וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הארועים בלוב עלולים להביא למיתון חוזר"

ערן אזרן

24.2.2011 / 13:30

לפי דקאן ביה"ס למנהל עסקים באונ' העברית, העולם הערבי עלול להיכנס ל'בלקניזציה' שתביא שנים רבות של חוסר מנוחה. לדבריו, מחיר הנפט הוא סכנה ליציבות העולמית. "השד יצא מהבקבוק"

"האירועים בלוב והזינוק במחיר הנפט עלולים להביא את העולם למיתון חוזר ולהקשות על ההתאוששות מהמשבר הגדול", כך סבור הכלכלן פרופ' דן גלאי, המכהן כדקאן בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים ויו"ר בית ההשקעות סיגמא. "אני לא מדבר רק על השווקים המתעוררים אלא גם על שוקי ארה"ב ואירופה, שגם שם קיימת צמיחה מסוימת שהביאה לאופטימיות זהירה בחודש ינואר", הוסיף.

"החשש הגדול הוא שהעולם הערבי ייכנס למהלך של 'בלקניזציה' - שנים רבות של חוסר מנוחה ושקט עם העברות תכופות של שלטון והנהגה" מסביר גלאי. "כל עוד היו דיקטטורים חזקים והייתה יציבות אז כולם היו רגועים. ברגע שהשד יצא מהבקבוק וחוסר השקט הציבורי מיתרגם להיעדר יכולת משילות - נוצרת אי יציבות פוליטית מסוכנת. מהלך שכזה יכול להימשך הרבה מאוד שנים, ועלול לאיים על משטרים קיימים ויפיל ממשלות".

לדבריו, גם אם תקום ממשלה במצרים היא תהיה מאוימת מעתה תחת גורם כזה או אחר מהציבור - מה שיכול להתקשות לתפקד. "זה תהליך שהיה בבלקן במשך 100 שנה וקרה בדרום אמריקה, וזה יכול לקרות עכשיו גם במדינות ערב. ברגע שהשלטון המרכזי חסר כוח מול המונים - השגת יציבות חדשה יכולה לקחת שנים".

מחיר הנפט - סכנה ליציבות העולמית

לוב היא ספקית נפט המייצרת מיליון וחצי חביות ביום. ברשותה מאגרים עצומים המאפשרים לייצא נפט במשך שנים רבות. עם זאת, התפוקה שלה עדיין נמוכה בהשוואה לערב הסעודית, למשל, שלה תפוקת חביות הגבוהה בערך פי 6.5 מלוב. כתוצאה מהאירועים חצה אתמול מחיר הנפט את רף 100 הדולר לחבית, דבר שגרר את המסחר בוול סטריט מעליות קלות לפתיחה לסיום של ירידה ביותר מ-1%. הירידה הצטרפה לירידה של 2.5% שלשום במסחר בארה"ב.

כלכלני בנק ההשקעות נומורה הזהירו, כי מחיר הנפט עשוי לזנק ל-220 דולר לחבית אם תפוקת הנפט בלוב ובאלג'יריה תיפגע. בבנק סוסייטה ז'נרל ציינו שעלייה של 20 דולר במחירי הנפט עלולה להוריד את הצמיחה העולמית ב-1%. גם גלאי סבור שעלייה מחיר הנפט עלול לסכן את היציבות העולמית.

"העולם תמיד היה רגיש למה שקורה במדינות שמייצאות נפט, כך למשל אירועים בניגריה משפיעים על מחיר הנפט. צריך לזכור שגם אלג'יר היא ספקית נפט גדולה, וכל דבר שקורה גם בה משפיע. אם ונצואלה נמצאת תחת לחצים, איראן לוב ואלג'יריה - הדבר משפיע על כל העולם. כל אירוע באיראן יעצים עוד יותר את העליות.

בנוסף, מציין גלאי, כי האירועים בלוב מקשים גם על ערב הסעודית ופוגעים במדינות שבה היא נוקטת בנוגע לנפט. "סעודיה אינה אוהבת תנודות במחירי הנפט או עליות חדות. היא חוששת ממיתון עולמי גם בשל סיבות פוליטיות פנימיות וגם מסיבות כלכליות. בערב הסעודית מעוניינים שהכלכלה העולמית תצמח, והם יוכלו במדינה להגדיל את ההכנסות שלהם מהנפט. כל פגיעה ביציבות העולמית פוגעת גם בהם, ולכן אנו רואים שגם בעבר הם כבר פעלו לשמירה על מחירי נפט יציבים.

בעיני גלאי, מה שמתדלק עוד יותר את העליות במחירי הנפט הוא היותו שוק של ספקולציה שהמסחר בו נעשה גם בצורה של חוזים עתידיים. "אמנם לא נוצר חוסר מיידי בנפט בעולם, וזאת מאחר שברשותן של מדינות מאגרי נפט בהם ניתן להשתמש. אך באותו הזמן מתרחשת גם ספקולציה, והעניין מתעצם לא רק בגלל האירועים אלא גם בגלל הסחר בחוזים. הבעיה הגדולה היא בעיית הזמן - כמה זמן המהומות יימשכו".

לרכוש הגנה על מניות

חשש נוסף אותו מזכיר גלאי הוא שעלייה במחיר הנפט תדלק את הגידול באינפלציה. כבר עתה כלכלנים צופים גידול במחירי הסחורות והמזון בעולם, דבר שצפוי ללחוץ את הצריכה הפרטית וההתאוששות. "העלייה במחיר הנפט תחריף את עליות המחירים. ברגע שמחירי האנרגיה עולים - גם חומרי הגלם מטפסים ועלות ההפקה גדלה - הם תלויים האחד בשני. לכן השאלה הקריטית היא תוך כמה זמן הנושא הלובי ייפתר. ככל שזה יקרה מהר יותר - תחול גם ירידה בלחצים ובמפלס החששות.

בהתייחסו להשפעה של האירועים בלוב על המשק, ציין גלאי כי האירועים פחות משפיעים על ישראל בטווח המיידי. "העולם כיום הוא גלובלי, וכאשר מתחילים לחשוש מאזור מסוים מתחילים למכור מניות. רוב האנליסטים לא מתחילים להתאמץ ולהסתכל בדקדקנות. קודם כל הם מוכרים ואח"כ הם בודקים. מכניסים את ישראל לאותה חבילה עם האזור כולו".

גלאי, שבנוסף לשאר התפקידים משמש גם כיו"ר בית ההשקעות סיגמא, שלף כמה עצות למשקיעים הפרטיים. "ראשית, ניתן לבצע כל מיני פעולות גידור במסגרתם אפשר לרכוש הגנות על מניות, כמו אופציות למשל. בנוסף ניתן להקטין את החשיפות לשווקים מסוימים, לצמצם טווחי השקעה, ולהרחיב השקעות באג"חים. עם זאת, לא צריך להיתפס לפאניקה. צריך להסתכל על אי הוודאות ושכל אחד יתאים את רמת התיאבון שלו לסיכונים, ולשקול את צעדיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully