וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכירות לעצמאות

מאיה בוכניק

3.4.2011 / 15:42

חג הפסח והאביב הקרב הם תקופה מצוינת לשינויים ולהתחדשות, אז אם אתם חולמים על הקמת עסק עצמאי, הנה כמה עצות שכדאי לקחת בחשבון לפני שתעשו את הצעד. יציאה מעבדות לחירות כבר אמרנו?

כשאתם שכירים, בכל יציאה אקראית מהמשרד אי אפשר שלא לתהות מי הם כל אותם האנשים המסתובבים ברחובות וממלאים את בתי הקפה. המסקנה הראשונה שקופצת לראש היא שכולם כנראה סטודנטים חופשיים או מובטלים ורק אתם עובדים קשה וסגורים בתוך המשרד כל היום.

כשאתם עצמאים ובתי הקפה הופכים למשרד הזמני שלכם, הדברים נראים אחרת לחלוטין. המסקנה הראשונה שקופצת לראש היא שכולם כנראה אנשי עסקים בפגישות עסקיות או פשוט פרילנסרים שעובדים מבית הקפה, מכיוון שזה נעים יותר מאשר לעבוד מהבית.

יש לא מעט שכירים החולמים על מעבר לעצמאות, יש גם לא מעט עובדים הנפלטים ממקומות העבודה, מחפשים עבודה תקופה ארוכה ללא הצלחה ומחליטים להקים עסק עצמאי. אחרים קוראים לזה משבר גיל ה- 40 או ה- 50. לא משנה איך נקרא לזה, המעבר מסטטוס שכיר לעצמאי הוא צעד הדורש תעוזה ואומץ וגם מחשבה מעמיקה ותכנון קפדני.

לא מתאים לכל אחד

"מעבר לעצמאות והקמת עסק אינם מתאימים לכל אחד, זה מאוד תלוי באופי" אומרת יהודית דלבקוביץ'. יהודית (43) אם לשישה הייתה בעברה מורה לחינוך מיוחד ולאחר מכן עסקה בשיווק ופרסום בעיתוני המגזר החרדי. לאחר כשנה וחצי של התלבטויות היא החליטה להקים עסק בתחום המדיה החברתית. "תמיד חלמתי להקים עסק משלי, ברגע שהרגשתי שאני מספיק מקצועית בתחומי, החלטתי שזה הזמן הנכון".

"החשש הגדול ביותר שלי היה מה יקרה אם לא יגיעו לקוחות. זה חשש שמלווה כל עצמאי גם לאחר הקמת העסק. מצד שני, היום אני זו שמנהלת את הלו"ז לעצמי, אני עובדת עבור עצמי בלבד, מנהלת את כל הלקוחות שלי. כשאתה עובד עבור עצמך, החשק והלהט בעבודה חוזרים".

תמיכה מהסביבה הקרובה

אמיר דרורי (55)- עצמאי כבר חמש שנים העוסק בתכנון פיננסי לבעלי עסקים עצמאים בעלי הון גדול להשקעה, טוען שהכל תלוי קודם כל בתמיכה מהסביבה הקרובה.

דרורי שעזב קריירת "כלוב זהב" בהיי-טק ומשכורת נאה החליט לשנות כיוון בגיל 49. "בגיל 49, נשוי עם ילדים, החלטתי ללמוד ניהול השקעות. כולם בלימודים היו צעירים ממני בהפרש של שנים, היינו צריכים לשנות את רמת החיים במשפחה- פחות הוצאות, פחות נסיעות לחו"ל. התמיכה מהמשפחה הקרובה היא אחד מהפרמטרים החשובים ביותר להצלחה. נתקלתי במהלך הלימודים והסטאז' בהמון קשיים, אבל אם יש תמיכה ואם יש רצון- מתגברים על הכל".

"החברה לא מעודדת כל כך שינויים כאלה. הרבה מהמכרים שלי שאלו אותי אם נפלתי על הראש ואם זה משבר גיל ה 50. אני מודה שהיה עלי הרבה לחץ חברתי מפני שלאנשים פשוט קשה עם מה שקצת שונה". "בענין הגיל, אני דווקא חושב שלגיל ולניסיון יש יתרון רב. כיום אני זוכה להרבה הצלחה ופרסים על פועלי וזה בהחלט פיצוי על הזמנים הקשים יותר שעברתי".

השמיים הם הגבול

גם יפעת בר-און (39) החליטה לאחר 15 שנות עבודה בגיוס עובדים וניהול גיוס בתחום ההיי-טק שהגיע הזמן לעבור לעצמאות. "מסביב תמיד אמרו לי שאני צריכה להיות עצמאית ולא היה לי אומץ לעשות את הצעד. בסופו של דבר הגורל החליט בשבילי ובמשבר הכלכלי של 2008 פוטרתי מחברת היי-טק. בספונטניות החלטתי לפנות למספר קולגות ולהציע את שירותי הגיוס שלי. לאט, לאט משרה הובילה למשרה, לקוח הוביל ללקוח נוסף וכך הקמתי עסק עצמאי בשם "גיוס עסקי". בדיוק בימים אלה העסק הופך לחברת השמה בע"מ".

"ההבדל הגדול כשאתה עצמאי הוא שהשמיים הם הגבול. תמיד אפשר עוד, תמיד אפשר להגדיל ולגדול. אני כל הזמן מציבה לעצמי אתגרים גדולים יותר וכשהם מושגים מאתגרת את עצמי שוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אז כן או לא?

אם תשאלו את יהודית, אמיר ויפעת אם הם מרוצים מההחלטה תקבלו תשובה גורפת אחת: כן! "זו ההחלטה הכי טובה שעשיתי בחיים מבחינת הקריירה" אומרת יפעת.
"לפני חצי שנה קיבלתי הצעת עבודה כשכירה. עניתי כמובן בסירוב. אני ממש לא חושבת כרגע לחזור להיות שכירה" אומרת יהודית.
"אני מתחרט על כך שלא עשיתי את השינוי כמה שנים קודם" עונה אמיר.

מה מייעצים לכם אלה שכבר עשו את הצעד לפני שתשקלו לעשות אותו בעצמכם? הנה כמה טיפים:

- אם יש לכם חלום, קחו החלטה והגשימו אותו, לא טוב לחיות בהרגשה של פספוס וחרטה.

- בררו ביניכם לבין עצמכם אם אתם מסוגלים לנהל ולהניע את עצמכם לבד, או שמא אתם צריכים שמישהו אחר ידחוף אתכם קדימה. בעסק עצמאי אין מישהו כזה.

- הקימו את העסק בתחום שאתם אוהבים. כשאוהבים גם כשקשה זה לא קושי, אלא אתגר.

- קחו בחשבון שלפחות לתקופת מסוימת תצטרכו לספוג פגיעה בהכנסות ואולי אפילו שימוש בחסכונות.

- הקמת עסק היא צעד המחייב בניית אסטרטגיה ותוכנית עסקית מסודרת, לרבות תוכנית שיווקית מפורטת.

- וודאו מראש שתקבלו תמיכה לצעד הזה מהסביבה הקרובה שלכם.

- סבלנות. צריך להבין שהצלחה מגיעה לאט. לוקח זמן לבנות עסק וההצלחה מגיעה בהדרגה.

- יש טוב, אבל יש גם רע. לא הכל מושלם, הכינו עצמכם גם לתקופות קשות, כי כל עסק חווה לא מעט כאלה.

- לא לשקוע בעבודה. הקמת עסק היא עניין שגוזל הרבה זמן ומאוד קל להיבלע בו ולשכוח שבחיים יש גם מעבר לעבודה. אם כבר החלטתם לעשות את הצעד לימדו לאזן בין העסק לבין החיים האישיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully