וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר חושף את התוכנית הירוקה לממשלה

רם עוזרי

28.11.2010 / 13:45

מינהל הרכש באוצר שם לו למטרה להעביר את צריכת החשמל של הממשלה ליצרנים המפיקים חשמל מגז. תמריצים מיוחדים יינתנו לספקי מוצרים ממוחזרים או מתכלים מנייר, פלסטיק וניילון

על רקע דו"ח ועדת המנכ"לים הבין משרדית, שממליצה על תכנית בעלות 2.2 מיליארד שקל להפחתת פליטות גזי חממה, שוקד גם מינהל הרכש באוצר על תוכנית ירוקה לממשלה.

"מינהל הרכש במשרד האוצר שם לו למטרה להביא לשינוי התפיסה הכלכלית סביבתית ברכש הממשלתי", נכתב במסמך של המינהל שהגיע לידי themarker.

המסמך סוקר את כל המכרזים של המינהל, הקיימים והמתוכננים, בהם משולבים קריטריונים סביבתיים. כך למשל, מהמסמך עולה כי במינהל הרכש שוקדים בימים אלה על מכרז להעברת חלק מצריכת החשמל של הממשלה ליצרני חשמל פרטיים בתחנות כוח המופעלות בגז.

"השימוש בגז לשם הפקת חשמל הנו ידידותי יותר לסביבה וחסכוני יותר מבחינה כלכלית", כותבים על כך במינהל הרכש. כיום מכרז שכזה עוד לא רלבנטי, משום שאין עדיין יצרני חשמל פרטיים, אולם יש בכך הצהרת כוונות של מנהל הרכש בכל הנוגע ליום שאחרי שיתחילו לפעול בישראל יצרני חשמל פרטיים.

השילוב בין שיקולים סביבתיים ושיקולי עלות מופיע גם במספר מכרזים שמתכנן המנהל תחת הכותרת "התייעלות אנרגטית". כך למשל, מכרז למערכת בקרת עלויות, שמטרתו לאפשר בדיקת צריכת החשמל במשרדי הממשלה, נמצא בימים אלה בשלבי בדיקת תוצאות. כמו כן, במשרד בוחנים את האפשרות לרכישת מערכת לכיבוי תחנות עבודה מרחוק לשם הקטנת צריכת החשמל במערך המחשוב של המשרדים.

מערכות אלה יצטרפו למאמץ שמשקיעים במנהל הרכש להפחית את בזבוז האנרגיה במשרדי הממשלה כאשר כל המכרזים לרכישת מוצרי חשמל, כמו מחשבים, מדפסות ומכונות צילום, כוללים תנאי תקן שמטרתם להבטיח צריכת חשמל נמוכה.

גם במסגרת המכרז לציוד משקי מתכננים במנהל הרכש לשלב קריטריונים של איכות סביבה. במסגרת המכרז עליו עובדים היום במינהל, יינתנו תמריצים מיוחדים לספקים של מוצרי נייר, פלסטיק וניילון לתת העדפה למוצרים ממוחזרים או מתכלים. במנהל מעריכים את היקף הרכש הממוחזר של הממשלה כיום במיליון וחצי שקל בשנה, וצופים כי המכרז החדש צעד יגדיל את היקפי הרכש הללו בצורה משמעותית.

נייר בעלות של 30 מיליון שקל בשנה

בתחום הנייר מתכננים במינהל הרכש מכרז לרכישת נייר ממוחזר. בימים אלה עובדים במינהל הרכש על גיבוש קריטריונים להגדרת נייר ירוק שישולבו במכרז עתידי, כאשר המטרה המוצהרת של המנהל היא להביא ל-"שיפור איכות הסביבה ברמה העולמית".

הממשלה היא הצרכן הגדול במשק של נייר משרדי ורכישות המשרד מסתכמת בעלות של 30 מיליון שקל בשנה. בתחום זה, יש לציין, שיקולי עלות ושיקולי סביבה אינם הולכים יד ביד. לפי הערכות בשוק, מחיר הנייר הממוחזר עבור רוכש גדול כמו מנהל הרכש יהיה גבוה ב-20% ממחירו של נייר רגיל.

ליאור אגאי, ראש מנהל הרכש, מסביר את השינוי העובר על מנהל הרכש: "עד היום התמקדו במשרד האוצר בפעולות להגברת המודעות של משרדי הממשלה לנושאי הסביבה, בעיקר בקרב מנהלי רכש הרכש של המשרדים. היום יש ניסיון לגיבוש מדיניות כלכלית סביבתית כוללת יותר. הקמנו צוות ירוק יחד עם המשרד להגנת הסביבה וחברת bdo, ובכל מכרז רכש בעל השלכות סביבתיות אנו מחפשים את הקריטריונים והדרישות המתאימים מנקודת מבט של איכות סביבה".

במסגרת מכרז של המשרד להגנת הסביבה, נבחר משרד היעוץ bdo זיו האפט לספק שירותי ייעוץ למנהל הרכש. bdo, בראשות אבי בלאו, מנהל תחום הקיימות במחלקה לאחריות תאגידית של החברה, ייעצו למנהל הרכש בכל הקשור למפרט של מוצרים ירוקים במכרזים עתידיים, וכן יספקו למנהל הרכש סקירות שוק המפרטות את מצב השוק תוך דגש על הספקים הקיימים בארץ שמסוגלים לעמוד במפרט הירוק הרצוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully