וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק דיסקונט: החובות הבעייתיים ימחקו כ-850 מיליון שקל מההון העצמי; המניה יורדת ב-3%

מיכאל רוכוורגר

3.3.2011 / 13:10

הדירקטוריון אישר מתווה מפורט להשגת יחס הלימות הון-ליבה בשיעור שבין 8%-7.5%, לפי דרישת בנק ישראל

דיווח היום כי בעקבות שינוי הטיפול בחובות הבעייתיים אחרי יישום החוזר של המפקח על הבנקים הוא צפוי לגרוע כ-850 מיליון שקל מהונו העצמי - זאת על פי אומדנים והערכות ראשוניות של הבנק.



הבנק, בניהולו של ראובן שפיגל ובשליטת קבוצת ברונפמן-שראן, דיווח היום עוד כי הדירקטוריון בראשות יוסי בכר, אישר מתווה מפורט להשגת יחס הלימות הון-ליבה בשיעור שבין 7.5%-8% (ובכל מקרה שהיעד לא יפחת משיעור של 7.5%). כן אישר הדריקטוריון כי יחס הלימות ההון הכולל לא יפחת מ- 13% - זאת עד סוף דצמבר 2011.

הון ליבה הוא יחס ההון הבסיסי ביותר שעל הבנקים לעמוד בו במסגרת התיקונים לכללי באזל 2, והוא מורכב מהון המניות של הבעלים וכן מן הרווחים שנצברו בבנק. ביוני האחרון פירסם המפקח הקודם על הבנקים, רוני חזקיהו, כי על הבנקים להגיע אל יעד של 7.5% לפחות, עד סוף 2010. כל הבנקים מלבד בנק דיסקונט עמדו בדרישה, ובנק דיסקונט קיבל מבנק ישראל ארכה עד סוף 2011 .



נכון לסוף ספטמבר 2010, הון הליבה של דיסקונט עמד על כ-7.4% - הנמוך ביותר מכל הבנקים. בעקבות הנפקת זכויות ומניות בהיקף כולל של כ- 460 מיליון שקל שביצע דיסקונט בסוף 2010 הון ליבה של הבנק התחזק והגיע לרמה של כ-8% - רמה שתוצג בדו"חות השנתיים של הבנק. ואולם בשל ההשפעה של החוזר של החובות הפגומים, הון הליבה של דיסקונט יפחת בכ-0.6%.



יחד עם זאת, היישום של החוזר ייאלץ את הבנקים לבצע הפרשות חד פעמיות בשיעורים גבוהים של מאות מיליוני שקלים, שכן הבנקים יידרשו לבצע למעשה "צילום מצב" של החובות הכוללים ולבצע התאמות והפרשות רטרואקטיביות.



כדי לא לערער את היציבות של הבנקים נוכח הפגיעה הפוטנציאלית בדוחות רווח והפסד, איפשר בנק ישראל לבנקים את ההפרשות במאזנים במסגרת סעיף "קרן הון שלילית" שתקטין את ההון העצמי שלהם וכנגזר מכך את יחס הלימות ההון. בהתאם לכך, סביר להניח שבמהלך 2011 דיסקונט לא יחלק לבעלי מניותיו דיווידנד - זאת בניגוד לבנקים אחרים כמו לאומי, הבינלאומי ומזרחי טפחות שחזרו לחלק דיווידנדים בשנה שעברה.



במהלך השנה הקרובה, לאחר אישור המפקח על הבנקים, גם בנק הפועלים צפוי לחזור לחלק דיווידנדים. לעומת זאת, בעקבות הפגיעה בהלימות ההון דיסקונט צפוי להיות שמרני יותר במהלך השנה הקרובה באשראי ויתמקד בהגדלת הריווחיות השוטפת בתחומים הדורשים ריתוק הון נמוך יותר כמו קמעונות, ייעוץ פנסיוני , שוק ההון, בנקאות פרטית ועוד - זאת בכדי להגיע ליעדי הלימות הון שאליהם התחייב ללא צורך בהנפקת זכויות נוספות.



במסגרת שיטת הטיפול החשבונאית החדשה של הפרשה לחובות מסופקים, התואמת לטיפול במערכת הבנקאות האמריקאית, יסווגו הבנקים בין השאר את החובות הבעייתיים ל-3 סוגים בהתאם לרמות סיכון - חובות בהשגחה מיוחדת שבגינן תידרש הפרשה של 1%; חוב בסיכון אשראי נחות שבגינן תידרש הפרשה של 2% וכן חובות בסיכון אשראי פגום שבגינן תידרש הפרשה של 4%. כמו כן במסגרת יישום של השיטה החדשה לא ניתן יהיה לגבות ריבית בגין חובות פגומים- דבר הצפוי לפגוע בהכנסות המימון של הבנקים.



מבנק דיסקונט נמסר כי "תוכנית ניהול ההון שאושרה כוללת שורה של צעדים להבטחת העמידה ביעדי ההון האמורים תוך מחייבות ההנהלה לניהול קפדני של בסיס ההון של הבנק. חשוב להבהיר כי לא חלה הרעה בטיב תיק האשראי של הבנק. השינוי מתבצע בהתאם להוראת המפקח שחייבה את המערכת הבנקאית בישראל לעבור לשיטה חדשה של ניהול ומדידת ההפרשה לחובות מסופקים ולבצע מהלך התאמה חד פעמי".

  • עוד באותו נושא:
  • דיסקונט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully