וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה את הפרטת בנק לאומי

פנחס וולף

30.11.2010 / 13:13

התרגשות והערכות בשוק ההון: ועדת הכספים נתנה את אישורה ומכירת אחזקות המדינה בבנק לאומי יצאה לדרכה, למרות הבעת החשש של מספר ח"כים על הותרת הבנק ללא גרעין שליטה

ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) סופית את מכירת אחזקות המדינה בבנק לאומי, זאת לאחר שהיא דחתה את הרוויזיה שהוגשה לוועדה בשל הסכסוך בין הבנק לעובדיו בנוגע לשכרם. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי הוא קבע ישיבה עם הנהלת הבנק ודרש ממנה לדון עם העובדים.

גפני אמר עוד כי הינו "שמח שההסכם נחתם והוא יעגן את מעמדם של העובדים". לדבריו, "דיברה איתי יושבת ראש ועד העובדים והודתה על המעורבות שלנו אשר סייעה בכך, גם סמנכ"ל הבנק אמר לי כי הם שבעי רצון. יש עוד הרבה מהמורות בדרך אך אנו מאשרים את מכירת הבנק, כשהממשלה תלך לתהליך הזה, הדבר יעבור לוועדה החסויה".

כעת, עם אישור ההפרטה, יוכל החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, להתחיל למכור את מניות לאומי באמצעות מכרז שיערוך בין בנקי השקעות זרים הפועלים בישראל. יש לציין כי כל מכרז מסוג זה למכירת המניות, יצטרך לקבל אישור פרטני בתת-ועדה של ועדת הכספים. בשבוע האחרון נערכו בשוק ההון לתחילת ההפצת מניות לאומי. בנק השקעות זר שיזכה במכרז, עשוי להתקשר עם ברוקר מקומי כדי לבצע הפצה בשוק המוסדי המקומי. וכך, גם בקרב הברוקרים ניכרת היערכות לתחילת ההפצה של מניות לאומי.

ללא גרעין שליטה

שווי השוק של מניות לאומי שבידי המדינה מגיע ל-2.72 מיליארד שקל, וייתכן שהמדינה תחליט למכור אותן בשתי חבילות שונות, כדי לא ליצור לחץ על המניה במכירה של אחזקה בשווי כה רב. המכשול היחיד שעומד בפני תחילת ההפצה של מניות לאומי הוא אישור של תיקון לחוק מראני, הקובע הוראות שלפיהן יפעל בנק ללא גרעין שליטה. התיקון חשוב, מכיוון שלאחר שהמדינה תמכור את אחזקותיה בבנק, לאומי יהיה הבנק היחיד במערכת הבנקאות שלא יהיה בו גרעין שליטה.

חמישה ח"כים תמכו במכירה - גפני, ציון פיניאן, אמנון כהן, פאינה קירשינבאום וליה שמטוב, ואילו הח"כים יחימוביץ', חרמש וראלב מג'אדלה (העבודה) - התנגדו. הוועדה הקציבה למדינה חצי שנה לצורך השלמת המכירה.

ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) שנמנתה בין המתנגדים למכירת הבנק, אמרה כי "אין לנו מושג איך ייראה הבנק בלי גרעין שליטה, מדובר בצעד חסר אחריות ובלתי מובן".

לדבריה הצטרף ח"כ שי חרמש (קדימה) אשר אמר כי ההיסטוריה תוכיח שלא מדובר בצעד נכון. "אנו עוסקים בנכס שעל פי כל בר דעת אין סיבה למכרו. מניות בנק לאומי טרם מיצו את הפוטנציאל הגלום בהן. העיתונים הבוקר כבר דנו בברוקרים שרק מחכים להפרטה. מעבר לכך אנו נכנסים למצב מסוכן שטרם היה כמותו, בו יהיה בבנק גרעין שליטה סמוי. כשהיסטוריון יכתוב על המקרה בעוד 10 שנים וינתח את התנהלותה הכלכלית של מדינת ישראל, אני מקווה שיציין שהיו ח"כים שהתריעו שזו תהיה בכייה לדורות" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully