וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

28 אלף דירות מאושרות בצפון מחכות לשיווק

רנית נחום-הלוי

24.3.2011 / 9:00

מצוקת קרקעות בישראל? אלפי דירות בעפולה, מגדל העמק, נצרת עילית, יקנעם עילית, נהריה, כרמיאל, קריית שמונה טבריה ועכו ממתינות לבנייה, אך מינהל מקרקעי ישראל לא משווק אותן

מלאי של כ-27 אלף דירות עם תוכניות מאושרות ממתין לבנייה מיידית במחוז הצפון - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי TheMarker. עם זאת, הדירות אינן נבנות כי מינהל מקרקעי ישראל לא משווק את הקרקעות.

המקומות המרכזיים שבהן יש קרקעות מאושרות לבנייה: 5,500 דירות בעפולה; 6,110 דירות במתחם הנשיאים במגדל העמק; 3,687 דירות בשכונות הר יונה ג-ד בנצרת עילית; 2,647 דירות בשכונת שער הגיא ביקנעם עילית, וכמו כן מתחמים קטנים יותר בנהריה, כרמיאל, קרית שמונה, טבריה ועכו. על פי הנתונים, בכל הערים במחוז הצפון יש מלאי לבנייה מיידית בסך של 28,083 דירות.

אף שמדובר באזור הצפון, אזורים אלה הוכיחו את עצמם בשנה האחרונה ברמת הביקושים. הדבר בא לידי ביטוי בהיענות יזמים ובמחירי קרקעות שהושגו במכרזים של מינהל מקרקעי ישראל.

רוצים לגור בצפון

לדוגמה, יזמים היו מוכנים לשלם על קרקעות ברובע יזרעאלי בעפולה יותר 50% יותר מששילמו בשנה שעברה; גם עכו רשמה בשנה האחרונה ביקושים גבוהים למכרזים, ובמכרזים האחרונים שהוציא המינהל לבנייה רוויה נסגרו המכרזים לפי 130 אלף שקל לקרקע לדירה. מגדל העמק ממשיכה לרשום עליות מחירים ובמכרזים אחרונים שהוציא המינהל בשכונת כפר החורש בעיר נרשמו עליות מחירים של כ-55% בהשוואה לשנה שעברה.

איריס האן ממכון דש"א בחברה להגנת הטבע בתגובה: "גם במחוזות אחרים בישראל יש מלאי גדול ומאושר של יחידות דיור, ולא רק בצפון - גם בערים במרכז כמו ראשון לציון, ראש העין, באר יעקב, לוד, נתניה, רעננה ועוד. לצערנו, הממשלה משקיעה מאמצים רבים בניסיונות עקרים לקיצור הליכי התכנון כשהנתונים מהשטח מראים בצורה חד משמעית כי יש מלאי גדול ומאושר ומה שצריך לעשות, שיהיה הפתרון הטוב ביותר מבחינה חברתית, כלכלית וסביבתית, הוא לקדם את המלאי שכבר מאושר, לחזק את מוסדות התכנון ולא לצאת חדשות לבקרים ביוזמות כמו הקמת הוועדות לדיור לאומי (ודל"ים), שנזקן יהיה הרבה יותר גדול מתועלתן".

בתקופה האחרונה סופגת הממשלה ביקורת קשה על תוכנית "סופרטאנקר" של נתניהו להקמת ועדות מיוחדות (וד"לים) להאצת התכנון, תוך רמיסת תוכניות מתאר ארציות. בין היתר נטען, כי אין צורך בצעד כה חריף משום שמלאי הקרקעות הזמין לבנייה בישראל מספיק לצרכים.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "כל תוכנית שיש בה חסמים עלתה בעבר או תעלה בעתיד בוועדת החסמים. ועדות הדיור הלאומיות נועדו להגדלת ההיצע באזורי הביקוש, ופחות לאזורים המוזכרים בידיעה, שבחלקם המכרזים בהם חוזרים. יש בנתונים בלבול בין תוכניות מאושרות ברמה מתארית לבין תוכניות מאושרות ברמה מפורטת. לדוגמה, במגדל העמק כל 6,100 היחידות המצוינות הן מתאריות. בחלק מהתב"עות מעורבת קרקע פרטית, בחלקן יש חסמים, כמו ביקנעם. יותר ממחצית מהיחידות המצוינות אינן ניתנות לשיווק, ואולם ככלל, תוכניות זמינות משווקות ככל הניתן, וכך נעשה עם היחידות בנצרת עילית, יקנעם, טבריה ועפולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully