וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"85% מהתמונות באינטרנט מפרות זכויות יוצרים"

מתן מיטלמן

22.11.2010 / 6:56

מנכ"ל פיקסקאוט, המפתחת טביעת אצבע דיגיטלית לתמונות, חושף נתונים על ההפקרות בשוק בנושא זכויות היוצרים

הררי המידע שאליהם אנו נחשפים מדי יום - בפורמט של טקסט, תמונות, מוסיקה או וידאו - נדמים לעיתים כפסגות שאינן ניתנות לכיבוש בבואנו למיין, לעבד ולזהות את המידע. בשנים האחרונות החלו חברות שונות להיענות לאתגר, על ידי פיתוח דרכים חדשות לזיהוי המידע במהירות ובדייקנות. דוגמה נהדרת לכך היא שאזאם, אפליקציה נפוצה למכשירי הסמארטפון, היודעת לזהות כמעט כל קטע מוסיקלי תוך שניות ספורות. טכנולוגיית הזיהוי אינה משמשת רק לבידור, אלא גם מסייעת להגן על זכויות יוצרים.

חברת picscout (פיקסקאוט) הישראלית, שהוקמה לפני שמונה שנים על ידי אופיר גוטלזון ואייל גורא, היא המובילה בעולם בתחום הזיהוי ושמירת זכויות היוצרים של תמונות. הבסיס לפעילותה של החברה הוא ה-image tracker, אלגוריתם מתמטי היודע לייצר "טביעות אצבע" של תמונות ומאפשר לזהות אותן גם לאחר שינויים מהותיים שנעשו בהן. בנקי תמונות גדולים כמו getty images ו-corbis, שבבעלות ביל גייטס, מעבירים לפיקסקאוט את מאגרי התמונות שלהם לשם יצירת טביעות אצבע, ואלה משמשות לזיהוי התמונות באינטרנט ולמעקב אחר השימוש בהן. בחברה הושקעו עד עתה פחות ממיליון דולר, בעיקר על ידי האנג'לים לני רקנאטי ויאיר גולדפינגר.

שוק התמונות העולמי, שאת שוויו מעריך המנכ"ל גוטלזון בכ-2 מיליארד דולר בשנה, סובל מהפרות חוזרות ונשנות של חוקי זכויות היוצרים, בדומה לשוק המוסיקה או הסרטים. לעתים קרובות, מופתעים בעלי זכויות יוצרים על תמונות - אדם פרטי או חברות שבבעלותן מאגרי תמונות - לגלות כי תמונות השייכות להם מופיעות באמצעי תקשורת ומדיה, וללא כל תשלום על השימוש בהן. במקרים אלה, צרכני התמונות - חברות התקשורת, חברות הפרסום וגם בעלי אתרים פרטיים - חושפים את עצמם לתביעה כספית עקב חוסר מודעות לנושא, או חוסר נכונות לשלם עבור התמונות.

קרדיט לכל תמונה

"יותר מ-85% מהשימושים המסחריים של תמונות ברשת מפרים זכויות יוצרים", טוען גוטלזון. ופיקסקאוט מרוויחה מכך: הכנסות החברה הן 5-10 מיליון דולר בשנה. חלק מהן מגיעות מתמלוגים: החברה סורקת את אתרי האינטרנט ב-14 מדינות, ומשווה את התמונות שבהם למאגר החתימות של החברה במהירות עצומה. הדו"חות המופקים על ידי החברה מועברים ללקוחותיה, ובמקרה שהלקוח מחליט לפנות לערכאות משפטיות בעקבות שימוש לא חוקי בתמונה, זוכה פיקסקאוט באחוזים מסוימים מהתביעה.

אך זהו אינו מקור ההכנסות היחיד של החברה. "המטרה שלנו היא שכל תמונה תקבל את הקרדיט שלה", טוען גוטלזון, אך המלחמה הגלויה במפרי זכויות היוצרים נידונה מראש לכישלון ובחברה הבינו כי עליהם לגשת לבעיה בדרך אחרת. על כן פנו בחברה ליצירת מודל הכנסות נוסף - שדומה מאוד למודלים הקיימים כיום בשוק המוסיקה, כמו חנות אייטיונס של אפל - שמטרתו להקל על הצרכנים לרכוש את התמונות. הדבר נעשה באמצעות הפיכת הגישה למאגרי התמונות לנוחה וידידותית ויידוע הצרכן מבעוד מועד על זכויות היוצרים של התמונה.

"אחת המטרות שלנו היא ליצור מסלקה של זכויות", אומר גוטלזון. לשם יצירת מעין "בורסת תמונות" כזו, פיתחה החברה מוצר נוסף, ה-image irc, שמשמש מאגר טביעות אצבע של תמונות מ-180 שותפי תוכן, בהם גם חברות כמו dreamstime המוכרת תמונות בדולר. אל מאגר המידע מצטרף תוסף חינמי לדפדפני פיירפוקס או אקספלורר, בשם image exchange, המיועד לצרכני התמונות. התוסף, לו הושקה גרסה שנייה בשבוע שעבר, סורק את כל התמונות בעמוד הנצפה ומשווה אותן למאגר של פיקסקאוט. אם העמוד מכיל תמונות השייכות לאחת מלקוחות החברה, התוסף יודיע על כך ויפנה את הצרכן לבעל הזכויות.

הכנסות החברה מהמוצר מגיעות מהקלקות של הצרכנים על התמונות. מודל דומה קיים כבר בעולם הווידאו ברשת: אתר שיתוף הווידאו יוטיוב, שבבעלות גוגל, מציע כיום טכנולוגיה לשמירה על זכויות היוצרים של הסרטונים המועלים אליו. הטכנולוגיה שהטמיעה גוגל באתר מאפשרת לה להשוות את הסרטונים המועלים אליה למאגר טביעות אצבע של סרטונים בעלי זכויות יוצרים. אם הסרטון מפר זכויות יוצרים, גוגל מאפשרת לבעל הזכויות לבחור בין שלוש אפשרויות: להוריד אותו, לקבל את נתונים על הגולשים המגיעים אליו, או להציב פרסומות במהלך הסרטון.

התוכן מחכה לכסף

פיקסקאוט מחזיקה כיום טביעות אצבע של יותר מ-50 מיליון תמונות, וצפויה להגיע עד סוף השנה ל-100 מיליון תמונות. גוטלזון אומר כי בכך אין די: "ההערכה שלנו היא שאנחנו צריכים להגיע ל-400 מיליון תמונות, שיהוו מסה קריטית. אך לא כל התמונות מעניינות אותנו, אלא רק התמונות שיש ערך לידיעה מי הבעלים שלהן".

"יש המון תוכן שמחכה לקבל כסף", אומר גוטלזון, ובפיקסקאוט לא נחים על זרי הדפנה, אלא מכוונים גבוה. בחברה מדברים על שיתופי פעולה אפשריים עם חברות כמו אדובי או ענקיות חיפוש למיניהן. המטרה בשיתופי פעולה כאלה היא להטמיע את הטכנולוגיה של החברה בתוך מוצרים שונים. כך למשל, חיפוש תמונות בגוגל יוכל להניב נתונים בנוגע לרישיון השימוש בתמונה, מי הבעלים שלה והפניה ישירה אליו. כעת נותר לראות האם אכן יתממש החזון של פיקסקאוט, או שהפרת זכויות היוצרים בעולם התמונות תימשך ללא הפרעה.

כיצד פועלת פיקסקאוט?

1. מקבלת תמונה המוגנת תחת זכויות יוצרים מלקוחות החברה

2. יוצרת טביעת אצבע של התמונה ומכניסה אותה למאגר

3. סורקת אתרי האינטרנט ומאתרת עמודים שבהם מופיעה התמונה

4. אם זכויות היוצרים הופרו והדבר מוביל לתביעה - פיקסקאוט זוכה בנתח מהתמלוגים

5.מציעה גם פתרון ידידותי לצרכני התמונות: חיפוש באמצעות התוסף image excange

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully