וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכישת דירה – הגיע הזמן להפסיק לברבר

תומר טפר

9.4.2011 / 11:15

דירה אינה סתם עוד מטרה בחיים, מדובר בהכרח קיומי. תומר טפר חושב שההצהרות על מאות אלפי דירות אינן רציניות וכי ראש הממשלה צריך להתחיל לעבוד ולהפסיק לחפש יחצ"נים

האם אתם זוכרים את החלום שלכם כשהייתם ילדים, אני זוכר אותו בבירור. חלוק לבן וארוך , סטטוסקופ תלוי על הצוואר נותן הנחיות לאחיות ומציל חיים של חולים. החלום שלי היה להיות רופא. לצערי החלום לא התגשם. בשלב כלשהו בחיי הבנתי שלא כל אחד יכול ולצריך להיות רופא, שיש דברים שלא כל אחד יכול להגיע אליהם. השאלה האם רכישת דירה הינה משימה בלתי אפשרית? האם רכישת דירה הינה מותרות שלא כל אזרח זכאי להגשים? שאלות רטוריות.

הכרח קיומי

האפשרות לרכישת דירה אינה מותרות אלה הכרח קיומי. במדינה מתוקנת אזרחים שעובדים בעבודות מסודרות ומרווחים שכר ממוצע חייבים להצליח לרכוש דירה. המדינה צריכה לתת מענה למצב שבו רכישת דירה אינה בהישג ידה של משפחה, או שמחיר שנדרש ממנה היינו שיעבוד לבנקים לכל החיים.

בשנים האחרונות בכלל ובשנה האחרונה בפרט מצבם של רוכשי הדירות החמיר. מדד העוקב אחרי כושר הקנייה של רוכשי הדירות בישראל ובודק את היכולת הכלכלית של הלקוח לעמוד בהחזרים החודשיים של המשכנתה רשם במהלך חצי שנה האחרונה ירידה של מעל 8%. השוק נמצא ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה, מאז שנת 2003 בה המשק היה שרוי במיתון. חשוב לדעת, במהלך ארבע השנים האחרונות, מ-2007 עד 2011 , עלו מחירי הדירות ב-60% בממוצע.

קצב עליית השכר מול הדירות

ואם זה לא מספיק למי שאין בידיו מיליון ש"ח – מיליון וחצי ש"ח נדרש לממן את רכישת הדירה ע"י משכנתא. בשנים האחרונות כל מסלולי המשכנתאות התייקרו משמעותית - הריבית רק עולה כתוצאה מרצונו של הנגיד להילחם באינפלציה ובבועת הנדל"ן ולכן כל ההלוואות הצמודות לפריים מתייקרות. המדד עולה ולכן הלוואות שצמודות למדד מתייקרות. בנוסף, בדו"ח השנתי של בנק ישראל מציין הנגיד שאם מחירי הדירות ימשיכו לעלות בקצב הנוכחי, פישר לא יהסס להגדיל את המגבלות על נטילת משכנתאות. מהלך שקרוב לוודאי ייקר עוד יותר את המשכנתא לאוכלוסייה שאין בידה הסכום הנדרש לרכישת הדירה.

ומה המשמעות של כל זה ? חלום הדירה מתרחק והולך.
הגיע הזמן ששרי הממשלה יתעוררו ויפסיקו לפרסם כותרות רעשניות על עשיה מדומה בבניה. רכישת דירה אינה תלוש. משפחה שהכנסותיה ממוצעות חייבת שתהייה לה את אפשרות והתנאים לרכוש דירה – המדינה חייבת לאפשר לאזרחיה את הזכות הבסיסית לרכוש דירת מגורים.

כולנו קוראים על תוכניות כאלה ואחרות, שומעים נאומים חוצבי להבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר האוצר יובל שטייניץ רואים את הפעולות שנעשות על ידי משרד הבינוי והשיכון. הכול למען האמת בגדר מאוחר מדי ומעט מדי. גם תיקון 70 המדובר לחוק מיסוי מקרקעין מקל מעט על היזמים והקבלנים אבל מאידך יוצר בעיות אחרות של מיסוי ועלול לעכב את תנופת הבנייה המיוחלת.

מספיק עם פטפוטי סרק

די עם הנאומים ופעולות הסרק צריך לעבור למעשים ופעולות בשטח לשינויי מפת הדיור. כבר מחר ניתן לעשות מספר פעולות שיורידו משמעותית את מחירי הדיור מחד ויוזילו את עלויות המימון מאידך. פעולות כגון הפשרת קרקעות מסיבית בכל חלקי הארץ, מתן ערבויות מדינה להלוואות ומשכנתאות של רוכשי דירות, מימון חלקי של הריביות על ידי המדינה ומתן הטבות ליזמים וקבלנים שבונים בפריפריה – הם פעולות שניתן לבצע מידית ויכולות לחולל את השינוי המיוחל.

ברור שהפטפטת הממשלתית ופרסום תוכניות הדירות המתוכננות להבנות ברחבי המדינה, 75,000 - 133,000 דירות או כל מספר דמיוני אחר שמציגים משרדי הממשלה, לא ריאליים. מדובר בנתונים שמעוררים מבוכה שלא לומר גיחוך. גם הרעיון של ביבי להעסיק יחצ"ן "שיטפל" בנושא הדירות מגוחך. עדיף לבנות במרץ. במקום לפטפט הגיע הזמן לפעול. לשם שינוי לפעול ברצינות ולא עבור כותרות בתקשורת.


*רו"ח תומר טפר, מרצה לחשבונאות במרכז אקדמי כרמל חיפה, רו"ח בחברת גב-ים מקבוצת אי.די.בי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully