וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירי הדירות בישראל הם פצצה מתקתקת"

רנית נחום-הלוי

18.12.2010 / 11:30

ליו"ר מרכז הבנייה, ערן רולס, הרבה מה לומר על מצב מחירי הדירות בישראל. לדעתו, אין בשוק הנדל"ן בעל בית. "במקום לטפל בבעיית הדיור לצעירים, שר האוצר מתעסק בזוטות"

משרד האוצר פתח במלחמה חדשה נגד משקיעי הנדל"ן, כאשר הכריז על הגדלת מס הרכישה על דירות שניות ופטור ממס שבח, כדי לגרום למשקיעים למכור את הדירות ולהציף את השוק. מאבק דומה ניהלה הממשלה בחודשים האחרונים נגד החקלאים, כדי שאלה ישחררו קרקעות בחזקתם המיועדות למגורים. בד בבד העניקה הממשלה תמריצים לקבלנים כדי שישחררו קרקעות היסטוריות שהם מחזיקים. אבל לדעתו של יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, ערן רולס, כל זה אינו מספיק.

"מחירי הדירות בישראל הם פצצה מתקתקת", אומר רולס. "במקום לטפל בבעיית הדיור לצעירים, שר האוצר יובל שטייניץ מתעסק בזוטות ותיקונים מתמטיים של מיסוי שאין להם קשר לשורש הבעיה. אסור לשכוח שב'דירות המשקיעים' מתגוררות בשכירות משפחות שום שאין להן יכולת לרכוש דירה בעצמן. מי מסוגל לשלם כיום כל כך הרבה כסף לדירת ארבעה-חמישה חדרים במרכז? צריך לזכור שהמחירים עלו בכ-70% בשלוש השנים האחרונות. אם בזמנו משפחה ממוצעת היתה משלמת 1,500 שקל בחודש למשכנתא, כיום היא משלמת כפול ונוצרים חובות גדולים מאוד. צריך להפסיק עם היח"צנות ולהתחיל לדאוג לקרקעות לבנייה".

לדעת רולס, "כל מה שקורה במשק נובע מכך שאין בישראל מבוגר אחראי שנוטל אחריות על פתרונות הדיור. אף ששר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בהחלט מתאמץ, אין לו את כל הפתרונות ולא כל השליטה בידו. נוצר מצב שנגיד בנק ישראל, שלכאורה לא קשור באופן ישיר לנדל"ן, מנסה לקחת את תפקיד המבוגר האחראי ולהעלות את שיעורי הריבית על המשכנתא. זה לא תפקידו של הנגיד להשפיע על מחירי הנדל"ן, ובסופו של דבר מי שישלם את המחיר הן המשפחות הצעירות".

אז מה לדעתך צריך לעשות?

"צריך שיהיה בעל בית, מבוגר אחראי. כיום ישנם לפחות שישה משרדים שמתערבים בשוק הנדל"ן וכל אחד מושך לכיוון אחר: משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, הבינוי והשיכון, התשתיות, הגנת הסביבה ומשרד התמ"ת שאחראי על נושא העסקת עובדים זרים. זה לא עובד ככה. כל הפתרונות שמציעה הממשלה הם פתרונות קסם. הפתרון הנכון היחיד הוא שיווק של קרקעות לעשרות ומאות אלפי דירות שייבנו תוך שנתיים, יגדילו את ההיצע ויורידו את המחירים. צריך להתמקד בהכשרת הקרקע לבנייה, בתכנון ובהוצאת היתרים מהר ככל האפשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully