא מנקודת ההנחה שכבר פתחתם חשבון באיביי וכן בשירות התשלומים פייפאל השייך לו. מדובר בשתי פעולות השזורות זו בזו ומתנהלות בצורה אינטואיטיבית למדי. לאחר שהשלמתם אותן ועשיתם Login לאתר, אנחנו מתחילים לקנות.

חיפוש המוצר בו אתם מעוניינים יכול להיעשות בשתי דרכים: הקלקה על קטגוריה ראשית, ואז הקלקה על קטגוריה משנית וכך הלאה עד למציאת הדבר אותו אתם מחפשים, או הקלדה בתיבת חיפוש סטנדרטית. האופציה השנייה היא המתבקשת יותר (לפחות למי שיודע מה הוא מחפש, ולא עושה את הגרסה האינטרנטית ל-Window Shopping). היא גם תקל עליכם בכך שתשלים את החיפוש שלכם עם שאילתות חיפוש שכיחות. כך, למשל, אם תתחילו להקליד iphone 4, תציע המערכת מספר אפשרויות להשלמת השאילתא, כמו iphone 4 unlocked או iphone 4 16gb. בחרו את האופציה הרצויה (או המשיכו לכתוב בעצמכם את השאילתא) ולחצו על Search.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל, אל ישראל?

לאחר הלחיצה תופיע רשימת המכירות הפומביות הקיימות. במידה ועשיתם חיפוש כללי על מוצר פופולרי (אייפון 4, כבר אמרנו?) יהיה מדובר במאות מכירות, אם לא יותר, שיכללו גם מכירות של עזרים נלווים למוצר. לכן כדאי להגדיר חיפוש מדויק ככל האפשר.

לפני שאתם מתחילים לחפור ברשימה, דבר שיכול להקל עליכם הוא סידורה בצורה הגיונית עבורכם. בחלק העליון של טבלת התוצאות מצד ימין נמצא תפריט הגלילה Sort By. פתיחה שלו מספקת מספר אפשרויות (סדר לפי המכירות החדשות/ישנות ביותר, המחיר הזול/יקר ביותר וכדומה). כישראלים, האופציה הרלוונטית עבורכם היא Price+Shipping. זאת מהסיבה שרבות מהמכירות מיועדות לשוק האמריקאי בלבד, ולא יהיו רלוונטיות עבורכם. בחירה של אופציה זו תקפיץ חלונית בה תתבקשו להגדיר את מדינתכם. אחרי בחירת "ישראל" יופיעו בראש התוצאות מכירות של מוצרים שנשלחים לכל העולם. גם אלו שאינן כאלו יופיעו – אבל רק אחריהן. זאת כמובן בנוסף לעובדה שחיתוך לפי מחיר מהנמוך לגבוה (המשקלל בתוכו גם את מחיר המשלוח, שפעמים רבות משנה דרסטית את המחיר הסופי) – הוא הגיוני גם בלי קשר לבעיית המיקום המזרח-תיכוני שלנו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה יש לנו כאן?

בחרתם, לחצתם, אישרתם והרשימה אורגנה מחדש. עכשיו אתם יכולים לראות את המוצרים לפי הסדר, כאשר בכל שורה מצוין השם, המחיר הנוכחי (כזכור: זו מכירה פומבית, והמחירים משתנים כל הזמן) והזמן שנותר עד לסיום המכירה. גם תמונה של המוצר תופיע. בחרו את המוצר שנראה רלוונטי עבורכם ולחצו עליו.

על המסך יופיע עמוד המוצר המפורט. הוא כולל תמונה גדולה (שלרוב ניתן להגדיל עוד יותר) ופירוט של המוצר. כמובן שמוכרים שונים מציינים רמות פירוט שונות (ולא דין בובה כדין לפטופ עם מפרט מורכב), אבל מוכר רציני יתייחס לכל האלמנטים החשובים: הסבר על המוצר, המפרט שלו ומצבו (חדש? משומש במצב טוב?). אולי אפילו יהיו עוד תמונות של המוצר, שיכולות להקל על ההחלטה האם הוא מה שאתם מחפשים או לא.

כדי לראות פירוט על משלוח המוצר יש לעבור ללשונית Shipping and Payments, בה ניתן לראות מה דמי המשלוח לארץ, באיזה סוג דואר נשלח המוצר ותוך כמה זמן מסיום המכירה. בראש הדף נמצא את החלונית בה אנו יכולים להציע את הצעת המחיר שלנו. אבל עוד לפני כן יש עוד דבר שעלינו לבדוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמישה כוכבים

כפי שכבר ציינו, אחד החסמים העיקריים מקנייה באיביי היא הפחד שירמו אותנו. מי יודע אם המוכר באמת ישלח לנו את המוצר? מי יודע אם המוצר באמת במצב בו הוא מתואר? האמת היא שאיביי נותן כלים לדעת עם מי יש לך עסק. לאחר כל עסקת מכירה מתבקשים גם המוכר וגם הקונה לדרג אחד את התנהגות השני. כך מספקת מערכת הפידבק של איביי כלי מוניטין יעיל דרכו אתם יכולים לבדוק אם אתם עושים עסק עם גורם אמין. איך מגלים את זה? בראש עמוד המכירה, מצד ימין, מופיעה החלונית Seller Info, המציגה את מספר הכוכבים שקיבל המוכר. כוכבים אלו הם הדירוגים לעסקות בהן השתתף (כמוכר וכקונה). לחיצה על מספר הכוכבים תספק דף עם סטטיסטיקות על אמינותו: מה הדירוג הכללי שלו (קונים רבים לא לוקחים סיכון עם מישהו בעל פחות מ-90%), ואיך מתחלקת רמת שביעות הרצון לפי פרמטרים שונים (דיוק בתיאור הפריט, זמן משלוח ועוד). מתחת, ניתן לצפות בביקורות שהשאירו הקונים הקודמים, בהן מפורטת דעתם על העסקה שביצעו. תעיפו שם מבט, תגללו קצת ותראו שכולם מרוצים, או שמי שלא מרוצה אינו מרגיש כך בגלל חוסר אמינות.

כלי הכוכבים הוא הכלי המרכזי שמספק לכם אמינות קניה באיביי. כאשר מדובר בקניית מוצר יקר – אל תתפשרו על מישהו עם פחות מדירוג מצוין. גם אם הוא מציע לכם אייפון ברבע מחיר – אם המוניטין שלו פגום, יתכן וזה אומר שאת רבע המחיר תשלמו, אבל את האייפון לא תקבלו.

באיביי יש מוכרים רבים שהם למעשה חנויות לכל דבר. המשמעות היא שהם מנהלים עשרות מכירות בו זמנית, ויש להם היסטוריה של אלפי מכירות (ובהתאם: אלפי פידבקים). כאשר אתם מתמודדים על מוצר של גוף כזה - באמת שאין לכם מה לדאוג (כל עוד הפידבק החיובי גבוה, כמובן)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעה לא מגונה

בדקתם את מוניטין המוכר, ראיתם שהכל בסדר ואתם מוכנים עכשיו להגיש הצעה. מגיעים לחלונית בראש העמוד, רואים מה המחיר המוצע הנוכחי, ומציעים את ההצעה שלכם. שימו לב: כדי לקבל את המוצר במחיר הזול ביותר האפשרי אין חובה להציע את ההצעה הנמוכה ביותר האפשרית . המערכת של איביי מאפשרת לכם להציע את המחיר המקסימלי שאתם באמת מוכנים לשלם, אבל לשלם רק את המחיר הגבוה ביותר מבין כלל ההצעות שהתקבלו.

כלומר: נגיד שאתם מוכנים לשלם 20 דולר על מוצר. כרגע, ההצעה המירבית עבורו היא 5 דולר. אתם חושבים להציע 5.5 דולר, בתקווה לשלם פחות ממה שאתם באמת מוכנים לתת, בתקווה שלא יהיו עוד הצעות, וכך תרוויחו מההפקר. אבל גם אם תציעו מיד 20 דולר ואחריכם לא יהיו הצעות של מתחרים נוספים – תשלמו רק 5.5 דולר. כך מונעת איביי את הצורך לחכות לדקה ה-90 של המכירה ולהציע את ההצעה המינימלית האפשרית שנייה לפני שהיא נסגרת.

בגלל השיטה הזאת, יתכן מצב בו למרות שאתם רואים שההצעה הנוכחית היא 5 דולר, למשל, כאשר תציעו 6 דולר – מיד תקבלו הודעה שמישהו הגיש הצעה גבוהה מזו שלכם. זאת מכיוון שהמציע הקודם בעצם הציע יותר מה-5 דולר שצוינו, ואתם פשוט לא יכולים לראות את הסכום המקסימלי שהוא מוכן לשלם אם יצטרך. כל הצעה כזאת שלכם שתהיה בטווח שהוא מוכן לשלם, תעלה את המחיר שהוא ישלם אם יזכה (במידה ולא תציעו יותר מהסכום המקסימלי שהוא הסכים לשלם). אם עברתם את מה שהוא היה מוכן לתת (הגג שלו היה 20 דולר, אתם הצעתם 21) – הוא "נזרק" מהמשחק והמוצר שלכם (לפחות עד ההצעה הבאה).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

And the winner is...

בשעה טובה הסתיימה המכירה וזכיתם בה! המערכת שולחת לכם אי-מייל המודיע על כך, ואתם מתבקשים לשלם את סכום הקניה שלכם. התהליך הזה נעשה בקלות על ידי כפתורים גדולים וברורים שלחיצה עליהם מעבירה אתכם אוטומטית לחשבון הפייפאל שלכם, שם אתם צריכים ללחוץ על אישור העברת הסכום מחשבון הפייפאל שלכם לזה של המוכר. לאחר שעשיתם זאת אמור המוכר לשלוח לכם את המוצר תוך כמה ימים. כאשר המוצר נשלח – יגיע אליכם עוד אי-מייל, המבשר על כך.

כאשר המוצר מגיע אליכם הביתה – אתם אמורים לכתוב פידבק על המוכר, לתת לו ציון ("חיובי", "שלילי" או "נייטרלי") ולציין במשפט או שניים שהכל בסדר ("המוכר שלח את המוצר מהר. המוצר הגיע תקין"). גם המוכר יכתוב עליכם פידבק ("שילם מהר"), ולכן כדאי לא להתמהמה, לשלם מיד אחרי שזכיתם ובטח ובטח שלא להיעלם לאחר מכירה מבלי לבצע פעולת תשלום. קונים עם קרדיט רע חווים בעיות כמעט כמו מוכרים עם קרדיט רע – זה לגיטימי מצד מוכר לסרב למכור לכם אם יש עליהם ביקורות שליליות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לקנות על בטוח: Buy It Now

למרות שאיביי הוא אתר מכירות פומביות בהוויתו, קיימים בו לא מעט מוצרים אותם ניתן לרכוש כפי שרוכשים כל מוצר באתר קניות רגיל. יש מוכרים שפשוט מגדירים מחיר מסוים למוצר – וברגע שתסכימו לשלמו - המכירה תיסגר. מוכרים אחרים מציעים את שתי האופציות: מחיר בו המוצר יימכר מיד, או מכירה פומבית רגילה. צורת הקנייה המיידית, הקרויה Buy It Now, עובדת כמעט באותה הצורה של המכירה הפומבית: עמוד המכירה זהה, רק שבמקום חלונית להגשת הצעה תמצאו כפתור קניה. לידו אולי תהיה חלונית בה תוכלו להגדיר את מספר הפריטים בהם אתם מעוניינים (זאת במידה ואתם קונים מספק שיש לו סטוק ולא מוצר בודד). אחרי לחיצה על "קנייה" יימשך התהליך בדיוק כפי שקורה במכירה פומבית רגילה באתר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה עוד כדאי לדעת?

לא באמת נגענו כאן בכל האלמנטים הקשורים לקנייה באיביי. על חוויית הקניה המלאה על כל נדבכיה נכתבים ספרים שלמים (וזו לא הגזמה). השתדלנו לתת את הא'-ב' לקונה החדש והטרי, שעדיין לא יודע מי נגד מי במערכת המורכבת הזאת (אך גם הפשוטה למדי לתפעול).

חשוב לדעת שאיביי השיקה לאחרונה שירות בשם eBay Buyer Protection, המספק שכבת הגנה נוספת מעבר לכוכבים שתוארו. במידה ואינכם שבעי רצון מתפקודו של המוכר והתקשורת איתו אינה מספקת - פנייה לאיביי תערב את שירות הלקוחות שלהם, שיתקשר בעצמו עם המוכר וינסה לעשות סדר.

לפני כל קניה שאתם מבצעים, קחו בחשבון את המכס הישראלי. כן, זה נחמד שמצאתם אייפון ב-500 ש"ח פחות ממה שהוא עולה בארץ, אבל כאשר מגיע המכשיר למלתעות המכס - שם יכולים להוסיף לו "סכום שחרור" נאה שיהפוך את הרווח שלכם לשולי עד לא קיים.

שימו לב גם למטבע המכירה. אמנם המטבע הנקוב הרווח באיביי הוא דולרים, אך יש גם כאלו שמגדירים מחיר במטבעות אחרים, כמו דולר אוסטרלי.

עוד יש להסתכל טוב טוב על עלות משלוח. מוצרים רבים באיביי נמכרים בגרושים, אבל מכיוון שרובם נמצאים בארצות הברית - המשלוח היקר (יחסית) לישראל מבטל את אלמנט המציאה. שכיח לראות דיסקים או ספרים המוצעים בדולר או שניים, כאשר משלוח לישראל מוסיף למחיר הסופי עוד 10 דולר ויותר, והופך את המחיר זהה לזה של החנות שמתחת לבית (אצלה גם לא צריך לעבור את תהליך הבידינג, לחכות שבועיים למוצר וללכת לאסוף אותו מסניף הדואר). הדבר נכון במיוחד למוצרים כבדים (ספרים, למשל).

כדאי לקנות באיביי כאשר אתם לא מוצאים את המוצר בארץ, כאשר המחיר זול משמעותית, המוכר אמין והמכס לא מתערב.

בסופ"ש הבא: איך למכור באיביי

  • עוד באותו נושא:
  • איביי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully