וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים לאוצר: הגדילו הפטור ממס רכישה

צבי זרחיה

26.1.2011 / 14:26

ועדת הכספים פנתה לאוצר בבקשה להגדיל את הפטור ממס הרכישה ל-1.6 מיליון שקל ובכך להגדיל את מלאי דירות. "הגדלת המלאי לא בהכרח יאפשר לשוכרים לרכוש דירות"

ועדת הכספים תובעת מהאוצר להגדיל הפטור ממס רכישה מ-1.39 ל-1.6 מיליון שקל. תביעה זו הועלתה הבוקר בישיבתה של ועדת הכספים שדנה בהצעת חוק להעלאת מס הרכישה על דירה שנייה ולמתן פטור ממס על מכירת 2 דירות בתוך שנתיים.

הח"כים זבולון אורלב (הבית היהודי) ואמנון כהן (ש"ס), אמרו שבכך לא מסייעים לזוגות צעירים לרכוש דירות, שכן מחיר דירה ממוצעת כיום הינו מעל ל-1.2 מיליון שקל. אורלב וכהן דרשו מהאוצר לקבוע בחוק שפטור ממס רכישה יינתן עבור דירה ששווייה עד 1.6 מיליון שקל. עוד דרשו לשנות את המדרג המוצע בחוק, כך שברכישת דירה עד 1.6 מיליון שקל יינתן פטור מלא ממס רכישה, דירה בשווי שבין 2.5-1.6 מיליון שקל שיעור המס יעמוד על 3.5% ודירה בשווי מעל 2.5 מיליון שקל, שיעור המס עבורה יעמוד על 5%.

לדברי אורלב, נוסח החוק בשלב הזה איננו מיטיב באמת עם זוגות צעירים, שכן כל מה שמוצע להם, עומד על לא יותר מהנחה של 40-30 אלף שקל עבור דירות בשווי של למעלה מ-1.1 מיליון שקל ויותר. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע כי הוועדה תקיים דיון נוסף בעניין בהשתתפות נציגי האוצר והקבלנים.

על פי הצעת החוק שהתקבלה אתמול בקריאה הראשונה יעלה מס הרכישה על דירות להשקעה באופן מדורג (עד 1 מיליון שקל 5% מס, דירות בשווי 1-3 מיליון שקל 6% מס על השווי מעבר ל-1 מיליון ועל דירות בשווי של מעל 3 מיליון שקל 7% על השווי שמעבר ל- 3 מיליון.

בנוסף, יופחת מס השבח על מכירת קרקע לצורך בניית יחידות דיור ויינתן פטור מלא ממס שבח על מכירת דירות מגורים, בטרם חלפו ארבע שנים ממועד הרכישה.

הדירות במגדלי אקירוב והזוגות הצעירים

רכז בינוי ושיכון באגף תקציבים באוצר, ראובן קוגן, אמר שהכנסות המדינה בשנים 2011-2012 יגדלו ב-380 מיליון שקל כתוצאה מהחוק. קוגן הציג את מטרת החוק, להגדיל את היצע הדירות ולבלום את עליית המחירים בטווח הקצר.

לדברי ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), הכיוון שמוביל האוצר מבורך, אלא שבניסוח הנוכחי של החוק, לא יעלה בידי המדינה למנוע רכישת דירות להשקעה. לדבריו, אופן העלאת מס הרכישה המוצע, יביא לכך שמשקיעים יימנעו מרכישת דירות יוקרה ויירכשו דירות זולות יותר ובכך רק יקטינו את היצע הדירות המיועדות לזוגות צעירים. שאמה טען שגם הפטור ממס שבח, צריך להיעשות בהגבלות מסוימות, שכן, "אין עניין לעודד עשירים למכור דירות במגדלי אקירוב, שכן זוגות צעירים לא ירוויחו מזה דבר. לדברי שאמה, יש לקבוע הגבלות על רכישות נוספות לאחר מימוש הפטור. "אם מכרתי דירת יוקרה וזכיתי לפטור ובכסף אני רוכש מספר דירות זולות, מה השגנו בזה?" תהה.

מנהלת אגף בכיר מידע וניתוח כלכלי במשרד השיכון, רחל הולנדר, הציגה נתונים מהם עולה, כי בין השנים 1995 ל-2010, גדל מספר משקי הבית הגרים בשכירות ופחת מספרם של הגרים בבעלות. זה האחרון פחת מ-73% ב-95' ל-66% ב-2010. לדבריה, "החוק המוצע טוב, אך יש להכניס בו תיקונים עקב החשש לפגיעה בשוכרי הדירות. ב-2010 עלה שכר הדירה בממוצע ב-19% וייתכן שמכירה מרובה של דירות להשקעה יביא לצמצום מספר הדירות להשכרה". הולנדר הוסיפה, כי "הגדלת מלאי הדירות למכירה לא בהכרח יאפשר לשוכרים היום, לרכוש דירות.

לנוכח החשש שהביעו חברי הוועדה מפגיעה בציבור השוכרים, הציע גפני, כי העלאה הדרסטית של מס הרכישה תהיה על הדירה השלישית. קוגן, השיב על-כך, שקיימת בעיה טכנית לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully