וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככל שתקנו יותר - הרי זה משובח

אורנה לביא שטיינר

26.11.2010 / 13:01

יום שישי שחור-ורוד: קל להשמיץ את הקפיטליזם ואת תרבות הצריכה? אורנה לביא שטיינר מסבירה למה דווקא זכותו הבסיסית של הצרכן לקנות - והרבה - היא זו שיכולה להציל את הכלכלה העולמית

ציפיה דרוכה של שבועות ארוכים והנה מגיע הרגע. היום (שישי) נשמע את יריית הפתיחה של חגיגת הקניות הגדולה בארצות הברית. חלומות ורודים רבים עומדים להתממש. בעלי משפחות שתיכננו קניות משמעותיות לבית ומחכים להוזלות המסורתיות של יום שישי השחור, ילדים ששיחררו רמזים עבים על מתנות לקראת חג המולד, קמעונאים שחיכו חודשים לשמוע את תיקתוק הקופות הרושמות, ויצרנים המקווים לשיחרור המלאים שנערמו במחסנים. אם החלומות יתממשו, הרי שכולם יחייכו.

יום המנוחה שנלווה לסעודת חג ההודיה, מאפשר לזוללי תרנגול ההודו לאזור כוחות לקראת העבודה הקשה באמת. עמידה של שעות בתורים המשתרכים מידי שנה מול החנויות ביום שישי השחור. הצרכנים ישכימו קום עם שחר (או לילה קודם) ויתפסו מקום טוב בתחילת התור כדי לממש את זכותו הבסיסית של כל צרכן מצוי: לקנות. וכל המרבה הרי זה משובח. בעיני הצרכן, הוא הופך לצרכן נבון עוד במהלך העמידה בתור, בעודו מעיין באפליקציית האייפון האחרונה המאפשרת לו השוואת מחירים בין הרשתות. אם הוא בחר בתור הנכון, הוא צריך לזכות במוצר הנכון. והצרכנים יעשו הרבה כדי לזכות במוצרים ולממש את חווית הקניה, גם אם החוויה כוללת רמיסת אנשים אחרים בתור (או רמיסת עובד וולמארט ב-2008).

הציניקנים ימהרו להתריע כי הנה, תרבות הצריכה שוב משתלטת על חיינו. אנו, חיילי הצריכה הפרטית, משמשים כלי בידי התאגידים הגדולים, המשפיעים עלינו לרכישת מוצרים בהם אין לנו צורך. כמה קל ו"פוליטיקלי קורקט" להשמיץ את היצרנים והקמעונאים העושים הון על גבינו. שוב צל הקפיטליזם המרושע מאיים על הצרכן התמים.

צל הקפיטליזם המרושע

לעיתים אנו שוכחים כי אנו חיים בסביבה בה דבר משפיע על דבר. רבים מהצרכנים הפוטנציאלים מובטלים כיום. שיעור אבטלה של 9.6% בארצות הברית רומז כי כח הקניה של הצריכה הפרטית חלש יותר. אם הצרכנים יקנו פחות , כפי שקרה בשנה שעברה, ביום שישי השחור, אז כמות הקונים עלתה, אולם הרכישה הממוצעת לצרכן ירדה, הרי שהקמעונאים ירוויחו פחות. הם ירכשו פחות מהיצרנים, שיאלצו, כדי לא להפסיד, לייצר פחות. מפעל המייצר פחות, מפטר עובדים. והנה – במעגל פשוט, יעלה שוב מספר המובטלים. במשוואה הפוכה, צריכה גבוהה תביא לרווח לקמעונאים, שיזמינו יותר מהיצרנים, שייצרו יותר ויהיו זקוקים ליותר ידיים עובדות, דבר שיביא לירידה באבטלה, ולעליה בכח הקניה של הצרכנים וחוזר חלילה במעגל אופטימי.

חוסנה של הכלכלה האמריקאית מהווה אבן יסוד בכלכלה העולמית. התאוששותה תלויה רבות בצמיחת התמ"ג. כפי שפירסם משרד המסחר האמריקאי, הצמיחה בתמ"ג ברבעון השלישי של השנה באה הודות לעלייה ניכרת בצריכה הפרטית בארה"ב שמהווה כ-70% מהתמ"ג. כלומר, בסוף, הכל תלוי בצרכן הקטן.

יום שישי השחור עלול ליצור אסוציאציה של חשש. מה פתאום שחור? אולם בניגוד לצבע האדום בעזרתו סימנו בעבר בפנקסי החשבונות הפסדים, הרי שההכנסות נרשמו בשחור. השחור יסמן לנו סוף כל סוף אופטימיות. ביום שבת יפורסמו נתוני הצריכה הפרטית לאחר חגיגת הקניות של יום שישי, וביום שני בבוקר תהיינה נשואות עינינו אל מסכי הבורסה האמריקאית, בתקווה שאדום לא יהיה.



* ד"ר אורנה לביא שטיינר היא סגנית דיקן המרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully