וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יגיע ל"הפגנת העשור" נגד מחירי הדלק?

חן הלפרן

5.2.2011 / 12:18

המאבק במחירי הדלק המאמירים נראה קרוב לפיצוץ ועל אף הכוונה להוריד 20 אגורות מגב הציבור, הוכרז על הפגנת ענק ביום חמישי, בקריאה להורדת המיסוי באופן משמעותי. האם המאבק יצליח?

המאבק במחירי הדלק המאמירים נראה קרוב לפיצוץ? אם לשפוט לפי הדיווחים השונים בשבועות האחרונים, יש מי שיאמין שכן. עליות המחירים במוצרי היסוד שכולנו צורכים בתקופה האחרונה גדלות יותר ויותר, ומכל עבר נשמעים הקולות למחאה חברתית אמיתית, סוערת, שתביא לשינוי ביחס אל מעמד הביניים הנשחק ולציבור ככלל.

בימים אלו, כשבראש המאבק עומדים מחירי הדלק, נותר אולי לתהות האם המחאה הציבורית הרוחשת, באמת תצליח להוציא אנשים לרחובות. מטה המאבק במחירי הדלק הודיע על קיום הפגנה גדולה, אותה הגדיר "הפגנת העשור", שתיערך ברחבת מוזיאון ת"א ביום חמישי הקרוב. בהפגנה צפוים המוני העם לצאת בקריאה להורדת המס ממוצרי היסוד והורדת הנטל ממעמד הביניים. אך כמה אנשים באמת יגיעו למחות, במיוחד לאור הכרזתו של ראש הממשלה על הכוונה להורדת התוספת האחרונה למס הבלו בסך 20 האגורות, ולמה עד כה לא יצאו ההמונים בזעקה?

"עוד לא היה את המהלך הנוסף שיוציא את האזרחים. אנחנו נותנים להם צ'אנס להראות לממשלה שלא נוותר", אמר לוואלה! עסקים מוביל מטה המאבק, זאב גראואר. "הודעת ראש הממשלה בדבר כוונתו להפחית את מחירי הדלק בכ-20 אגורות היא לעג לרש וכנתינת אקמול לחולי סרטן", הוסיף, "אחרי העלאות הגבוהות שהיו ותהיינה, ההפחתה המזערית הזאת היא ניסיון להשתיק את המחאה ולזרות חול בעיני הציבור. המחאה הציבורית תמשך עד להורדה משמעותית במיסוי".

גראואר סיפר, כי הוא מאמין שעיקר השינוי בתפיסת הציבור את המהלך הוא החשיפה וההד התקשורתי שמקבל המאבק. "הציבור הבין שיש מחאה. בתקופה האחרונה אנשים אומרים לי שהם רק רוצים לצאת לרחובות".

מחאה על מחירי הדלק: פעילים בתחנת הדלק של סינימה סיטי מנסים לשכנע את הנהגים לא למלא דלק, ינואר 2011. נמרוד סונדרס
מלחמת התשה/נמרוד סונדרס

התעוררות ציבורית

ואכן, השינוי משאר המאבקים החברתיים, כך נראה, הוא בהתבטאותם של אזרחים גמורים, שרוצים לעשות יותר ולמחות בפועל כנגד המחירים הגבוהים. כך, מעבר לטלפונים שמערכת וואלה! קיבלה לאחרונה מאזרחים המביעים עניין במאבק החברתי, אף התקבלה השבוע הודעה מטעם קבוצת פעילים חברתיים נוספת, שהודיעה על קיום הפגנה מול הכנסת כבר ביום שלישי הקרוב.

בהודעת הפעילים נכתב: "אנו מודים לחבר ולפעיל הנמרץ מר זאב שהוביל וחילק פלייארים בתחנות דלק אבל כנראה שמחאות צריכים לדעת לארגן וגם להנהיג ולכן אנחנו לוקחים את ההנהגה של המאבק על מחירי הדלק המים, החשמל ומוצרי היסוד ועל זה שאי אפשר לסגור את החודש ואי אפשר להתפרנס בכבוד".

יש לציין, כי לאחרונה פעלו לא מעט חברי כנסת בנושא, שאף הגיעו עד להעלאת דיון על הצעת אי-אמון בעקבות הנושא. ח"כ רונית תירוש אף הרחיקה והקריאה את מספר הטלפון שלה בעודה קוראת לציבור לשלוח לה מסרון טקסט עם דעתו על מחירי הדלק, אולם היום, ניתן לשמוע גם קולות שונים ממליאת הכנסת על המאבק.

ח"כ אילן גלאון (מרצ) לדוגמה, מאמין במאבק הציבורי ורואה אותו כנכון, אך דעותיו על המאבק במסדרונות הכנסת שונה: "איזה מאבק ואיזה נעליים", אמר, "הח"כים יזנחו את זה. אותם ח"כים שאישרו את התקציב ואת עליית המחירים בתחילת השנה ומוחים היום".

לדעת גילאון, ללא קשר לתוצאות המחאה הציבורית המתגבשת שייתכן ותוביל לירידה מעטה במחיר, בסוף היום המחירים ימשיכו להיות גבוהים. "בסוף הנהג ימהר לתחנה בכל מחיר וימשיך להיות האישה המוכה", אמר. "בסופו של דבר יורידו משהו קטן ובתחנה הבאה, זה יהיה משהו אחר. מה עם הדיור? מה עם המים? זו תסמונת. מעלים הרבה ומורידים במשהו".

אילוסטרציה. ShutterStock
בתוכנית נתניהו - להוריד 20 אגורות ממרכיב מהמס על הדלק. מרכיבי מחיר הבנזין לפני ההעלאה מרכיב עלות הדלק/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully