וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריסון שוקלת לצרף את תשובה לתחנת הכוח באשדוד

אבי בר אלי

29.3.2011 / 9:23

בזמן הדיונים על בעלות צולבת בשווקי החשמל והגז: דלק תשתיות של יצחק תשובה מנהלת מגעים מול שיכון ובינוי לשותפות בפרויקט תחנת כוח חדשה בסמוך לנמל אשדוד

למרות הדיונים הנמשכים בסוגיית הבעלות הצולבת של יצחק תשובה בשוקי הגז והחשמל - ממשיכה קבוצת דלק, הנמצאת בבעלות תשובה, לבחון את התרחבותה במשק החשמל הפרטי.

ל-TheMarker נודע כי דלק תשתיות מנהלת באחרונה מגעים מול קבוצת שיכון ובינוי, שבבעלות שרי אריסון, לגבי כניסה לשותפות בפרויקט להקמת תחנת הכוח החדשה במתחם אשקוגן הסמוך לנמל אשדוד. מדובר בפרויקט להקמת תחנה בהספק של 120 מגה-ואט בהשקעה מוערכת של 150 מיליון דולר שתוסק בגז טבעי, במקום התחנה הישנה הפועלת כיום באמצעות מזוט ומייצרת 26 מגה-ואט בלבד. מול דלק מתמודדת על הרכישה קבוצת משקיעים נוספת.

תחנת הכוח אשקוגן הוקמה ב-1998 על ידי קבוצת יזמים שכללה את קרן פימי ואמרו אנרגיה. בעקבות פשיטת הרגל של תחנת הכוח הוצאה התחנה למכרז שבו זכתה אתגל לפני שבע שנים, תמורת 68 מיליון שקל. אתגל מוחזקת כיום בידי שיכון ובינוי (80%), ובידי אתגל אחזקות, שבבעלות רן קרול. באחרונה קיבלה אתגל מידי רשות החשמל רישיון להגדלת הספק התחנה תוך ניצול שטח נוסף שבבעלותה במתחם, מתוך כוונה להפעילה עד סוף 2013.

לפני כשנה פורסם ב-TheMarker כי שיכון ובינוי כבר החלה בגישושים לרכישת גז טבעי מול שותפות "תמר" וספקית הגז המצרית EMG עבור תחנות-הכוח שאותן היא עתידה להקים בשנים הבאות, וכמו כן עבור גיבוי תחנות-הכוח הסולאריות שאותן היא עשויה להקים בדרום. ואולם, מאז החליטה הקבוצה לצמצם את פעילותה בתחום ייצור החשמל הפרטי בגז. בסוף 2010 מכרה הקבוצה את אחזקותיה (60%) במיזם תחנת הכוח של IPM בבאר טוביה לקבוצת טריפל M של אברהם ננקישווילי, מוטי פרידמן ומשה טרי.

קודם לכן מכרה הקבוצה תחנת קוגנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) בהספק 16 מגה-ואט שאותה הפעילה בשטח מפעל רפאל.

שותף אופטימלי

ככל הידוע, למרות קו אסטרטגי זה - שיכון ובינוי מתכוונת לשמור על השליטה ואינה מתכוונת לצאת מפרויקט אשקוגן, אלא להכניס משקיע אסטרטגי נוסף כשותף בלבד. דלק תשתיות מהווה שותף אופטימלי לפרויקט מסוג זה משום אחיזתה הנרחבת ביזמות בענף. דלק תשתיות כבר מפעילה כיום תחנת כוח בשטח מתקן ההתפלה באשקלון המספקת למתקן, לחברת מקורות ולמפעל נילית 87 מגה-ואט.

כמו כן, החברה מתעתדת להקים תחנת כוח נוספת בהספק של 140 מגה-ואט לצד מתקן ההתפלה המתוכנן בשורק וכבר סיכמה עקרונית על רכישת 84% ממניות פרויקט להקמת תחנת כוח קונבנציונלית בקרית גת בהספק של 240 מגה-ואט. בתחום הקוגנרציה דלק מתעתדת להקים עם שותפות סיגמא-אפסילון תחנת כוח בשטח מפעל נילית שברמת גבריאל בהספק של 48 מגה-ואט ותחנת כוח עבור מחלבת אלון-תבור של תנובה בהספק של 55 מגה-ואט.

ואולם ריבוי מיזמים אלה - במקביל לאחזקתה של דלק במאגרי הגז הטבעי של ישראל - הביא לפני כשנה את ועדת הכלכלה של הכנסת לדרוש שינוי בתנאי הרישיונות לאספקת חשמל פרטי, וכמו כן לדרוש מהממונה על ההגבלים העסקיים לגבש חוות דעת על הסכנה שבהיווצרות מונופול גם בתחום ייצור החשמל. בעקבות הוראה זו החליטה רשות החשמל להשהות מתן רישיונות ייצור חשמל חדשים ולעכב בקשות לשינוי מבנה בעלות ברישיונות קיימים עד לכינונו של מנגנון פיקוח חדש.

מרכיב הגז הטבעי בעלות ייצור חשמל בתחנת כוח נע כיום סביב ה-60% מעלות החשמל המיוצר. לפיכך, אחזקה צולבת של ספק גז טבעי למשק בתחנת כוח תעניק לתחנת כוח יתרון משמעותי הן בעלות הפרויקט ובתמחור החשמל המיוצר, הן בגמישות אספקת החשמל ובתנאים שיוצעו ללקוחות הקצה, ובעיקר תקל באופן משמעותי על הליכי גיוס האשראי לפרויקט, משום הפחתת רכיב הסיכון בו.

הוועדה הבין-משרדית שהוקמה לצורך העניין, המליצה אשתקד להטיל מגבלות על הבעלות הצולבת שבין ספקי גז טבעי למשק לבין יצרני חשמל פרטי בנוגע למתקני קוגנרציה (נתח שוק של עד 50%), אך עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנוגע לתחנות קונבציונליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully