וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקמנות בכנסת? בוטל הדיון ברפורמת הבנייה

רנית נחום-הלוי

8.3.2011 / 17:00

הדיון שנועד להתקיים בשבוע הבא בוועדה לתכנון ובנייה בנושא הרפורמה המתוכננת בבנייה בישראל, בוטל בשל הטענה ראש הממשלה רמס את כבוד הכנסת בהצגת תוכנית הנדל”ן שיזם

הדיון בשבוע הבא בוועדה לתכנון ובנייה בנושא הרפורמה המתוכננת בנושא לא יתקיים, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי מש"ס, החליט לבטלה. ח"כ אזולאי טוען כי ראש הממשלה נתניהו, אשר הציג את תוכניתו למיגור הבירוקרטיה בענף הנדל"ן וביקר את התנהלות ועדת הכנסת, רמס בכך את כבוד הכנסת. חברי הכנסת וחברי הוועדה המשותפת לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הדנה בנושא הרפורמה לחוק התכנון והבנייה התכנסו היום והגיבו במתקפה כלפי ראש הממשלה בגלל כוונה זו - לעקוף את סמכות הוועדה המקומית והוועדה המחוזית.

"ידוע שהוועדה הזו - תפקידה לדון בנושא חוק התכנון והבנייה ולקדם את הרפורמה שהציע אותה ראש הממשלה עצמו. מי שחושב לעקוף את הוועדה הזו פוגע בתקנון ובכבודה של הכנסת. תוכנית ראש הממשלה החדשה תצטרך להגיע לבסוף לוועדה, ובמידה שתגיע נקיים דיון כמו שאני יודע. מי שמחפש דיונים חפוזים ומהירים, מבלי להיכנס לעובי הקורה, אני לא הכתובת. נפגע כבודו של הבית הזה בדבריו של רה"מ".

החלטת ראש הממשלה כפי שנמסרה אתמול במסיבת עיתונאים מיוחדת מעתיקה הלכה למעשה את המדיניות שהיתה קיימת בשנות ה-90 - הול"לים - הוועדה לבנייה ולמגורים - שאושרה בחקיקה מיוחדת על רקע גלי ההגירה הגדולים באותה תקופה ממדינות חבר העמים.

מדיניות זו האיצה את תוכניות הבנייה לתקופה מסוימת על ידי עקיפת הוועדות המקומיות והמחוזיות והקמת ועדה מיוחדת. עם זאת, המדיניות גרמה לבעיות רבות המורגשות עד היום, באמצעות הקמת מבנים ללא חשיבה כוללת על כל צרכי הציבור כמוסדות ציבור והתקנת מערכות תשתית ותחבורה.

המצאות חדשות

הדברים שנשמעו היום בוועדה נאמרו בתגובה לדבריו של ראש הממשלה, שביקר בין היתר את יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דוד אזולאי, כשציין שהדיונים על הרפורמה בחוק התכנון והבנייה מתנהלים בוועדה באיטיות ובעצלתיים. בניגוד לדברים אלה, ח"כ אזולאי קיבל מכל חברי הוועדה גיבוי מוחלט על דרך התנהלותו.

"יש לנו חוק חדש, רפורמה שאנו מקדמים", אמר ח"כ ניצן חן, "והוועדה הזו מתייחסת לנושא הזה ברצינות ויושבת שעות רבות סעיף אחר סעיף. זה לא דבר של מה בכך. מגיעים לכאן ארגונים של מהנדסים, אדריכלים, בריאות, כיבוי אש ועוד, והדיונים עולים שבוע אחרי שבוע. מציגים כאן רפורמה מרחיקת לכת, עתירת סעיפים ושיוקלים ובאותו זמן ראש הממשלה מנסה לקפוץ עם המצאה חדשה. זו לא גישה נכונה והיא פוגעת בוועדה ובכנסת. מי שמבקש לשנות את הנורמה, למעשה מבקש לדרוס אותה. זכותו של רה"מ לעקוף את הרפורמה של עצמו, אבל לא צריך לעשות ועדה מיוחדת נוספת שתסבך את החיים לכולם. להפך. יש צורך לתגבר את הוועדות המחוזיות ולהורות להן להתחיל לעבוד בזריזות ולהריץ תוכנית. המדיניות של להקים ול"ל כמו שהיה נהוג בשנות ה-90', היא גישה שאבד עליה הכלח ויש לנו כלים לעשות את הדברים בצורה נכונה".

"מי ששמע את הדיווחים מאתמול", אמר עו"ד אלי בן ארי מארגון אדם טבע ודין שנכח בדיון, "היה חושב שנעשית כאן עבודה גרועה ועצלה. אנחנו נמצאים פה ויודעים שהמצב הפוך, כפי שהדבר נדרש".

יועצת הוועדה לענייני הרפורמה, פרופ' רחל אלתרמן אמרה בתגובה: "התפלאתי לשמוע את דברי הביקורת שנשמעו אתמול בעניין התנהלות יו"ר הוועדה. אני מלווה את הוועדה הזו מאז חודש אוקטובר נובמבר וגילתי פרלמנטר מהשורה הראשונה, דמוקרט שהצליח להגיע לגישור על אף המחלוקות הקשות. ההצעה שמוביל ראש הממשלה לא תעזור. המצב היום לא דומה לשנות ה-90' וראש הממשלה מבקש למעשה להחיות את הול"לים. הרשויות המקומיות לא ניתנות למעקף, גם אם החוק יאמר את זה. החברה האזרחית חזקה יותר. התוצאה תהיה שהצעת ראש הממשלה לא תביא לתוספת דירות ברשויות החזקות גם ככה וזה עשוי להשפיע רק בפריפריה, שם הרשויות חלשות יותר. מה כן צריך לעשות? כיום קיים חוסר בתקנים. כיום אין מספיק תקנים לקלדניות, לבודקי תוכניות, ואנשי תכנון במישור מקומי ומחוזי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully