וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת הדיוטי פרי: 50% מהחנויות ייצאו למכרז חדש

זוהר בלומנקרנץ ועדי דברת-מזריץ

29.11.2010 / 8:20

יפורסמו מכרזים ל-31 חנויות בטרמינל, שיכללו גם תחומים חדשים כמו פאב ומסעדת סושי. לפי הערכות של רש"ת, היקף המכירות של החנויות העומדות מגיע ל-180 מיליון שקל בשנה

כמחצית מחנויות הדיוטי פרי יוצאות למכרז חדש: רשות שדות התעופה (רש"ת) תפרסם מכרז למציאת זכיינים ל-31 חנויות ובתי קפה, מתוך 60 החנויות הפעילות בדיוטי פרי.

מועצת המנהלים של רשות שדות התעופה (רש"ת), בראשות עובדיה עלי, אישרה בסוף השבוע את תוכנית הפיתוח המסחרית החדשה לטרמינל הנוסעים בנתב"ג ל-2011-2012. המכרז יכלול גם תחומים חדשים שלא היו קיימים עד כה בהם פאב ומסעדת סושי, שתוקם במתחם הדיוטי פרי ובמתחם "שחקים" בטרמינל. לפי הערכת רש"ת, היקפי המכירות בחנויות הטרמינל העומדות למכרז מגיעים ל-180 מיליון שקל בשנה.

במקביל יסתיימו 29 חוזים עם עסקים קמעוניים - חנויות, מסעדות ובתי קפה - בטרמינל 3. חוזים אלה נחתמו עם פתיחת הטרמינל ויגיעו ב-2011 לתום תקופת ההתקשרות עם הזכיינים.

בין החנויות שהחוזה שלהן מסתיים ומיקום החנויות שלהן יוצא למכרז נמצאות ה. שטרן, חנות השעונים של סקאל וה. שטרן, חנות ההלבשה התחתונה ג'ק קובה, דיזל, מיכל נגרין, בית הקפה סגפרדו, מסעדת רפאלו ומסעדת קוסקה.

חנויות רבות לא שורדות את תקופת החוזה

במהלך תקופת המכרז הנוכחית עזבו את הדיוטי פרי חנויות רבות לפני שהסתיים החוזה שנחתם עמן לשבע שנים. כך קרה עם חנות האלקטרוניקה של סקאל שבמקומה נכנסה באג, חברת בר הפצה מתחום הספרים שעזבה לפני מועד סיום החוזה בשקט יחסי ושבמקומה נכנסה סטימצקי, וחנות משקפי השמש אירוקה - שטענה שהחנות לא היתה רווחית, בין היתר משום שלא פעלה בשבת - ובמקומה נכנסה אופטיקנה.

בחלק גדול מהמכרזים, רשתות לא עמדו בתור כדי להתמודד על המקומות שהתפנו. הדוגמה הזכורה ביותר היתה במכרז להחלפת חנות האלקטרוניקה של סקאל, שבו היתה רק מתמודדת אחת - באג.

"הרבה זכיינים עזבו בשנים האחרונות באמצע החוזה עם רש"ת", אמר שוכר בנתב"ג. "יכול להיות שבמכרזים הבאים זה ישתנה. אבל עד עכשיו היו הרבה עזיבות ולא הרבה התמודדו על המקומות שהתפנו".

כל אלה העלו שאלות בדבר רווחיות העסקים הפועלים בנתב"ג ותנאי המכרז התקפים במקום מאז 2004, בעוד שהדיירים היו סבורים שהרווח של רש"ת אינו פרופורציונלי ביחס להכנסות הזכיינים. בעלי העסקים יצאו נגד דמי ההרשאה (תמלוגים שנתיים) שגובה רש"ת לאורך השנים. דמי ההרשאה צמודים לכמות הנוסעים, והעלייה במספרם בשנים האחרונות הפכה את התמלוגים למעמסה גדולה על הזכיינים.

"יש חנויות שהולך להן מצוין, בעיקר בתחומים של הסעדה וקוסמטיקה ובשמים, ויש כאלה שלא הולך להם טוב. הרבה חנויות התחלפו והיו הרבה מאוד טענות על התנאים שמציבה רש"ת", מספר שוכר אחר בנתב"ג. "כשסגפרדו של דור אלון זכו במכרז על בית הקפה, לפי סכום אדיר של 9.2 מיליון שקל בשנה, היה ברור שטובת הצרכן לא עומדת בראש מעייניה של רש"ת, כי כדי לשלם את הסכום הזה הם יצטרכו לגבות מחירים גבוהים".

עם זאת, החנויות שכן נפתחו לא סובלות מהיעדר הכנסות. "זה הקניון הכי מצליח בישראל", מסביר תמיר בן שחר, מחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. "ההכנסות שלהם למטר גבוהות מאוד. אפשר להגיד שזה המרכז המסחרי הכי רווחי בישראל. יש שם לקוחות שבויים והגידול בתנועת התיירים משפיע לחיוב. אני יודע שיש עסקים שהתחלפו, אבל אני בטוח שיהיו כאלה שיהיו מוכנים להיכנס במקומם מחר".

"אני מקווה שרש"ת תפיק את הלקחים והמכרזים הבאים יהיו הגיוניים יותר עבור הזכיינים", אמר מפעיל חנות בנתב"ג.

החנויות בדיוטי פרי נוטות להסתבך

החנויות והזכיינים בדיוטי פרי עברו לא מעט זעזועים בשנתיים האחרונות. כך, סקאל סגרה בסוף 2008 את חנות הדיוטי פרי למוצרי חשמל ואלקטרוניקה בנתב"ג. היא הסבה את החנות בקניון ארנה שבהרצליה לחנות עודפים, וכך הצליחה להיפטר מהמלאי שעמו נותרה.

חנות באג בדיוטי פרי נסגרה אף היא לזמן קצר בסוף 2009 ונפתחה מחדש, לאחר שאנשי רשות המסים פשטו עליה בחשד כי בחנות נמכרו מוצרים פטורים ממכס גם ללקוחות שלא היו בידם כרטיסי עלייה למטוס. גם חנויות סקאל-שטרן והחנות של מיכל נגרין עמדו באוגוסט השנה גם כן בסכנת סגירה מאותה סיבה.

יו"ר מועצת המנהלים של רש"ת אמר כי "רש"ת פועלת כגוף עסקי בפרמטרים מסחריים, ושואפת כל העת לפעול למקסום הכנסותיה; אלה מושקעות בשיפור הבטיחות, התשתיות, השירות והנוסעים שמשתמשים במתקניה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully