וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלני השיפוצים מזהירים משיפוצניקים נוטשים

רז סמולסקי

1.3.2011 / 8:45

חלק ניכר מתלונות הציבור להתאחדות קבלני השיפוצים עוסקות עוסק בגביית כספים בלתי מוצדקת. יו"ר ההתאחדות מלמד ומזהיר: לא צריך לשלם הכל מראש אלא לפי קצב העבודה

קבלנות השיפוצים היא אחד הענפים הבעייתיים והמושמצים ביותר. סיפורי אימה על התלאות שעברו הדיירים במהלך שיפוץ הדירה הם רבים מספור. במשך חודשיים הפעילה התאחדות קבלני השיפוצים קו חם לתלונות הציבור, כחלק מתוכנית נרחבת לשפר את מעמד השיפוצניקים. אתמול פירסמה ההתאחדות את סיכומי 1,300 הפניות לקו. חלק ניכר מהן, כך עולה, עוסק בגביית כספים בלתי מוצדקת של קבלני השיפוצים.

ליתר דיוק, 35% מהתלונות היו על כך שהקבלנים לא נתנו את השירות שאליו התחייבו בתמורה לתשלום. תלונה שכיחה נוספת היתה לגבי קבלנים שמתחילים את העבודה ולא מסיימים. "היו לנו חמש תלונות על שיפוצניקים בעייתיים סדרתיים, שנתנו הצעת מחיר זולה וכך פיתו את הלקוחות, גבו מקדמה ונעלמו. לפעמים הם הגיעו לעבודה ליומיים או שלושה, הרסו את הבית ונעלמו. לגבי אחד מהם ההתאחדות אפילו הגישה תלונה במשטרה", מספר יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב. העצה שלו למשפצים היא לא לשלם את כל התמורה מראש, אלא לפי קצב התקדמות העבודה. "יש קבלנים שלוקחים דמי קדימה, וזה לגיטימי כי הם קונים חומרי גלם, ויש אנשים שמוכנים לשלם רק לאחר תחילת העבודה כדי לראות שהקבלן רציני, וגם זה לגיטימי", אומר סיב. המלצה נוספת היא להתקשר עם קבלן שיפוצים הרשום ברשם הקבלנים או חבר בהתאחדות קבלני השיפוצים, כי במקרים כאלה יש גוף שאפשר להתלונן אצלו. קבלנים הרשומים בהתאחדות, למשל, מחויבים על פי תקנון ההתאחדות לעמוד בפני מוסד הבוררות שלה בכל תלונה של לקוח.

ומהי הסיבה לתופעת היעלמות הקבלנים סיב גורס כי הסיבות רבות ומגוונות, בהן לקוחות "נודניקים", שמשנים את דעתם חדשות לבקרים, מוסיפים עבודה מעבר למפרט שנקבע מראש ומצפים לקבל את התוספות בחינם, אולם יש לא מעט קבלנים סוררים, שאין להם כימיה עם הלקוחות או שכפי שבעלי דירות רבים יודעים לספר - פשוט מצאו עבודה משתלמת יותר.

חוסר אמון מובנה

צריך לסייג ולומר שאלו תלונות של הציבור, ולא תמיד הוא זה שצודק", מדגיש סיב, שמסביר כי במערכת היחסים של קבלני השיפוצים מול הלקוחות יש חוסר אמון מובנה. הלקוחות יוצאים מנקודת הנחה שקבלני השיפוצים הם רמאים, שיעשקו אותם במחיר, מפחדים שהם לא יבצעו את העבודה לשביעות רצונם ובטוחים שיצטרכו לרדוף אחרי הקבלן כשזה לא יעמוד בלוחות הזמנים - אבל גם הקבלנים יודעים לספר על תקריות שבהן היו הם הקורבן.

"בשבוע שעבר הגיע אלי קבלן שנגע ללבי. הוא ביצע עבודה אצל עורך דין בבית ולא קיבל ממנו שקל. הוא מימן מכיסו כמעט 80 אלף שקל בקניית חומרים ושעות עבודה שהושקעו, ועכשיו הוא מוצא את עצמו על סף פשיטת רגל. הוא אפילו קנה את הכלים הסניטריים מכספו. הוא ישב אצלי ובכה. הוא נכנס לבור שהוא לא יודע איך לצאת ממנו, וזקוק אפילו לעזרה נפשית", מספר סיב. "היום הגיע אלי קבלן שסיים עבודה בהיקף של 120 אלף שקל, והלקוח החזיר 42 אלף שקל בגלל סדק בקיר. אני בהחלט חושב שצריך לתקן את הסדק, אבל בשביל שעה עבודה צריך להחזיר 42 אלף שקל"

ל-24% מהמתלוננים היו טענות כלליות על איכות ירודה של העבודה והבטחות שלא קוימו, ו-18% מהתלונות נגעו בסוגיית העבודה הלקויה: קרמיקה מתפרקת, טיח מתקלף, אריחים לא ישרים, סדקים בקירות וכדומה. "טעויות יכולות לקרות לכולם, וקבלן רציני צריך לדעת גם לתקן אותן. במקרה כזה קל מאוד להוכיח אם הקבלן שגה. עבודה לא טובה אפשר לראות בעיניים".

סיב מסייג שוב ואומר כי "לפעמים אנשים לא מבינים שמדובר בעבודת יד, ויש לקוחות שגם המוצר הכי טוב לא מספיק בשבילם". הוא ממליץ על תיאום ציפיות, וכמובן לעגן אותן ואת מערכת היחסים עם הקבלן בחוזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully