וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעסיקים: ייעוץ פנסיוני - סכנה לכספי הפנסיה

נועם בר

10.3.2011 / 8:51

מעסיקים טוענים כי הבנקים יבטלו הטבות קודמות ומזהירים את עובדיהם: "ייעוץ פנסיוני בבנק ימחק עשרות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם". איגוד הבנקים: הדברים חמורים

בשבועות האחרונים שלחו כמה גופים לעובדיהם מכתבים המזהירים אותם מקבלת ייעוץ פנסיוני בבנקים. במכתב שכותרתו "סכנה לכספי הפנסיה שלכם", הוזהרו עובדי ארגון הסגל האקדמי באוניברסיטת תל אביב כי פנייה לקבלת ייעוץ פנסיוני בבנקים תפגע להם בפנסיה בהיקפים של עשרות אלפי שקלים.

המכתב מזהיר כי פנייה של עובד ליועץ בבנק עלולה לבטל את ההנחה בדמי הניהול שממנה הוא נהנה במסגרת הסדר שיש לארגון עם קרן הפנסיה מקפת. במכתב מציינים כי "פעמים רבות בנקים מציעים ללקוחותיהם ייעוץ פנסיוני בלי להזהיר אותם שמהלך כזה יכול לעלות להם סכומים גבוהים כל כך, ואף בלי ליידע אותם על כך בעת חתימת הטופס לקבלת ייעוץ". בארגון מספרים על כמה מקרים שהתרחשו באחרונה של עובדים שנכנסו לבנק, חתמו על הסכמי ייעוץ ואיבדו את מה שמגיע להם במסגרת העבודה בארגון. לדבריהם, האבסורד גדל כשבפועל "היועצים לא באמת נתנו ערך מוסף לעובדים, רק אמרו להם להמשיך ולהפריש לאותה קרן פנסיה שבה הם כבר נמצאים. זאת, כשהיועצים מקבלים על כך עמלה של 0.25% מהכסף שצבר העובד. אף יועץ בבנק לא הסב את תשומת הלב של העובדים לנושא הזה".

כעת פונה הנהלת ארגון הסגל לעובדים שחתמו על מסמכים כאלה בבנקים לפנות אליה והיא תנסה לעזור להם לבטל את הסכמי הייעוץ שחתמו בבנקים.

"ארגוני הסגל האקדמי השקיעו רבות מול קרנות הפנסיה בהשגת הסכם שבין השאר מפחית מדמי הניהול שמשלמים חברי הארגונים. הכוונה לא היתה שההפחתה הזו, שמשמעותה תוספת משמעותית לפנסיה העתידית של חברי הארגונים, תלך בסוף לכיסם של מנהלי הבנקים" , הסביר אתמול ד"ר דניאל מישורי, מנכ"ל הפורום המתאם של ארגוני הסגל האקדמי הזוטר.

גם עיריית חולון פנתה לעובדיה באזהרה: "בימים אלה מתקשרים פקידי בנקים לקהל הלקוחות בבקשה תמימה לחתום על מסמך המאפשר לבנק לתת ייעוץ פנסיוני חינם (???) (סימני השאלה בגוף המכתב, נ"ב). דרישה זו מיועדת לאפשר לבנקים לקבל עמלה על חשבון הלקוחות בדרך של צורך החברות המנהלות להעלות את דמי הניהול כדי שיהיה מה לשלם לבנקים".

"המכתבים מעידים על בורות"

בבנקים הגיבו בזעם למכתבים, ורואים בכך פגיעה בזכות העובדים לקבל ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי ובאפשרותם להתאים לעצמם מוצר פנסיוני שעונה על הצרכים שלהם. "הדברים המצוטטים מתוך המכתבים שהצגתם בפנינו הם חמורים מאוד ומעידים במקרה הטוב על בורות ובמקרה הרע על דיס-אינפורמציה מכוונת, שמטרתה למנוע ממיליוני עובדים בישראל ליהנות מייעוץ פנסיוני מקצועי ואובייקטיבי במערכת הבנקאית, ייעוץ שיאפשר להם לממש את זכותם לבחור את המוצרים הפנסיוניים הטובים ביותר עבורם", הגיבו באיגוד הבנקים.

"אפשר לזכות בהנחות גם שלא באמצעות ההתקשרות בין המעסיק לבין קרן הפנסיה", הוסיפו באיגוד הבנקים. "שנית, לפני שמטפלים בסוגיית דמי הניהול, צריך לבדוק אם קרן הפנסיה או קופת הגמל בכלל מתאימים וטובים לחוסך. החוסך עלול להפסיד הרבה יותר אם הוא יהיה בקרן או קופה לא מתאימים".

גורמים בבנקים מעריכים כי העיתוי של פרסום המכתבים לא מקרי והוא קשור בהתקדמות שחלה בהקמת המסלקה הפנסיונית עם אישור חוק המסלקה הפנסיונית בכנסת לפני כשבוע וחצי.

המסלקה הפנסיונית שאמורה להגביר את המידע והשקיפות שלו בענף החיסכון הפנסיוני, צפויה לעזור למערכי הייעוץ הפנסיוני בבנקים להתרחב ולהעניק ייעוץ לא רק בקופות גמל אלא גם במוצרים פנסיונים עם מרכיבים ביטוחיים, כמו קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים. ההערכה בבנקים שמכתבים דומים נשלחו בגופים נוספים.

בשנים האחרונות זכה מערך הייעוץ הפנסיוני המתהווה בבנקים להתנגדות קשה מצד סוכני הביטוח שראו בו ערוץ מתחרה ומאיים. כיום, על ייעוץ בקופות גמל וקרנות פנסיה יכולים היועצים הפנסיונים בבנקים לגבות עמלה שנתית של 0.25% מהצבירה של הלקוח. על ייעוץ בביטוחי מנהלים לא רשאים הבנקים לגבות עמלה - העמלה נלקחת בעקיפין מהגופים המנהלים ולא ישירות מהלקוח. עם זאת, קיים חשש כי הגופים המנהלים יגלגלו את העמלה על הלקוח באמצעות העלאת דמי הניהול במוצר.

בעבר סירבה קבוצת הביטוח מגדל לחתום עם בנק הפועלים על הסכם הפצה על קרן הפנסיה מקפת החדשה, השנייה בגודלה בישראל. בבנק הפועלים דרשו שלקוחות שנהנים מהנחה בדמי הניהול ימשיכו ליהנות מאותה הנחה גם לאחר הייעוץ שייקבלו מהבנק ועמלת ההפצה לבנק לא תבוא על חשבונם, אלא על חשבון מגדל. בנוסף, היתה בין הצדדים מחלוקת לגבי גורל המלאי - אותם נכסים של לקוחות שכבר מנוהלים במקפת ולא הגיעו אליה דרך הבנק. בבנק הפועלים רצו שעמלת ההפצה תשולם גם על הצבירות שצברו לקוחות בקרן לפני שקיבלו ייעוץ מהבנק.

בעתיד, במסגרת רפורמה שגיבש האוצר להגברת התחרותיות בשוק החיסכון הפנסיוני, מצפים באוצר לשנות את מבנה עמלת ההפצה שגובים היועצים בבנקים. העמלה תהיה אחידה בכל המוצרים, כך שמערך הייעוץ בבנקים לא יהיה מוטה למוצר מסוים, שבו ישתלם לו לתת ייעוץ על פני מוצר אחר. עמלת ההפצה תורכב משניים - 0.2% מהצבירה ו-2% מההפקדות השוטפות.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "אין כאן כל אזהרה מפניות של הבנקים, אלא העברת מידע לציבור העובדים. העירייה אינה נותנת ייעוץ לעובדים בכל הנוגע לחיסכון ארוך טווח - גם לא על דרך השלילה. כל הרעיון הוא ליידע את העובדים כי הייעוץ אינו ניתן בחינם, והבנקים מקבלים תמורת הייעוץ תמורה מיצרני המוצרים".

מאגף שוק ההון במשרד האוצר נמסר בתגובה: "ככלל, היות ותשלום עמלות לסוכנים ויועצים עלול לייקר את ניהול כספי פנסיה, קרן פנסיה רשאית להתנות את גובה ההטבות שהיא מעניקה בדמי ניהול בכך שלא תידרש לשלם עמלה לסוכן או ליועץ. עם זאת, קרן פנסיה חייבת ליידע לקוחות על התניות כאלה. באופן נגזר, חובתו המקצועית של סוכן או יועץ, בטרם מינויו על ידי לקוח, לבדוק את השלכות המינוי על הטבות שונות שהלקוח מקבל ולהתייחס לכך בהמלצותיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully