וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בוול סטריט נסגר בירידות

נמרוד הלפרן

8.1.2011 / 0:00

שבוע המסחר הראשון של השנה בבורסת ניו יורק נסגר בירידות שערים. דאו ג’ונס ירד ב-0.2%, נאסד”ק ירד ב-0.3%. עם זאת בסיכום השבועי רשמו המדדים עלייה

בורסות וול סטריט נסגרו בירידות ביום המסחר האחרון של השבוע הראשון של שנת 2011 לאחר פרסום נתונים על שוק התעסוקה בארה"ב, אשר מהם עלה כי שיעור האבטלה נפל לשפל של 20 חודשים אולם מספר המשרות שנוספו לשוק העבודה היה נמוך מהצפוי. עם זאת, בסיכום שבועי, השלימו הבורסות עלייה שבועית שישית ברציפות.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.2% לרמה של 11,674 נקודות, אולם בסיכום שבועי עלה ב-0.8%; מדד נאסד"ק נסוג ב-0.3% לרמה של 2,703 נקודות; מדד S&P 500 איבד 0.2% לרמה של 1,271 נקודות, אך עלה בשבוע כולו ב-0.9% - עלייה שבועית שישית ברציפות, רצף העליות השבועי הממושך ביותר מאז אפריל. המדד עלה בחודש שעבר ב-6.5% - חודש דצמבר הטוב ביותר מאז שנת 1991 - ועלה ב-2010 כולה ב-13%. עליות נרשמו בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.08% לרמה של 3.32%.

רבעון רביעי רווחי

החברות הגדולות בארה"ב צפויות לרשום את הרבעון הרביעי הרווחי ביותר בתולדותיהן, ואת הרווח השנתי הגבוה ביותר מאז שנת 2007, לפי סקר אנליסטים שערכה סוכנות הידיעות בלומברג.

החברות הנכללות במדד S&P 500 צפויות לרשום ברבעון הרביעי רווח כולל למניה של 22.05 דולר, גידול של 20% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת והרווח הגבוה ביותר שרשמו ברבעון רביעי כלשהו מאז החלה סוכנות הידיעות בלומברג לעקוב אחר נתון זה בשנת 1992. בניכוי רווח המגזר הפיננסי, נרשמה עלייה של 12% ברווחי החברות.

הגידול הצפוי של 20% ברווחי החברות ברבעון הרביעי, משקף האטה לעומת זינוק של 25% ברווחים ברבעון השלישי, וקפיצה של 40% ברווחים ברבעון השני של השנה. בסיכום שנתי, צפויה 2010 להיות השנה הרווחיות ביותר של כל החברות הנכללות במדד S&P 500 מאז שנת 2007.

גוברים הסימנים להתאוששות בת-קיימא של כלכלת ארה"ב, אמר היום יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, במסגרת עדותו בפני ועדת התקציב של הסנאט האמריקאי. עם זאת, יו"ר הבנק המרכזי הוסיף כי הוא עדיין מודאג מהתאוששותו האיטית של שוק העבודה, והזהיר כי עדיין קיים סיכון לדפלציה.

"ישנן ראיות גוברות להתבססותה של התאוששות שמתקיימת בכוחות עצמה בצריכה הפרטית והוצאות העסקים", אמר ברננקי. "בסך הכל, נראה צפוי שיפור מתון בקצב ההתאוששות הכלכלית ב-2011 לעומת 2010", הוסיף. עם זאת, הזהיר יו"ר הבנק המרכזי כי "המשך שיעור האבטלה הגבוה, אשר פוגע בהכנסות משקי הבית ובטחון הצרכנים, עלול להעמיד בסיכון את כוחה וכושר עמידתה של ההתאוששות".

ברננקי, בנאומו הראשון בקונגרס מאז השקת תוכנית ההרחבה הכמותית החדשה של הבנק הפדרלי, במסגרתה רוכש הבנק המרכזי אג"ח ממשלתיות בסך 600 מיליון דולר, הגן על התוכנית ציין כי לבנק הפדרלי יש את הכלים הנדרשים לשנות כיוון כאשר יהיה צורך בכך. הבנק המרכזי "מחויב לחלוטין" למאבק באינפלציה, הוסיף. ברננקי גם קרא לקונגרס לגבש תוכנית אמינה לצמצום הגירעון בתקציב הפדרלי.

"שיעור אינפלציה נמוך ביותר מגביר את הסיכון לזעזועים חדשים שעלולים לדחוף את הכלכלה לדפלציה. דלפציה שנובעת מהאטה כלכלית עלולה להוביל לתרופות ארוכות של ביצועים כלכליים חלשים", הוסיף ברננקי.

מוקדם יותר היום מסר משרד העבודה האמריקאי כי 103 אלף משרות חדשות נוספו לשוק התעסוקה בארה"ב בדצמבר ושיעור האבטלה ירד ל-9.4% - הנמוך ביותר מאז חודש מאי 2009. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה חדה יותר של 150 אלף במספר המשרות אך לירידה מתונה יותר בשיעור האבטלה לרמה של 9.7%. בשנת 2010 כולה, היה שיעור האבטלה בארה"ב 9.6% - הגבוה ביותר מאז שנת 1983. במהלך שנה שעברה נוספו לשוק העבודה בארה"ב כ-1.1 מיליון משרות - המספר השנתי הגבוה ביותר מאז שנת 2006.

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייחסו לנתוני התעסוקה שפורסמו היום. "הם היו בערך כפי שציפינו", אמר ברננקי במסגרת שלב השאלות והתשובות של עדותו היום בפני ועדת התקציב של הסנאט. "אם נמשיך בקצב הנוכחי לא צפויה ירידה מתמשכת בשיעור האבטלה", הוסיף.

"אנחנו יודעים שיש תנודות במספרים מחודש לחודש, אבל המגמה ברורה", אמר היום הנשיא אובמה בתגובה לנתוני התעסוקה. "אנו עדים לצמיחה במשרות במגזר הפרטי במשך 12 חודשים ברציפות - זו הפעם הראשונה מאז שנת 2006", הוסיף.

כלכלנים ופרשנים התייחסו אף הם לנתוני התעסוקה שפורסמו היום. "החדשות הטובות בדו"ח הן שחודש דצמבר סגר שנה שלמה של תוספות משרות במגזר הפרטי", אמרה הכלכלנית היידי שירהולץ מהמכון למדיניות כלכלית (EPI), בראיון לאתר "וול סטריט ג'ורנל". "החדשות הרעות הן שלמרות שחלפו שלוש שנים מלאות מאז תחילתו הרשמית של המיתון, אנחנו עדיין נמצאים קרוב לתחתית".

"אנחנו מתקדמים בכיוון הנכון, אבל אנחנו לא צפויים לצאת מהבור אליו נפלנו בזמן הקרוב", אמר הכלכלן ג'יי פלדמן מבנק קרדיט סוויס, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "מבחינת הבנק הפדרלי, שום דבר לא השתנה".

סטיבן ריצ'יוטו, הכלכלן הראשי של מיזוהו סקוריטיס ציין בראיון לג'ורנל כי "הירידה החדה בשיעור האבטלה מ-9.8% ל-9.4% נבעה מהתכווצות חודשית שלישית ברציפות של גודל כוח העבודה, ולכן איננה סימן לכך שהסיכויים למצוא עבודה גדלים".

כלכלנים הצביעו גם על כך שנתוני האבטלה הרשמיים שפירסם היום משרד העבודה האמריקאי (U-3) אמנם הצביעו על כך ששיעור האבטלה צנח בדצמבר ל-9.4% - רמתו הנמוכה ביותר מאז חודש מאי 2009 - אולם לפי שיטת חישוב מקיפה יותר של המשרד עצמו, ירד שיעור האבטלה בחודש שעבר בשיעור מתון יותר, לרמה של 16.7%.

שיטת החישוב המקיפה (U-6), הכוללת גם אנשים שהתייאשו מחיפוש עבודה וכן עובדים במשרה חלקית שהיו מעדיפים לעבוד במשרה מלאה, מראה כי שיעור האבטלה ירד בדצמבר לרמה של 16.7% לעומת 17% באוגוסט. שיעור האבטלה על פי חישוב זה נמוך ב-0.7% משיא של 17.4% שרשם באוקטובר 2009, אשר היה שיעור האבטלה הגבוה ביותר שנרשם מאז שנת 1941 לפי כל שיטות חישוב האבטלה של משרד העבודה האמריקאי.

עוד בחזית המקרו כלכלית היום בארה"ב: אשראי הצרכנים בארה"ב גדל בנובמבר זה החודש השני ברציפות, לפי נתונים שפירסם היום הבנק הפדרלי. אשראי הצרכנים גדל כצפוי בנובמבר ב-1.35 מיליארד דולר, או קצב שנתי של 0.7%, לרמה של 2.402 טריליון דולר.

זו הפעם הראשונה בה גדל אשראי הצרכנים חודשיים ברציפות, מאז החודשים יוני-יולי 2008. הבנק הפדרלי גם תיקן לאחור את נתוני אשראי הצרכנים של חודש אוקטובר לעלייה של 3.5% לעומת הערכה קודמת של גידול של 1.7%.

היקף ההלוואות לרכישת מכוניות, למימון לימודים וסעיפים נוספים, גדל בנובמבר ב-5.56 מיליארד דולר, או קצב שנתי של 4.2%. מנגד, חובות בעלי כרטיסי אשראי בארה"ב ירדו בנובמבר ב-4.2 מיליארד דולר, או קצב שנתי של 6.3% - ירידה חודשית 27 ברציפות - רצף הירידות הארוך ביותר מאז החל הבנק הפדרלי לפרסם נתון זה בשנת 1968.

מניית טבע (1.07% , 54.01)צפויה להמשיך לרכז עניין על רקע העלאת מחיר קופקסון, התרופה המקורית שפיתחה לטיפול בטרשת נפוצה, ב-14.9% לפני מספר ימים - העלאה חריגה ביחס להעלאות המחיר של 10% מדי חצי שנה שביצעה יצרנית התרופות בשנים האחרונות.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully